4 mei 2024

#66: Podcast op maat voor jou, Duitse AI-redacteur zorgt voor veel verkeer en Rens wil nieuw Brabants platform

Voor iemand met mijn achternaam is #66 een bijzondere editie. Het was een erg leuke, maar ook heel drukke werkweek met bezoeken aan Omroep Brabant, Reformatorisch Dagblad, PXR en BDU Media.

Verder lanceerde mijn vrouw Hanneke de teaser voor de Podcast ‘Kind van God’. De eerste aflevering komt op 2e Pinksterdag online en abonneren kan alvast via Spotify en iTunes. Werk je in de media en is deze persoonlijke podcast over de impact van een streng Christelijke opvoeding interessant, stuur dan zeker even een mail.

Ondertussen hebben de kinderen meivakantie en dus gaan we even twee weken zoveel mogelijk offline om daarna met frisse moed weer in dit tempo door te gaan richting lancering van de podcast, mooie klussen en met nog 10 weken tot de zomervakantie! En dit viel me deze week op.

Dagelijkse podcast op maat gemaakt voor jou

In de fijne nieuwsbrief van Erwin Blom las ik zijn enthousiasme over een dagelijks op maat gemaakte podcast via PocketPod. Dit is een tool die een podcast op maat voor jou maakt. Als jij duidelijk aangeeft wat je interessegebieden zijn, dan maakt de tool daar een podcast van die je bijpraat over het laatste nieuws.

In mijn mediaconsumptie besteed ik veruit de meeste tijd aan podcasts. Wanneer ik onderweg ben en huishoudelijke klussen doe luister ik standaard een podcast. Nu de spraaktechnologie zo fijn is geworden dat het zelfs plezierig is om naar te luisteren, komen er dus op maat gemaakte podcasts. Zo krijg ik in deze podcast in de ochtend te horen wat het weer wordt in Nederland vandaag en wat het belangrijkste tech-nieuws is dat ik wil weten.

Op dit moment is het nog Engelstalig, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. En nu gaat het nog om breed tech-nieuws, terwijl ik maar in een klein stukje geïnteresseerd ben. Maar de ontwikkeling gaat in zo’n snel tempo dat dit natuurlijk binnen een paar maanden voor ieder onderwerp kan zijn en dat de lengte van de podcast precies op mijn reisduur wordt afgestemd. En dit is geen science fiction, bovenstaande werkt al en de volgende stap is echt dichtbij.

Natuurlijk zal de standaard vraag zijn: maakt dit redacteuren overbodig? Erwin Blom zegt hierover: ‘Dat zal in sommige gevallen zo zijn, maar tegelijk zorgt het voor waardevolle niche-media die anders niet gemaakt zou zijn.’ Erwin vertelde verder over de voor hem op maat gemaakte podcast: ‘Ik vind de vorm en de stemmen heel goed werken en zo’n item over Facebook is ook gewoon heel goed gedaan, met alle kanten van het verhaal.’

Er is tegenwoordig zoveel nieuws, dat het heel fijn is dat er tools gaan komen die me bijpraten op interessegebieden. Uit gewoonte start ik soms de X-app nog op in de ochtend en dan is mijn wereldbeeld in 5 minuten weer heel erg somber. Dat wil ik gewoon niet meer en nieuwssites worden ook gecureerd, terwijl ze bijvoorbeeld niet weten hoe lang ik het nieuws niet heb gevolgd. En misschien wil ik wel dat de podcast de uitslag van mijn lokale amateurclub doorgeeft op maandagmorgen en bepaalde tweets voorleest, artikelen of columns samenvat in enkele zinnen: dit gaat er allemaal aan komen en daar ben ik heel optimistisch over.

Express.de: 12% totale verkeer geschreven door AI-redacteur Klara

Op LinkedIn las ik deze week dat de Duitse site Express.de sinds 10 maanden artikelen laat schrijven door AI en onder de naam ‘Klara Indernach’ heeft de robot inmiddels 1.500 artikelen geschreven die voornamelijk voor de categorie ‘Celebs & Show’ en ‘Advice’ zijn. Express is een Duitse regionale tabbloid in onder andere Keulen, Bonn en Dusseldorf en is een serieuze speler op de markt.

En wanneer naar de data gekeken wordt, is te zien dat Klara goed is voor 12% van alle pageviews op artikelen, oftewel bijna 1 op 8 pageviews. Nu heb ik geprobeerd na te gaan hoeveel redacteuren er schrijven voor Express.de, maar hier ben ik nog niet achter gekomen. Maar gelet op het aanbod op de site lijkt het dagelijkse aanbod zeker tientallen nieuwe artikelen per dag te zijn.

De CEO wil wel benadrukken: ‘Wij geloven in het belang van door mensen gedreven journalistiek. De AI-collega zou redacteuren de ruimte moeten geven die ze nodig hebben om zich te richten op de maatschappelijk relevantere onderwerpen, deze te contextualiseren en er een standpunt over in te nemen.

Eerder las je in deze nieuwsbrief al hoe NU.nl experimenteerde met AI-samenvattingen in Nederland. En je kunt zien hoe AI datajournalisten kan helpen om meerdere artikelen per dag per gemeente te schrijven op AD.nl, zoals bijvoorbeeld voor gemeente Vlieland. Als er dagelijks voor 342 Nederlandse gemeenten minstens 2 artikelen worden geschreven, dan is dat meer dan het aantal artikelen dat alle andere journalisten samen produceren.

Zo kan AI dus enorm helpen bij de productie van artikelen, zo lang je maar weet dat de data waar het op gebaseerd is ook klopt. Als die artikelen vervolgens slechts een kleine groep mensen bereikt, is dat helemaal niet erg. Maar het heeft dus ook nog de potentie om 12% van alle bezoekers te trekken. Dit zal het speelveld voor online nieuws echt gigantisch veranderen. Zo las je twee weken geleden al dat ook hoogleraar Journalistiek Bart Brouwers en NU.nl-oprichter Merien ten Houten deze techniek volledig omarmen en de techniek ook al kunnen toepassen,

Hoe exclusief kan nieuws van juicekanaal Yvonne blijven?

Yvonne Coldeweijer gaat geen roddels over BN’ers meer plaatsen op haar eigen socialemediakanalen. Ze deelt haar juice alleen nog met ‘een kleine, exclusieve club mensen’ die daarvoor moet betalen (8,95 EUR per maand).

Een Premium-model dus. Wat ik er wel interessant aan vind: Bij roddels, zijn de roddels zelf het nieuws. Er is hooguit nog wat extra’s te brengen, maar het meest smeuige wat ze zal delen, kun je ook wel in 3 zinnen beschrijven. En dus is de vraag of andere showmedia dit nieuws gaan overnemen en ook kort benoemen door het toe te schrijven aan Yvonne. Het afgelopen jaar gebeurde dat namelijk erg vaak.

Het Premium-nieuws van nieuwsmedia wordt immers ook overgenomen door andere media. Denk aan de grote publicaties rond Matthijs van Nieuwkerk of misstanden bij NOS Sport. Dat was zo uitgebreid dat veel mensen door het nieuws op zoek gingen naar het uitgebreide verhaal. Maar doe je dat ook met roddels? Ik vind het interessante ontwikkeling.

Presentatie directeur Strategie & Innovatie bij de NPO over AI

Vorig weekend was er niet alleen in Perugia een festival, ook in Kopenhagen was het Nordic AI in Media Summit. En ook van dit event kun je bijna alle presentaties gewoon terugkijken zonder er naar toe te hoeven vliegen.

In Kopenhagen gaf de directeur Strategie & Innovatie bij de NPO, Ezra Eeman een presentatie. In de presentatie laat hij diverse toepassingen van AI zien. Onder andere over de mogelijkheid om dingen nu snel te vertalen, data-visualisaties. de samenwerkingen tussen media en big tech, het belang van prompting voor journalisten, de shift naar video en audio. Boeiend om te kijken!

En dan was er ook in Londen nog het INMA World Congress, daar zijn de presentaties niet terug te zien. Maar ik kwam wel dit verslag tegen van de presentatie van Greg Piechota over de grenzen aan het abonnementenmodel. Piechota geeft al jaren boeiende presentaties en ook hij heeft het veel over AI: Dit moet strategisch worden geïntegreerd en niet alleen voor efficiëntie, er moet geïnvesteerd worden in educatie en ook hij zegt: er zullen samenwerkingen komen tussen media en technologie.

Rens wil platform voor Brabanders die in nieuwe journalistiek geloven

Wanneer mensen een poging doen om nieuwe journalistiek van de grond te krijgen, verdient dat altijd aandacht wat mij betreft. Ik zag bij Rens van de Plas voorbij komen dat hij een nieuw Brabants platform wil starten: ‘Door intensief onderzoek te doen controleren wij de mensen die het in onze provincie voor het zeggen hebben.’

Ik vroeg hem naar zijn plannen en ben ook benieuwd hoe hij dit wil financieren:

_‘Na de crowdfunding van 10.000 euro om te kunnen starten is het de bedoeling abonnees te werven. Binnen het eerste jaar hopen we 500 abonnees te hebben die voor onze verhalen willen betalen. Dat is nog relatief laag: met 500 abonnees die in totaal 2000 euro per maand bruto in het laatje brengen kun je lang niet alle verhalen maken die je zou willen maken, maar het is niet realistisch om meteen naar 5000 abonnees te streven.

Op termijn is dat wel ongeveer het aantal abonnees dat we willen halen, maar er gaan jaren overheen voor je daar bent. We kijken dan ook naar andere inkomstenbronnen naast het abonnementenmodel: met subsidies van fondsen en bijdragen van zelfstandige kennispartners (denk: hogescholen, universiteiten, maar ook architectuurcentra of bibliotheken, ik noem maar wat) kunnen we al een stuk meer doen. Daarover ben ik nog in gesprek met een aantal partijen’.
_

Wat is het idee achter De Woeste Grond?_Dat komt inderdaad uit mijn koker. Ik heb een jaar freelance op de onderzoeksredactie van De Limburger gewerkt en als ik hun onderzoeksverhalen vergelijk met wat er in Brabant wordt gemaakt, moeten we in Brabant een flink tandje bijzetten.

Ik heb de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met een boel mensen die in de regionale of lokale journalistiek werken om eens te polsen of er überhaupt behoefte is aan een nieuw platform in Brabant dat zich op onderzoek toespitst, omdat we dat hier eigenlijk niet hebben terwijl ik op andere plekken wel hele inspirerende voorbeelden zie (denk aan_ Sikkom in Groningen, Edese Vos in Ede of Vers Beton _in Rotterdam). Na een gesprek of twintig durf ik voorzichtig de conclusie te trekken dat er kansen liggen voor Woeste Grond, maar ik ben me er zeer van bewust dat het concept valt of staat bij de gratie van de Brabanders zelf. Ik heb in elk geval een handjevol freelance journalisten én enkele studenten journalistiek bereid gevonden om voor Woeste Grond aan de slag te gaan.

Ik denk dat een concept als dit alleen kan werken met een sterke identitaire drager, dus vandaar dat ik ervoor heb gekozen om van Woeste Grond een onderzoeksplatform voor Brabant te maken. Mensen in Brabant voelen zich vaak éérst Brabander en daarna pas Bergenaar, Ossenaar of Waalrenaar (bij Eindhovenaren is dat misschien andersom )._

Op deze site van GoFundMe is meer informatie te vinden en kun je doneren aan Rens.

Andere kijk- en luistertips

  • Met @snackpaper brengt journalist Janna Nieuwenhuijzen (27) verhalen uit de krant op een snackie manier bij jongeren. In Het Parool vertelt ze er meer over, boeiend initiatief omdat het niet door media zelf is opgezet en daardoor uit allerlei nieuwsbronnen put. Het laat goed zien hoe je nieuws ook kunt brengen in staande video’s.
  • De regering van Slowakije heeft woensdag een voorstel goedgekeurd om de onafhankelijke publieke omroep RTVS af te schaffen, dat melden internationale persbureaus. De regering van de nationalistische en pro-Russische premier Robert Fico begint in plaats daarvan de nieuwe omroep STVR.
  • In De Volkskrant laat Bellingcat-oprichter Eliot Higgins weten dat hij niet wil dat zijn puberdochter foto’s online zet: ‘De risico’s zijn reëel’
  • De VS dreigt steeds serieuzer met een verbod op TikTok. De Chinese eigenaar ByteDance is een ultimatum gesteld. Kan het Amerikaanse Congres een van de populairste apps van het land echt verbieden als TikTok niet binnen een jaar een nieuwe niet-Chinese eigenaar krijgt? Zes vragen en antwoorden op AD.nl.
  • Shervin, een Iraanse UT-student, wordt beschuldigd van fraude na het gebruik van ChatGPT voor zijn bachelor essay in Werktuigbouwkunde. Zijn aanvankelijke sanctie van tien maanden uitsluiting werd na beroep verlaagd naar drie maanden. De universiteit stelt dat 50% van zijn essay plagiaat bevat. Ondanks de straf heeft Shervin zijn studie succesvol afgerond. De Raad van State zal binnenkort uitspraak doen over de zaak.
  • Veel uitgevers hebben inmiddels een webwinkel met korting, Albert Heijn mengt zich nu ook in deze markt met een eigen webwinkel met korting op uitjes.

Deze week een jaar geleden

Een jaar geleden las je in nieuwsbrief #14 hoe Podimo een podcast vermarkt: Bij lancering al meerdere afleveringen klaar hebben staan, een goede audio-trailer, een video-trailer en een marketingplan zijn de tips van Tim de Gier (bedankt voor de lessen nog, direct toegepast :).

Ook las je over de schaduwkant van het insta account van Cestmocro, dat inmiddels een miljoen volgers heeft.

Tot over drie weken!

Dat was een flink uitgebreide nieuwsbrief, maar je moet ook even drie weken wachten op een nieuwe. Op mijn sites vind je alle 66 nieuwsbrieven terug die je nog eens rustig kunt lezen. Ondertussen probeer ik leuke onderwerpen uit te zetten voor na de vakantie, heb je zelf een goed idee of is je iets opgevallen: Stuur het me door!

Deze nieuwsbrief verstuur ik elke week gratis en met veel plezier, lees je het graag

wijs mensen dan eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.

Een fijne meivakantie als je gaat en tot over 3 weken met deze nieuwsbrief.