Iedere nieuwsbrief begin ik altijd even met een persoonlijke update over wat ik gedaan heb. Als je daar niet van houdt kun je direct door naar het volgende blokje. Alleen deze week is het ingewikkeld, want nu werd iets persoonlijks ook een item om te delen.
Hoe de zoektocht van Hanneke de podcast hitlijsten bestormde
Mijn vrouw Hanneke is altijd bezig geweest met haar geloof. En als creatieve journalist heeft ze zich altijd gericht op het vertellen van verhalen. Nu ze haar geloof anders is gaan beleven, wilde ze haar verhaal delen met andere mensen. Haar zoektocht wilde ze als radiomaker vertellen in een podcast. Omdat mensen zich erin kunnen herkennen of omdat ze een wereld kon beschrijven die je nog niet kende.
Dus ging ze praten met podcastuitgevers. Het script werd serieus bekeken door een aantal omroepen, alleen ontving ze wel een vriendelijke afwijzing. Maar zoals ze zelf zei: ‘dit verhaal moet er gewoon uit’ en dus besloot ze het toch gewoon zelf te gaan maken. Ze ging scripts schrijven en opnamen maken, zocht hulp van een eindredacteur en audio-vormgever en is maanden bezig geweest om tot een eindresultaat te komen dat je meeneemt in haar (en dus ook mijn) wereld.
En zo vierden we maandag op Tweede Pinksterdag een release-party van de podcast ‘Kind van God’. Als eindpunt van een hele lange rit. Ik ben heel trots op wat ze gemaakt heeft, de eerste twee afleveringen zijn nu te luisteren op Spotify en iTunes.
Maar je kunt nog zo’n mooi verhaal te vertellen hebben: als niemand het vervolgens te horen krijgt, waarom maak je het dan? Zo leerde ik dat bij het AD al van Hans Nijenhuis en Rennie Rijpma.
En dus maakten Hanneke en ik samen een plan van aanpak. Wat is naast een heel goede podcast nodig om er ook luisteraars voor te vinden? Kort samengevat: Goede vormgeving, een distributieplan, een mediaplan, social media strategie, een trailer en genoeg afleveringen bij livegang. En eerlijk is eerlijk: ik heb me regelmatig afgevraagd of het alle tijd en moeite van Hanneke waard zou zijn.
Bij het AD wisten we wel hoe we een nieuwe productie onder de aandacht moesten brengen. Maar zonder grote mediapartij als uitgever was het maar de vraag of dat nu ging lukken. Hanneke zocht een nieuwshaakje rond Pinksteren en er was door een persbericht veel media-aandacht voor de podcast. Een dag na de lancering kwam de podcast op #23 binnen in de top-100 van Nederland van Apple en op 1 in de categorie religie. We stonden te highfiven en hadden niet dit echt niet verwacht. Ondertussen stroomden de lieve reacties binnen via de Instagram van Hanneke en de dag erna steeg de podcast van #3 naar plek #1 van de Apple toplijst van Nederland.
Zo was het een bizarre week, waarbij Hanneke er bijna een dagtaak aan had alle reacties te beantwoorden. Het fijne hiervan is dat bij een volgend idee van Hanneke voor een podcast ze nu een visitekaartje heeft, waarmee ze aan tafel komt en dat er veel mensen geraakt zijn door haar zoektocht. Veel luisteraars zeggen dat ze naar aanleiding van de podcast een goed gesprek hebben gehad met iemand of dat ze aan het denken zijn gezet.
Zoals je leest ben ik heel trots op de podcast en het laat volgens mij zien dat als je echt een mooi verhaal hebt, je er een succes van kunt maken. Maar dan moet je wel van tevoren nadenken over een plan hoe je het onder de aandacht gaat brengen. En dat heeft niets met clickbait te maken, maar wel het idee dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen je verhaal gaan lezen en luisteren zodat je verhaal echt impact maakt.
Stem van ChatGPT lijkt teveel op Scarlett Johansson
Vorige week kon je lezen hoe je nu ook live met ChatGPT kunt praten. Bij de lancering twitterde CEO Sam Altman kort na de presentatie de tekst ‘her’. En daar heeft hij inmiddels wel spijt van. Met die tweet verwees hij naar de film ‘Her’ uit 2013, waarin een man verliefd wordt op de stem van een chatbot (zie de trailer hierboven).
Die stem in de film is van Scarlett Johansson. En laat de stem die ChatGPT gekozen heeft tijdens de presentatie nu enorm lijken op de stem van Scarlett..
Dus is Scarlett nu niet blij, kan Sam Altman door die tweet niet zeggen dat het toeval is en nu gaat de stem aangepast worden. En uiteraard komt er een discussie op gang wat juridisch nu wel en niet met je stem mag.
De film ‘Her’ is onder andere te zien op CineMember. Ik word er niet voor betaald, maar je krijgt een maand gratis bij een proefabonnement op de Groene Amsterdammer (10 weken voor 15 euro) en zo kon ik de film bekijken.
5 lessen van The Podcast Show 2024
Deze week vond het evenement The Podcast Show in Londen plaats. Ik kon er niet bij zijn, maar er waren veel Nederlanders. Het nieuwe Hoofd Podcasts van BNR Manon van der Knaap-Hartig was daar aanwezig. Ik vroeg haar of ze 5 dingen die ze leerde hier in de nieuwsbrief wilde delen. En dat deed ze:
- Community is waar het om draait. Zorg dat je weet waar je doelgroep van houdt en bedien ze daarin tot in de puntjes. Geef ze wat je belooft, maar daag ze ook uit. Speel met de content die je kan maken binnen de kaders van die liefhebberij.
- Podcasts wordt steeds meer gezien als de basis, het product waaraan je andere producten koppelt om er geld aan te verdienen. Denk aan een boek of video-serie.
- Continuïteit is key, zorg voor series met een lange adem, waar je het liefst wekelijks of nog beter – tweewekelijks mee in de lucht komt, het hele jaar door.
- De juiste host is ongelofelijk belangrijk voor het succes van je podcast. Heeft diegene de juiste autoriteit in de ogen van jouw luisteraar? Is het een persoon met een heldere expertise of een eigen mening die gedragen wordt door het publiek dat je wilt bereiken?
- Zet AI-tools in om te focussen op ‘the fun stuff’, het maken van de juiste verhalen die nog niet verteld zijn en het waard zijn om gehoord te worden. AI zorgt ervoor dat je geholpen kan worden in vrijwel alles daaromheen, van productie van short video’s tot het klaarzetten van de website tot de PR.
Hoofdredacteur Jantine van den Hoven over de unieke ‘Indebuurt-manier’
Je kent ze vast wel: De sites van Indebuurt.nl. Ze zijn er in 34 steden, ze lijken allemaal op elkaar en toch is ieder artikel weer uniek. Ik noem dit altijd de ‘Indebuurt’-manier en vroeg hoofdredacteur Jantine van den Hoven of ze in deze nieuwsbrief eens wilde uitleggen wat de strategie van Indebuurt is.
‘De kracht van indebuurt schuilt in het actief zijn in een stad en daarbij gebruikmaken van de kracht van het geheel. En natuurlijk in de leuke mensen, die wonen en werken in hun eigen stad. De formule van indebuurt richt zich op ‘het aangename leven in de stad’. Denk aan winkelen, uitgaan, (nieuwe) horeca, evenementen en de bijzondere mensen. Wat centraal gemaakt kan worden, wordt centraal gemaakt en sturen we uit over de 34 steden waar we actief zijn. Soms wordt daar nog een lokale touch aan gegeven en soms is dat niet nodig. ‘
Wie bedenkt die centrale artikelen dan?
Met de centrale redactie hebben we als doel om de steden minimaal 1 bericht per dag te ‘geven’. Het doel is om een basis te bieden zodat de redacteuren in de steden zich kunnen richten op de verhalen die alleen een mens kan maken. De onderwerpen voor die basis komen vanuit planning, ervaring (wat speelt en scoort in deze tijd), vanuit de mensen die op de centrale redactie werken maar natuurlijk is er ook input vanuit de steden. Uiteraard letten we er ook bij deze content op dat het een mix is van de belangrijke elementen uit onze formule.
Als er voor een artikel geen input meer nodig is van een lokale redacteur, dan wordt het bericht klaargezet en kan het ook direct gepubliceerd worden in 34 steden. Als er nog wel werk voor de lokale indebuurter aan zit, dan zijn er een aantal categorieën: zo snel mogelijk publiceren, tijdloos of uiterlijk op datum x. Ze krijgen er ook altijd tips bij hoe ze de lokale info kunnen toevoegen of waar die info te vinden is.’
En jullie zijn geen nieuwssite, wat brengen jullie dan wel?
’Naast de genoemde zaken uit de formule zijn we een ster in ‘nieuws zonder aanleiding’. We moedigen redacteuren aan iedere keer dat ze een broodje gaan halen of door de stad fietsen om terug te komen met een verhaalidee. Ineens valt dan op dat er door heel de stad blauw-witte vlaggen hangen, waar is dat eigenlijk voor? Of raak je in gesprek met de toiletmeneer van de Hema in Enschede of met een man die de Erasmusbrug staat te schilderen.
In de meeste steden hebben we 1 lokale redacteur. Maar alleen hoeft een indebuurter zich nooit te voelen. Want de kracht zit hem ook in het delen van de ideeën en kennis met mede-indebuurters. Wie weet zit er in Middelburg ook wel een hele leuke toiletmeneer-of mevrouw bij de Hema.’
En jullie artikelen zijn ook te lezen op AD.nl?
‘Vrijwel alle indebuurtartikelen zijn ook te lezen op de gemeentesecties bij het AD en de regiotitels, daar zie je ook dat de lokale content van indebuurt van waarde is. De komende tijd verwacht ik dat we verder bouwen aan de ultieme mix van kwantiteit en kwaliteit met altijd als doel zo lokaal mogelijke content te bieden. We noemen het zelf de zoektocht naar ‘lokaal goud’. Dat geven we graag aan de bezoekers van indebuurt.nl maar bieden het ook aan de lezer van het AD en de 7 regionale dagbladen die van zijn of haar stad houdt. ‘
Zelf vind ik de Indebuurt-manier heel verfrissend en zijn er rubrieken als ‘7 dingen die je dit weekend kunt doen in Utrecht’ erg fijn werken. Ook een artikel als ‘Mirthe bakt taarten voor jarige kinderen uit arme gezinnen: ‘als er maar iets feestelijks op tafel staat’ die deze week verscheen, zijn in tijden van veel somber nieuws denk ik belangrijk .
Andere kijk- en luistertips
- Sinds deze week kunnen betaalde gebruikers van ChatGPT bestanden direct vanuit Google Drive en Microsoft OneDrive toevoegen. Zo wordt het gemakkelijker om data-analyses en interactieve tabellen en aanpasbare grafieken te maken voor presentaties en documenten.
- Microsoft kondigde deze week ‘Recall’ aan. Dit is een tool die je scherm opneemt en je vervolgens kunt bevragen via AI. In deze video van The Verge zie je hoe het werkt. Door deze functie kun je vragen gaan stellen aan je eigen zoekgedrag: ‘Waar las ik ook alweer dat.. ?’ en hup, je zal het antwoord krijgen. Maar, je moet Microsoft wel vertrouwen en ze kunnen meekijken met je wachtwoorden. Maar zoals je vorige week al kon lezen: Je kunt alles wat je doet vastleggen en AI als extra geheugen gaan gebruiken.
- In de NMO-cijfers van april was te zien dat het aantal webbezoekers bij de grootste titels weer in de lift zat vergeleken met de maand maart. Zowel AD, Telegraaf, NOS (sinds vorige maand ook opgenomen en op web pas de zesde site achter Shownieuws) als Linda stegen en alleen het aantal unieke bezoekers van NU.nl daalde. Ook vergeleken met de maand januari bereikt bijna ieder merk meer bezoekers, wat zal betekenen dat de daling in het verkeer via Facebook in ieder geval niet heeft doorgezet.
- In Berlijn werd deze week het Paid Content Summit gehouden. Grzegorz Piechota interviewde CEO Mathias Döpfner van Axel Springer over betaalde content, nieuwsvermoeidheid, AI en jonge doelgroepen. Döpfner gelooft dat er geen limiet is aan abonnementen en dat journalisten zich moeten verbeteren. De focus moet liggen op jonge doelgroepen en AI zal de mediabranche transformeren.Tijdens een survey werd de bezoekers gevraagd hoe AI nu ingezet wordt om mensen (uiteindelijk) te laten betalen voor nieuws:
- Eerder deze week gaven de product managers van Bild en Welt al een interview over betaalde content en wat daarin volgens hen een rol speelt. Naast kwalitatieve content zorgen: Strategische partnerschappen en bundelcoöperaties voor abonnementen. Verder experimenteren ze veel met live video-evenementen, zorgen AI-assistenten (bijv. WELTgo!) voor meer terugkerende bezoekers en delen ze graag internationale inzichten.
- Voor de liefhebbers van online vormgeving: Tagesspiegel en ZDF werkten samen aan een onderzoek over Amerikaanse slachtoffers en Europese wapens. Ze maakten een interactief artikel met data visualisaties om het verhaal te vertellen.
Deze week een jaar geleden
Een jaar geleden las je in nieuwsbrief #18 hoe Netflix het delen van wachtwoorden ging beperken. Inmiddels weten we dat dit economisch een slimme beslissing is geweest.
Ook las je dat Google verhaalreeksen en auteurs die veel over hetzelfde nieuwsonderwerp schrijven ging belonen. Ook hiervan zie je inmiddels het effect. Typ in Google maar eens ‘Nieuws .. ‘ in en de kans is groot dat je eerst een dossier te zien krijgt en daarna pas artikelen.
Ook kun je pas sinds een jaar berichten bewerken in WhatsApp (onmisbaar voor mij inmiddels) en kocht DPG Media Alarmeringen.nl. Waarom dat een slimme zet was, zie je inmiddels terug op gemeente-pagina’s van het AD onder het kopje 112-berichten.
Ik raadde je toen de docu Billie Eilish: The world’s a little blurry op Apple+ aan en dat doe ik via deze weg graag nog een keer. Het is niet voor te stellen hoe het is om een wereldster te zijn anno 2024, maar in deze docu krijg je een klein inkijkje in wat er op je af komt. En dat je heel sterk in je schoenen moet staan om (zeker in deze tijden van social media) . In het geval van Billie geldt vooral: Je wereld zo klein mogelijk houden en jezelf afsluiten. En dat krijg je te zien door de camera van haar broer.
Deel je nieuws!
Na een druk weekje gelukkig toch weer wat te delen in deze nieuwsbrief. Zie je iets of heb je zelf iets leuks om te delen: stuur het me door!
Voor het eerst ging deze nieuwsbrief naar meer dan 860 mensen. Deze nieuwsbrief verstuur ik elke week gratis en met veel plezier, lees je het graag wijs mensen dan eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot volgende week!