1 september 2024

#77: Zo plaats je artikelen door op Threads, groene vinkjes op WhatsApp en dit nieuws moet je kennen over Insta en WhatsApp

Ciao Tutti, buongiorno! Daar zijn we weer. We zaten drie weken aan het heerlijke Ledromeer in Italië. Daarna was ik veel thuis met de kinderen en daarom heb ik de nieuwsbrief even uitgesteld tot de kinderen weer naar school waren en dat is deze week.

Afgelopen weken zat ik met Freek Staps bij het mediaforum en was ik bij BNR Nieuwsradio voor een strategische sessie over contentdistributie. Lekker om weer te gaan beginnen.

Deze zomer lag je hopelijk ook aan het strand en heb je wellicht wat nieuwe mogelijkheden op social media gemist. Daarom zoom ik daar deze week even op in, zodat je weer helemaal bij bent.

Zo kun je berichten automatisch doorplaatsen op Threads

Inmiddels is social media platform Threads alweer ruim 8 maanden beschikbaar in Nederland. In mijn ogen is het de meest kansrijke concurrent voor Twitter, omdat het bedrijf van Meta is en daarom automatisch gekoppeld wordt aan je netwerk op Instagram. Toch zou het ook zomaar kunnen dat het netwerk niet aan gaat slaan en je er nu voor niets tijd in gaat stoppen.

Daarom is het best een dilemma: Ga je actief tijd stoppen in het plaatsen en beheren van dit nieuwe platform? Je hebt beperkt tijd en met mijn data-hart zou ik het altijd stoppen, daar waar je dit het meest oplevert.
Bij een platform dat om tekst draait, kun je jezelf veel tijd besparen door een RSS-feed te koppelen aan een platform. Iedere keer wanneer er een nieuw artikel verschijnt, wordt automatisch de kop en de url van het artikel geplaatst. Dit kan ook op Twitter/X en daardoor kun je veel accounts beheren en lezers alleen de interessegebieden laten volgen waar diegene interesse in heeft.

Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een goede RSS-feed, toegang tot het account en een goede tool die dit voor je door kan plaatsen. Voor Twitter kun je dit gratis doen via IFTTT, Zapier of dlvr.it. Sinds een paar weken heeft Threads haar API open gesteld en is het ook hier mogelijk. Ik heb gekeken en via dlvr.it kun je dit nu snel optuigen. Je krijgt 50 berichten per maand gratis en voor 11 dollar per maand kun je dit onbeperkt doen op maximaal 10 accounts.

Ik heb verder geen aandelen in dlvr.it, dus ken je andere mogelijkheden laat het me dan even weten. Tot nu toe is dit de enige tool waar ik het werkend heb gezien. Op mijn Threads-account heb ik het getest en het werkt zoals je in het screenshot hierboven kunt zien.

Ook op BlueSky automatisch door te plaatsen

Precies zoals het op X en Threads werkt, kun je nu ook op BlueSky automatisch je berichten doorplaatsen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je af en toe even checkt of het nog goed gaat en of er reacties binnen komen. Maar op deze manier kun je aanwezig zijn op een platform, zonder dat het je continu tijd kost. Die tijd kun je dan weer stoppen in het maken van vertical video.

Let wel op: Als je de kop van een artikel aanpast, denkt de RSS-feed dat je een nieuw artikel hebt geplaatst en wordt het bericht nog een keer geplaatst. In een ideale situatie koppel je een artikelnummer aan je RSS-feed in plaats van de kop van een artikel.

Groen vinkje op WhatsApp gaat maandelijks geld kosten

Vorig jaar werden WhatsApp-kanalen uitgerold en media die er snel bij waren konden toen een groen vinkje aanvragen via Meta. Hier heb ik ook enkele merken mee geholpen, maar sinds een paar maanden wordt dit vinkje niet meer uitgedeeld. Nu is duidelijk geworden waarom: Meta gaat er geld voor vragen. Je kunt tegenwoordig al bij Instagram en Facebook een blauw vinkje kopen door maandelijks geld te betalen, binnenkort krijg je daar ook een groen vinkje op je WhatsApp-kanaal bij.

Dit gaat 15 dollar per maand kosten en dan krijg je zoals je hierboven kunt zien een blauw vinkje op Instagram en Facebook en een groen vinkje op WhatsApp. Vanaf 45 dollar per maand krijg je iets meer opties en kun je bijvoorbeeld ook twee keer per maand een link in je reel tonen.

Helaas is nog niet bekend vanaf wanneer dit kan. Eerst wordt het in andere landen uitgerold, wel kun je je via deze pagina op een wachtlijst laten plaatsen zodat je straks als eerste aan de beurt komt.

Heb je al een vinkje? Dan lijk je geluk te hebben

Het lijkt er voorlopig op dat accounts die nu al een vinkje hebben, deze gewoon zullen behouden. Meta zegt hierover: ‘Je hoeft niets te doen om je badge te behouden. Bestaande geverifieerde badgehouders kunnen een abonnement aanvragen voor Meta Verified om extra voordelen te krijgen.’

Nieuwe mogelijkheden op Instagram

De grote platformen blijven continu bezig om nieuwe features te lanceren. Als je even op vakantie bent, zou je deze zomaar kunnen missen terwijl ze wel handig kunnen zijn. Instagram kwam deze zomer met deze nieuwe opties:

20 afbeeldingen in carroussel

In een carroussel op Instagram kun je vanaf nu 20 ‘momenten’ plaatsen van foto’s of video’s. Dit waren er tot deze zomer slechts 10. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je verhaal in meer afbeeldingen delen. Zo zou deze timeline van BBC vanaf nu bijvoorbeeld langer kunnen zijn of deze fotoreportage van Ajax uitgebreid kunnen worden.

Voeg muziek toe aan je profielpagina

Je kunt nu ook muziek toevoegen aan je profielpagina op Instagram. Daar kun je een fragment van 30 seconden kiezen en dit wordt dan weergegeven op je pagina. Vooral handig als je artiest bent natuurlijk, maar je kunt er ook iets creatiefs plaatsen. Let ook op dat je het af en toe vervangt. Hieronder zie je het op mijn insta eruit ziet. Je voegt het toe door op ‘bewerken’ te klikken en dan op ‘Muziek’,

Notities toevoegen aan foto’s of video’s

Je kunt nu ook notities toevoegen aan foto’s of video’s op Instagram die alleen jouw volgers zien. Dit doe je door op de deel-knop (het pijltje) te klikken en vervolgens linksonder op ‘notitie toevoegen’ te klikken. Vervolgens krijg je als je mij volgt in je tijdlijn onderstaand bericht te zien. En afgelopen week testte ik het en ontplofte mijn inbox, waardoor ik zeker weet dat veel mensen dit bericht nu bovenaan hun tijdlijn te zien krijgen. Instagram wil deze functie natuurlijk promoten en dus is er nu veel zichtbaarheid op te halen. In de media kun je door slim samen te werken ook veel aandacht krijgen door bijvoorbeeld als merk op journalisten te reageren of andersom. Of dat iemand die geïnterviewd is reageert, of als iemand een compliment uitdeelt te bedanken. En ik had zelf bijvoorbeeld geen mooi filmpje van het Ledro-meer, maar door er nu 1 te zoeken kon ik mijn volgers laten zien waar ik was:

Nieuw op WhatsApp: Evenementen, gif-stickers en favoriete contacten

Ook op WhatsApp zijn er nieuwe functionaliteiten bij gekomen deze zomer. Zo kun je nu evenementen aanmaken in WhatsApp. Dit vind ik best handig, want zo zie ik bijvoorbeeld in een groepsgesprek waarin we afspreken te gaan padellen een overzicht van wanneer we waar hebben afgesproken. Aanmaken van een evenement kan op dit moment alleen nog via mobiel. Op iCulture kun je lezen hoe je dit kunt doen.

Verder kun je nu ook gif stickers van Giphy toevoegen aan je WhatsApp-chat. Dit kon al met normale gifjes en kan nu ook met stickers. Veel gebruikt onder jongeren en een leuke oefening: Typ je merknaam eens in en kijk eens wat er komt te staan. Toen ik bijvoorbeeld Telegraaf of Volkskrant intikte kreeg ik wel gifjes, maar duidelijk niet geïnitieerd door de merken zelf. Ik denk dat ik een mooi reeks zou aanleggen die anderen weer kunnen gebruiken en indirect ook marketing kunnen zijn voor je merk (gratis tip).

Favoriete contacten opslaan

Ook nieuw deze zomer: In je chats kun je nu ook ‘Favorieten’ aanmaken. Sommige chats zijn nu eenmaal belangrijker dan anderen en door ze aan Favorieten toe te voegen komen deze (ook) in een speciale map terecht.

Andere kijk- en luistertips

  • Telegram-CEO Pavel Durov is in Frankrijk opgepakt. De miljardair kwam net uit zijn privéjet en werd toen gearresteerd door de Franse politie. Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met criminele activiteiten op Telegram.
Telegram wordt al langer in verband gebracht met criminele activiteiten. Zo deed de Utrecht Data School [in 2022 onderzoek](https://www.groene.nl/artikel/klokkenluiders-en-korte-vleeskeuring) naar het Nederlandstalige Telegramlandschap. Dit wees uit dat de openbare Nederlandse kanalen van Telegram voor 43% uit samenzweringskanalen bestaat, 34% uit illegale handel, 3% uit onthullingsgroepen, 3% uit cryptogroepen.

  • Kamala Harris heeft nu een eigen Twitch-kanaal om jongere kiezers te bereiken. Haar eerste livestream was een toespraak tijdens het Democratisch Nationaal Congres. Ik vind het boeiend om te zien hoe de video’s gemonteerd zijn (heel erg snel). Het aantal abonnees valt met 8k in een paar dagen nog wel flink tegen.
  • Op LinkedIn was te lezen dat de regionale omroepen (RPO) samen hun hoogste aantal bezoeken ooit hebben gehaald in de maand juli 2024. De RPO is vorig jaar gestart met een team van data-redacteuren en dat werpt haar vruchten af. Zelf help ik in dit proces en de stijging toont ook aan dat bereik in de breedte verre van instort.

  • Het nieuwe Midjourney is nu voor iedereen toegankelijk. Dit maakt het gebruik gemakkelijker zonder Discord, waardoor het altijd een beetje een ingewikkelde tool was om afbeeldingen mee te genereren.
  • Een klein mediarelletje om deze nieuwsbrief af te sluiten. Eva Hoeke moest stoppen als columniste bij Volkskrant Magazine en was hier niet blij mee. De partner van Marcel van Roosmalen schreef een ingezonden brief en toen deze niet geplaatst werd, plaatste ze deze op Twitter. Moraal van het verhaal: ze vond dat zij beschreef wat er buiten Amsterdamse bubbel gebeurde. Hierop kwamen veel reacties binnen. Rens van der Plas bracht daarom in kaart waar de columnisten van de 5 grootste kranten woonachtig zijn:

Je hoeft geen afgestudeerd wiskundige te zijn om te zien dat dit niet geheel evenredig is verdeeld. In de mediawereld kwamen er op de column en dit kaartje uiteraard veel reacties binnen. Zo verscheen er een snedige column in het Parool met de titel: ‘Eva Hoeke ziet zich als de stem des volks, omdat ze 30 jaar geleden naar de Veluwe op vakantie ging.’ Omdat Hoeke binnenkort gaat verhuizen naar de Watergraafsmeer in Amsterdam had Roelf Jan Duin wel een verklaring voor haar vertrek als columnist: ‘Met Aaf Brandt Corstius en Sylvia Witteman had de krant opeens drie vrouwen binnen een straal van twee kilometer die gesprekken in de supermarkt tot columns verwerken en dat werd wat te veel van het goede.

Inmiddels laat Hoeke zien ook zonder de Volkskrant te kunnen en publiceert ze haar columns zelf via Petje Af voor 5 euro per maand. Een interessant initiatief om te volgen en om te zien of het lukt als columnist ook geld te verdienen zonder mediatitel.

  • Interview op NRC.nl over het boek van Martin Andree waarin hij waarschuwt dat traditionele media binnen vijf jaar volledig verdrongen kunnen worden door grote technologiebedrijven zoals Google en Meta. Hij pleit voor maatregelen om de invloed van deze platforms op het publieke debat te verminderen

Kom maar door met tips!

Door een aantal weken lang het nieuws op te sparen heb ik voor de komende weken nog wat dingen op de plank liggen. Maar nu het ook weer drukker wordt met werk, probeer ik alvast meerdere verhalen uit te zetten voor deze nieuwsbrief. Jij kunt me daarbij helpen door me een seintje te geven als je iets interessants hebt gemaakt of iets leuks ziet: Stuur het me door!

En leg de lat echt niet te hoog, tip me gewoon en dan kijk ik gewoon of ik er iets mee kan doen. Dank alvast!

Deze nieuwsbrief gaat inmiddels naar ruim 950 abonnees die veelal werken in de nieuwsmedia, marketing of iets met data doen. Ken je mensen voor wie dit interessant is? Wij ze eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.

Tot volgende week!