
Dat was weer een leuke week. Maandag haalde ik de finale (kansloos verloren van 7-jarige zoon) van het paasdamtoernooi van de familie, woensdag zat ik met oud-collega Angela de Jong bij het mediaforum, donderdag gaf ik sessies bij BDU Media in Ede en Barneveld en vrijdag was ik in Rotterdam en ook weer even op de redactie bij het AD.
Verder bracht ik onze oude SMV-caravan voor onderhoud weg, omdat we er in de meivakantie heerlijk op uit te trekken naar Zweden.
30 grootste nieuwsmerken op TikTok
Aan het einde van het forum besprak ik bovenstaande lijst. Want deze week werd voor de derde keer de lijst van grootste Europese nieuwsmerken op TikTok gepubliceerd door The Fix. ESPN is het enige Nederlandse merk in de lijst en opvallend is dat tussen zeer bekende namen als BBC, Marca, The Sun en Daily Mail ook relatief onbekende merken staan die geen oorsprong in traditionele media hebben.
Het Franse Brut is daar een goed voorbeeld van. Het presenteert nieuws op een volledig eigen manier en als je daar (ook als je geen Frans spreekt) doorheen scrollt, raak je snel gewend aan een heel andere manier van het volgen van nieuws. In dit artikel lees je meer over hun strategie. Ook het Spaanse Ac2ality is een onbekende naam, maar met miljoenen volgers. Het Nederlandse Use the News sprak vorig jaar met de oprichters. Overeenkomst is dat beide mediamerken pas een paar jaar geleden zijn gestart en dus in een gat duiken dat traditionele media laten liggen, vooral omdat er geen (direct) geld te verdienen is op TikTok. Mede daarom is het interessant om te kijken hoe RTL Nieuws twee redacteuren heeft vrijgemaakt voor TikTok. Na een half jaar heeft RTL nu iets meer dan 4.000 volgers op TikTok.
Binnenkort zal ik mijn lijst van grootste Nederlandse nieuwsmerken op TikTok weer updaten. Heb je aanvullingen op mijn lijst met namen? Laat het me zeker weten!
Omroep Brabant gestart met nieuws via Facebook Messenger
Het aantal kanalen waarmee je mensen kunt bereiken lijkt alleen maar toe te nemen. En als je dat goed wilt doen, heb je er ook een dagtaak aan. Vaak moet ik dan denken aan het briljante Speld-artikel: ‘Vermoeide marketingmanager hoopt dat merk niet op TikTok hoeft.’ Als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, is het wel slim om er een strategie op te maken. Waar veel Nederlandse merken al een WhatsApp-kanaal hebben, laten vele de mogelijkheden van een Instagram-uitzendkanaal links liggen. En een Facebook uitzendkanaal had ik helemaal nog niemand zien starten. Daarom sloeg ik direct aan op het artikel dat Omroep Brabant hier mee gestart is. Lize Rensen is Teammanager Social & Video en ik vroeg haar naar haar ervaringen in de eerste twee weken:
‘Wij hebben het kanaal twee weken geleden aangemaakt en zijn vrij snel begonnen met posten. We gebruikten het in het begin op een vergelijkbare manier als ons WhatsApp-uitzendkanaal. We plaatsen zo’n 5 à 7 keer per dag. Die posts bestonden uit links naar artikelen, polls/stellingen en iedere dag een ‘opener’ en een ‘afsluiter’ voor het community-gevoel.
We zaten eerst op 2.500 ‘leden’, daarna zagen we het aantal afnemen. Dus hebben we onze strategie aangepast. Voor ons gevoel nam het aantal leden namelijk af omdat we te vaak hadden gepost. Op dit moment posten we alléén breaking news, in de hoop dat de leden dan wel bij ons blijven.
Verder valt het ons op dat we bij het Facebook Messenger-kanaal méér interactie hebben dan bij ons WhatsApp-kanaal (emoji-reacties). En dat terwijl we op WhatsApp een hoop meer volgers hebben (31 duizend).’
L’Equipe vat lezersreactie samen via AI
Zoals je vorige week kon lezen, heb ik me ingelezen in de Franse online nieuwssites. Deze week las ik dat sportkrant L’Equipe een interessante nieuwe feature heeft. De krant krijgt online 400.000 reacties per maand en omdat niet iedereen tijd heeft de reacties te lezen, vat AI de reacties samen. Dit heeft tot doel een snel overzicht te bieden van de meningen van lezers en tijd te besparen voor degenen die niet alle reacties kunnen lezen. Voordat ik bij het AD kwam mijn werk om als media analist samenvattingen te maken van reacties voor grote bedrijven, dus ik volg deze trend met veel interesse.
Opvallend is dat dit soort toepassingen bij nieuwsmedia eerst wordt toegepast bij de sportartikelen. Waarschijnlijk omdat je bij sport minder snel je vingers kunt branden aan politiek gevoelige onderwerpen. Mediahuis lanceerde vorig jaar al de volledig door AI-gegeneerde site Resport.nl, dat alle ANP-artikelen herschrijft en online zet.
Langer puzzelen dan nieuwslezen in app New York Times
Bij Tim de Gier op Threads zag ik bovenstaande grafiek voorbij komen. In het groen zie je het aantal minuten dat mensen in de app van New York Times puzzelen in het groen en nieuwsartikelen lezen in het paars. In de app is het aantal minuten dat mensen puzzelen dus langer dan artikelen lezen. Dit terwijl die verhouding in 2020 (links in de grafiek) dus nog heel anders lag. Niet voor niets vindt je natuurlijk al jarenlang puzzels in kranten, maar ook online werkt dit. Bij NRC.nl kun je live meekijken met de best gelezen pagina’s op de site en 99 van de 100 keer staat de Sudoku van de dag daar ook bovenaan.
Steeds meer mensen mijden het nieuws en nieuwsmedia willen liever terugkerend bereik in plaats van passanten, een dagelijkse puzzel helpt daarbij. Mijn zoontjes bezoeken sinds een paar weken ook dagelijks de AD-app voor Het Woord en Spelwijze. In het aantal unieke bezoekers zal het nieuws absoluut belangrijker zijn, maar doordat mensen dus veel langer spelen is dit in aantal minuten een interessante verschuiving. Toen ik er meer over wilde lezen stuitte ik op deze presentatie van Jonathan Knight, head of games van New York Times waarin hij de strategie, het belang en de geschiedenis van spellen uitlegt:
Andere kijk- en luistertips
- Deze week zag ik via Stijn Bronzwaer een volledig door AI gegenereerd radiostation (Radio HDFM) van YouTuber Egbert. Met nepdj’s (’Lieke de Bosch’), nepshows (’Van Lunch tot Brunch’) en nepartiesten (’Hendrik Stapel – Zo’n Dorst’). Zelfs Het Nepnieuws (nieuwsbulletin elk half uur) zit er in. Ik vind het een mooi initiatief, dat ook laat zien hoe voorgeproduceerd (en niet uniek) sommige muziek is. RTL Nieuws besteedde er ook aandacht aan en DJ Vonneke Bonneke noemde het ‘beetje eng’.
- Een maand geleden las je in deze nieuwsbrief dat RTL de apps van Nieuws en Boulevard samen zou gaan voegen en deze week was het zover. In Trouw was een interview te lezen met hoofdredacteur Ilse Openneer en adjunct Dennis van Luling over het hoe en waarom en ook waarom zij wel investeren in TikTok, maar daar geen onderzoek over Babboe kinderfietsen publiceren.
- Briljant ‘OSINT’-onderzoek: Een van ’s werelds meest gezochte criminelen laat al jarenlang een spoor van recensies achter op Google. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoekscollectief Bellingcat.
- Soms slaan reclames de plank mis. Op social media was er veel commentaar op de nieuwe reclame van de Rabobank over beheerd beleggen. Met de slogan ‘Skip nu die koffietjes buitenshuis, dan kun je straks misschien het huis uit’ probeerde de bank klanten te trekken om te gaan beleggen. Mensen die graag een huis zouden willen kopen, maar het niet lukt, rekenen nu uit dat het 191 jaar zou duren voor je 350.000 euro uitspaart via die dagelijkse koffie (5 euro per dag x 365 dagen = 1825 en 350.000/1825 = 191). Het frame dat de millenials vooral ‘koffietjes drinken’ en dat beter zouden kunnen laten slaan, wat kennelijk bedacht is door een reclamebureau, pakt dus niet zo lekker uit.
- Talpa sluit een deal met streamingsdienst Viaplay. Op zender SBS9 wordt vanaf 5 april Formule 1 uitgezonden en de zender gaat Viaplay TV heten.
- Mediahuis en DPG maakten hun jaarcijfers bekend. Bij Mediahuis is 50% van de abonnees nu digitaal, bij DPG groeide het aantal digitale abonnees met 10%. In het jaarverslag 2023 van DPG komen diverse mediamakers aan het woord. In het verslag van Mediahuis gaat het ook veel over de snelheid van digitalisering.
- Afbeeldingen via ChatGPT en Dall-E kunnen door betaalde gebruikers nu ook bewerkt worden achteraf. Ook kun je sinds deze week ChatGPT ook gebruiken zonder account of in te loggen.
- Interessant artikel van Hans Nijenhuis in het AD over TikTok. We weten het wel, maar toch is het goed dat het af en toe benoemd wordt: Terwijl de Chinese jeugd in hún versie van de app vooral educatieve filmpjes krijgt, wordt de Westerse jeugd dom en dwaas gemaakt
- En omdat ik er wel even om moest glimlachen deze post van @Memezar:
Deze week een jaar geleden
In nieuwsbrief #11 kon je lezen waarom er nooit nieuws gemaakt en gevonden wordt op YouTube. Ik liet zien dat het dankzij Twitter was dat Enzo Knol ‘sorry’ moest zeggen aan tafel op tv bij Beau. YouTube is voor media namelijk niet te monitoren, in tegenstelling tot Twitter. Als je wilt weten waarom Enzo Knol ondanks heel veel views nooit in het nieuws komt, lees dan dit artikel.
Verder begon het gerommel op Twitter vorig jaar al vorm te krijgen en las je waarom het in mijn ogen slim is dat Joris Luyendijk een podcast ging maken over hetzelfde onderwerp als zijn boek, om uiteindelijk zijn theatertour te promoten en plat gezegd kaarten te verkopen. Volgens mij laat dit heel goed zien hoe je via een podcast wel degelijk geld kunt verdienen.
Deel wat je ziet met 810+ abonnees
Deze week kwamen weer verschillende mensen uit het vak aan het woord. Wil je ook een keer iets delen of is je iets opgevallen? Stuur het me door!
Voor het eerst ging deze nieuwsbrief naar meer dan 810 abonnees. Super fijn dat steeds meer mensen interesse hebben. Lees je deze nieuwsbrief met plezier? Support de nieuwsbrief dan en wijs mensen op deze nieuwe inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen.
Fijne week!
—