23 juni 2024

#72: Waarom nieuwsbrief werkt voor Eus, nieuw merk voor jongeren van Mediahuis en Digital News Report 2024

Voor mij was het een drukke week en reisde ik van Omroep Zeeland naar RTV Oost, was ik bij PXR en gaf ik een online sessie bij BDU Media.

Dit is wat me deze week opviel op het snijvlak van marketing, data en (online) media

Opvallende grafieken uit Digital News Report 2024

Maandag werd het Digital News Report 2024 gepresenteerd. Dit onderzoek werd in Nederland uitgevoerd door het Commissariaat voor de Media en verschijnt in meer dan 60 landen. Doordat het ieder jaar gedaan wordt en wereldwijd is, zijn er mooie vergelijkingen te maken. Net als vorig jaar valt op dat het vertrouwen van Nederlanders in nieuws relatief hoog is vergeleken met andere landen, maar dat het ieder jaar wel een beetje verder daalt. Het uitgebreide rapport is hier te lezen, ik heb er een aantal grafieken uitgehaald die mij opvallen.

Interesse in soorten nieuws

Zo zie je hieronder een grafiek in welk soort nieuws de Nederlander uit dit onderzoek geïnteresseerd is. De meerderheid van de ondervraagden vindt lokaal nieuws het meest interessant. Opvallend is ook dat politiek, internationaal en misdaadnieuws daarna volgen. Mensen zeggen nieuws over sport, klimaat, gezondheid, satire, wetenschappelijk en zakelijk nieuws ongeveer even interessant te vinden. Hoewel ik een groot sportfan ben, is die aandacht niet evenredig verdeeld in de meeste media.

Online nieuws belangrijkste nieuwsbron tot 54 jaar

Gevraagd naar de belangrijkste bron voor nieuws is dat in de leeftijd 18-34 nog sociale media, in de groep 35-54 is dit online nieuws. Kortom: Voor de Nederlanders tot 54 is online nieuws belangrijker dan televisie, radio of krant als bron.

Gebruik van social media

Ook werden Nederlanders gevraagd naar het gebruik van social media. Hier is hetzelfde patroon te zien als in het onderzoek van Newcom. Loop je naar het schoolplein van een middelbare school en je vraagt wie er Facebook gebruikt, of je vraagt het aan collega’s of op een verjaardag en je wordt bijna uitgelachen. En de interesse neemt ook af, maar toch is het nog steeds met afstand het grootste platform en je kunt er bovendien linkjes plaatsen waardoor mensen op je site komen.

Bij iedereen onder de 35 voel je altijd de energie wegzakken als ik bovenstaande laat zien. Daarom is het ook belangrijk dit te nuanceren. Want in de categorie 18-24 jarigen liggen de verhoudingen heel anders en daar zijn Insta, YouTube en TikTok het meest populair, zoals je hieronder kunt zien. Zelfs als de vraag gesteld werd waar ze nieuws volgen.

Puur naar de cijfers kijken is het wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat de gemiddelde Nederlander 42 is en de komende jaren alleen nog maar ouder. Het is daarom heel belangrijk om de juiste doelgroep te kiezen en de verwachtingen van het effect voor je online bereik wel realistisch te maken. Lang niet alle platformen sturen namelijk mensen nog door naar een nieuwssite- of app.

Hoe vaak komen mensen op een nieuwssite?

Journalisten zitten de hele dag naar een site te kijken en vinden mogelijk sneller dan een gemiddelde bezoeker dat de site wel toe is aan wat vernieuwing. Daarom is onderstaande grafiek ook wel aardig: Hoe vaak wordt een nieuwssite of -app bezocht per dag?

Ik vind het opvallend dat al deze type bezoekers nog steeds exact dezelfde site te zien krijgen. De verversing zou voor mensen die vaker dan 3x per dag op de site komen anders moeten zijn dan voor iemand die 1x per dag het nieuws komt halen. Al zal AI hier in de nabije toekomst oplossingen voor gaan bieden. Voor iedere leeftijdsgroep wordt er nagedacht over hoe ze bereikt moeten worden via alle kanalen en met welke toon, maar voor de frequentie van een bezoeker wordt nu maar gewoon een gemiddelde gekozen. Als we over 10 jaar deze nieuwsbrief digitaal opgraven zullen we denk ik zeggen: ‘dat is waar ook, 10 jaar geleden ging dat nog heel ouderwets.. ‘

Prijs abonnement

Van de mensen die nu niet betalen voor nieuws en dit overwegen te doen, vindt de meerderheid een bedrag tussen de 1 en 5 euro per week redelijk. Rond de 1,25 EUR per week, dus. Momenteel is dit bij de meeste media nog fors meer.

Er stonden nog meer interessante grafieken en bevindingen in, lees daarom het volledige rapport hier terug als je er meer van wilt zien.

Waarom een eigen nieuwsbrief goed werkt voor Eus

Bij het AD had ik regelmatig contact met Özcan Akyol omdat we met zijn columns zoveel mogelijk mensen wilden bereiken. Daarbij keken we ook hoe we zijn social kanalen konden inzetten en toen ik mijn nieuwsbrief startte adviseerde ik hem om er ook één te beginnen. Inmiddels is hij er zo blij mee dat hij er columns over schrijft en podcasts over maakt. Ik vroeg hem om voor deze nieuwsbrief te vertellen over de voordelen van zo’n eigen nieuwsbrief:

‘Toen je me voorstelde om aan een nieuwsbrief te beginnen, was ik een beetje huiverig. Het fenomeen heeft een oubollig imago. Bovendien vroeg ik me oprecht af: wie zit daar nu in vredesnaam op te wachten?

Door de verschraling en mogelijk de teloorgang van sociale media ben ik met hulp van Jeroen Wolper toch overstag gegaan. Het contact met mensen is voor mij ook een vorm van kapitaal. Ik weet wat er onder hen leeft én ik kan ze tijdig aankondigen als er iets nieuws van mijn hand komt.

Maar ik wilde geen nieuwsbrief met louter reclame. Daarom bood ik een exclusieve column aan, een aantal dagboekaantekeningen over mijn persoonlijke leven en mijn activiteiten op professioneel vlak.

De dynamiek heeft me verbaasd. Veel mensen abonneerden zich op de nieuwsbrief en mailden direct iets aardigs terug. Er zit letterlijk 0 procent negativiteit in de reacties.

Voor de ontvangers is het bovendien een manier om persoonlijk contact met mij te hebben. En dat is ergens wel ironisch: want andersom ervaar ik dat ook.

Omdat de mensen zichzelf hebben opgegeven, klagen ze nooit over de content. Ze zijn er juist blij mee. En vanwege mijn openhartigheid delen zij ook allerlei persoonlijke verhalen. Dat geeft het geheel een community-gevoel. Vooral omdat ik me heb voorgenomen om iedereen te antwoorden.

En natuurlijk is het voor mij handig als ze weten dat ik een nieuwe podcast maak of om het theater ga staan. Maar ik verkoop niets – in letterlijke zin. Dat zou het sympathieke karakter van de nieuwsbrief schaden.

inmiddels heb ik dik tienduizend abonnees. Er zijn pas dertien nieuwsberichten verstuurd. De resultaten en het plezier overstijgen al mijn verwachtingen. Ik ga kortom de nieuwsbrief volop uitbreiden. Bedankt voor je inspiratie.’

Inschrijven voor de nieuwsbrief kan via deze link.

Mediahuis onderzoekt nieuw merk om jongeren te bereiken

Op LinkedIn zag ik dat er een nieuwe chef was begonnen bij C.Tru, een nieuw merk van Mediahuis dat zich richt op jongeren. Omdat het nog niet online is, maar er wel mensen aan het werk zijn, vroeg ik hoofdredacteur Sophie van Oostvoorn hoe het met dit project gaat en wat ze er over kan vertellen:

‘Het project C.Tru (het uiteindelijke merk krijgt hoogstwaarschijnlijk een andere naam) is opgericht om te onderzoeken hoe we jongeren kunnen bereiken met journalistiek, hoe we ze kunnen betrekken bij een merk en hoe we daar een goed verdienmodel bij kunnen vinden. We zien dat het informatie-ecosysteem drastisch veranderd is en dat social natives op een hele andere manier informatie consumeren dan mensen die 20 jaar ouder zijn dan hen. Redacties doen er natuurlijk van alles aan om journalistiek te vertalen naar de platforms waar jongeren ook aanwezig zijn, maar slagen er lang niet altijd in om jongeren op grote schaal aan te spreken. Maar we zien dat het wel mogelijk is.

_
Daarom is ervoor gekozen om een nieuwe redactie op te zetten die zich helemaal kan toeleggen op de behoeftes van jongeren en waar we experimenten doen en strategieën ontwikkelen rond journalistiek die bij de bestaande redacties wellicht minder makkelijk van de grond komen of niet passen bij de identiteit van de titels. Om die experimentele blik te houden en ons publiek centraal te stellen in onze manier van denken, hebben we de design thinking methode geadopteerd. Na een eerste design sprint met Laurens Vreekamp vorige maand maken we nu iedere week nieuwe prototypes om ons journalistieke product te ontwikkelen en te testen bij jongeren.

Om ook te kunnen testen met verdienmodellen streven we ernaar om een succesvol merk op te bouwen. Maar het is ook onze taak om onze successen (en mislukkingen) te delen binnen Mediahuis, zodat organisaties hier ook van kunnen profiteren.

We mikken op het najaar om een soft launch te doen met ons nieuwe merk. Het spreekt voor zich dat we ons in eerste instantie richten op sociale media omdat dat de plek is waar onze doelgroep is en informatie consumeert. Of er daarna een app komt of dat we ons op een site gaan richten, durf ik nog niet te zeggen. Dat hangt af van hoe de ontwikkelingen lopen de komende maanden en wat we nodig achten om ons publiek van goede journalistiek te voorzien.

In eerste instantie wordt ons merk Nederlandstalig; we richten ons op de Nederlandse markt. We zijn nog druk bezig om onze journalistieke identiteit te definiëren, maar zeker is dat onze journalistiek moet leiden tot het nemen van geïnformeerde beslissingen, zowel in het dagelijks leven als in het stemhokje.’_

Sinds deze week zijn de eerste prototypes live gezet op TikTok en te volgen op het account Newsfluence. Gevraagd naar het hoe en waarom van dit account zegt Sophie: Deze vorm kwam voor uit in eerste instantie een soort recap te maken van het nieuws van afgelopen week. Toen onze redactie de straat op ging om jongeren het prototype voor te leggen, hoorden ze dat onze doelgroep niet zo zit te wachten een gewone samenvatting maar wel op een samenvatting van positief of constructief nieuws. Dus met die feedback is deze vorm ontstaan. Het test account is een extra manier om onze prototypes te testen en feedback te krijgen, naast de gesprekken met onze doelgroep.’

@newsfluence Heb jij dit goede nieuws al gezien? #positief #linkedin #foryou #studentenleven #wetenschap @mia 🧠🩺 @corporate sween ♬ original sound – newsfluence

Andere kijk- en luistertips

  • Op1 was een talkshow die na 4,5 jaar eindigde en veel kritiek kreeg van kranten. Frank Stojansek, de eindredacteur van Op1, reageerde via LinkedIn op de kritiek en benadrukte dat de talkshow onder een vergrootglas lag. Over de recensies in kranten zegt hij onder andere: ‘Soms droom ik er weleens van om eens twee weken lang de ochtendkranten te recenseren aan onze talkshowtafel. Wie kritisch naar de kranten kijkt ziet dat er een hoop misgaat, bijna op dagelijkse basis.’ En verder dient hij specifiek de Volkskrant-recensent van repliek: ‘Willem Engel zat 1x kort bij Op1 aan tafel nadat hij een rechtszaak tegen de staat had gewonnen. De Volkskrant schreef in die tijd 28 keer een artikel over Engel; hij werd uitvoerig aan het woord gelaten en er waren zelfs artikelen waarin met een zekere bewondering zijn prestaties werden beschreven.
  • Binnenkort kun je berichten uit een RSS-feed automatisch doorplaatsen op Threads. Handig, want zo komen alle artikelen automatisch daar terecht en dat scheelt tijd. De API is deze week open gezet, dus het zal een kwestie van tijd zijn voordat tools als Zapier en IFTTT hier iets voor gebouwd hebben.
  • Metro Nieuws bestaat deze week 25 jaar. Een gratis krant in het OV, er was een snelle opkomst, maar nu bestaat het alleen nog als website. In dit artikel blikken ze terug en vooruit.
  • Op de site van Dit is EO wordt ook over het Digital News Report gesproken. Daar vertelt een oud-EO collega van Radio 1 nu doet waar ze echt gelukkig van wordt: met dieren werken. Nu noemt ze het een voorrecht dat ze nieuws kan mijden: ‘Door er niet meer continu mee bezig te zijn, voel ik me lichter. Ik vind het nog steeds belangrijk om met nieuws bezig te zijn, maar niet meer zo obsessief. Ik hoop altijd dat we de wereld een stukje mooier met elkaar kunnen maken, maar die hoop verloor ik steeds meer.’

    De site DIT van de EO werd enkele maanden geleden gelanceerd en in het artikel is te zien hoe ze online nieuws op een andere manier willen brengen. Zo staan er veel uitklapvelden en kun je reageren op quotes. Het is een innovatief project vanuit de NPO, dus interessant om te volgen.

  • Ook Trouw haakte in het op rapport. Maartje Bregman begrijpt dat mensen nieuwsmoe zijn. Maar in plaats van nieuwsmijder werd zij zelf media-ondernemer. Nu is er Happy Times, een magazine met alleen maar goed klimaatnieuws.
  • Op ikzoekeenmotie.nl kun je alle moties uit de Tweede Kamer doorzoeken en analyseren via AI. Als ik bijvoorbeeld zoek op moties met het woord Instagram vind ik sinds 1 maart 10 moties die zijn ingediend en vaak betrekking hebben op social media, als voorbeeld.
  • De mannen van Broederliefde maken talkshow Matchday op YouTube tijdens het EK. Het is leuk om te zien hoe zij spelers van Oranje benaderen en hoe spelers als Steven Bergwijn plots volledig ontdooien doordat ze op een andere manier worden benaderd. De video’s verschijnen op het kanaal van Supergaande.

Deze week een jaar geleden

Een jaar geleden las je in nieuwsbrief #22 maakte ik een overzicht van de TikTok-accounts van Nederlandse media met de meeste volgers. ESPN was toen met afstand de grootste, Dumpert en Ziggo Sport completeerden de Top 3. Goede reminder om (als ik een keer de tijd heb) dit lijstje opnieuw te maken.

Tot volgende week

Ik probeer steeds verder vooruit wat te schrijven, zodat het geen last minute stress geeft. Het lijkt hier thuis soms net een eenkoppige nieuwsredactie :). Dus het is fijn om wat dingen vooraf uit te kunnen werken, heb je iets leuks gezien of wil je iets delen van je eigen werk?  Stuur het me door!

Deze nieuwsbrief verstuur ik elke week gratis en met veel plezier, lees je het graag wijs mensen dan eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.

Tot volgende week!