
Dit kalenderjaar werk ik vooral aan een grote opdracht die ik in november ga opleveren. Daardoor ben ik flexibel in mijn werktijden en heb ik deze week veel thuis gewerkt en was ik alleen een dag in Arnhem bij Omroep Gelderland.
Daardoor heb ik zowaar weer een fitnessabonnement afgesloten en tijd om te sporten, wat wel een fijne bijkomstigheid is van het freelance-bestaan. In dit bovenste blokje deel ik altijd wat persoonlijke dingen, als je dit niet hoeft te lezen ga dan vooral direct door naar de dingen die me opvielen in de digitale nieuwsmedia.
R.I.P. CrowdTangle
Twee weken geleden trok Meta de stekker uit CrowdTangle. Dit was een unieke tool waardoor nieuwsredacties inzicht kregen in vragen die het normale publiek niet kon beantwoorden. Wat is op dit moment het Facebook bericht met relatief de meeste reacties? Omdat het rekening hield met het relatieve aantal likes, doken regelmatig hele kleine berichten op die daarna groot werden gemaakt. In het mediaforum vertelde ik uitgebreid waarom dit mijn mediamoment was (dus luister hier voor verdere toelichting).
Nu de tool gestopt is, probeert de Europese Commissie dit besluit nog terug te draaien, omdat er nu erg weinig transparantie meer is bij Meta. Ik acht de kans zeer klein dat het ooit nog terugkomt, omdat Meta er gewoon geen belang bij heeft.
Alternatieven voor CrowdTangle
Ik verwacht ook dat alle alternatieven snel de kop om worden gedraaid, maar tools als Fanpage Karma en Ezyinsights leveren op dit moment nog steeds een overzicht van goedlopende Nederlandse berichten.
Nieuwsmedia met de meeste interacties op Facebook in 2024
Op de laatste dag dat de tool nog werkte, heb ik nog even snel een uitdraai gemaakt van de pagina’s van nieuwsmedia die vanaf 1 januari tot 16 augustus 2024 de meeste interacties hadden op Facebook in 2024. Dit is niet gelijk aan het aantal doorkliks naar de site, maar er is natuurlijk een sterke correlatie.
Het einde van CrowdTangle is natuurlijk niet het einde van Facebook. Maar stel dat er nooit meer een link kan worden toegevoegd aan Facebook is wel goed te zien welke merken het hardst geraakt zouden worden.
KRO-NCRV heeft nog wel succes op Facebook
Het verkeer via Google neemt al jaren toe en het verkeer via Facebook neemt sinds vorig jaar af. Gemiddeld lijkt het verkeer dat via Facebook naar de sites gaan 30% lager te liggen in 2024 dan in 2023. Dit is een flinke dip en wellicht zal dit verkeer niet meer terugkeren, toch komt bij de meeste media nog minstens 1 op de 10 bezoekers via Facebook binnen. En dit is meer dan via alle andere social media kanalen samen.
Op LinkedIn zag ik een overzicht voorbij komen dat van alle NPO-merken op Facebook KRO-NCRV dit het beste doet qua bereik. Het had de pagina met het meeste bereik en ook nog losse pagina’s van programma’s in de top van de lijst staan. Voor mij reden om bij Marloes Noga (Team Lead Online Content van KRO-NCRV) na te vragen hoe zij dit succes zelf verklaard.
Wat is jullie strategie op Facebook?
We houden zoveel mogelijk een vast publicatieschema aan zodat we in balans content plaatsen. Ook houden we rekening met de variatie aan onderwerpen en uiteraard de doelgroep die ons volgt. Hierdoor krijg je een pakket aan content te zien waar interactie belangrijk is.
Welke type verhalen posten jullie?
Op Facebook posten we een selectie aan content vanuit onze programmering om een zo breed mogelijk pallet van KRO-NCRV aan de volger te laten zien. We houden wel rekening met wat de doelgroep op Facebook wil zien dus maken hier een duidelijke keuze in.
Hoeveel soorten pagina’s zijn er?
Sommige doorlopende programma’s waar veel content gecreëerd wordt, hebben hun eigen Facebook pagina zoals Boer zoekt vrouw, Een huis vol, KVW, Binnestebuiten, De verwondering en Bertop5.
We delen op de KRO-NCRV Facebookpagina ook content uit deze programma’s als bijdrager of net een ander fragment dan op de programmapagina’s zelf te zien is. Hiermee versterken de pagina’s elkaar. Fans van de programma’s kunnen op deze manier veel content consumeren maar als je alleen een aantal hoogtepunten wil zien, volg je gewoon KRO-NCRV.
Hoe belangrijk is Facebook voor jullie t.o.v. van andere social kanalen en waarom?
We bekijken per kanaal welk publiek we bereiken en passen onze content hierop aan. De doelgroep van Facebook past heel goed bij de KRO-NCRV programmering. Maar we hebben zoveel programma’s die jaarlijks uitgezonden worden dus kunnen we een bewuste keuze maken wat we wel/niet aan content op Facebook plaatsen.
Heb je bereik ingeleverd tov vorig jaar?
Nee, we hebben juist meer bereik gegenereerd. In de maand mei heeft de Facebook pagina van KRO-NCRV zelfs het meeste bereik van alle omroepen en NPO pagina’s samen gehad. Dit geeft een extra drive om onze strategie voort te zetten en zien we dat Facebook nog meetelt.
Heb je een verklaring waarom het bereik bij anderen daalt en bij jullie stijgt?
Het komt eigenlijk door meerdere factoren. We weten steeds beter welke content werkt en wat niet werkt en wat onze doelgroep graag ziet. We zijn ook actueler en we delen meer gevarieerde content waaronder unieke video’s aansluiten bij een programma. Daarbij spelen we in op de veranderlijkheid van het algoritme. Dit is niet volledig te ontcijferen maar met proberen en zien wat wel en niet aanslaat, kun je wel iets verder komen in je bereik.
Jumbo maakt beelden van mij en boodschappenmandje bij zelfscan
Ik juich innovatie toe en ik weet zeker dat techniek veel werk kan overnemen. Maar toen ik afgelopen week even boodschappen ging doen na het hardlopen bij de Jumbo, trof ik bij de zelfscan beeld van mezelf en mijn mandje (rechtsboven) op het scherm. Die kreeg ik te zien nadat ik mijn pas had gescand. Hierdoor weet Jumbo dus wie ik ben, waar ik woon en welke boodschappen ik koop. Nu hebben ze ook beeld van mij en mijn mandje.
Natuurlijk staat er linksonder een verwijzing naar hun privacy-beleid waarin ze ongetwijfeld zullen aangeven niets met de beelden te doen. Maar ze hebben de beelden wel en kunnen ook herkennen wat in mijn mandje ligt. Dus ligt daar een komkommer en reken ik die dan niet af? Dan lijkt het me logisch dat ik toevallig een controle krijg, Terecht natuurlijk, maar ik krijg wel een slecht gevoel bij deze big brother-praktijken. Nu is dit nog bij een aantal supermarkten, maar uiteraard zal dit snel uitgerold worden en dan zijn we ook hier weer aan gewend.
Andere kijk- en luistertips
- Voor het eerst heeft het CBS gemeten hoeveel Nederlanders kunstmatige intelligentie gebruiken. Uit deze meting blijkt dat bijna een kwart van de Nederlanders dit gebruikt en van de leeftijdsgroep 18-25 jarigen bijna de helft. Het is opvallend te zien dat de reacties op de cijfers erg wisselend zijn, de ene persoon vindt het heel veel, terwijl de ander het juist erg laag vindt. Het hangt maar net van de eigen bubbel af natuurlijk. De komende tien jaar zal deze statistiek in ieder geval jaarlijks groeien is mijn verwachting:
- VI verwelkomde deze week haar 25.000e digitale abonnee, hier zijn papieren abonnees niet meegeteld. Ik vind het prettig dat deze cijfers open worden gecommuniceerd, als andere merken dit ook doen deel ik die ook graag in deze nieuwsbrief.
- Brazilianen kunnen sinds een week geen gebruik meer maken van X. De hoogste rechter van het land heeft de toegang geblokkeerd omdat het techbedrijf 8 accounts niet wilde schorsen toen het dit werd opgedragen. Elon Musk is furieus en vindt dat de vrijheid van meningsuiting in het geding komt en werkt niet mee. Brazilië doet wat de EU nooit gedaan heeft en treedt hard op. Het werpt de vraag op of je accounts die de democratie ondermijnen in een democratie een plek moeten hebben. Tech-platformen die dit faciliteren worden hier nu op aangesproken en tot actie gemaand. Vorige week werd Telegraam-baas Doerov opgepakt en nu wordt X een grens gesteld. De komende weken zal het nog vaak gaan of er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting.
- In het verlengde daarvan haalde een relvlogger deze week het nieuws. Een jongen met een YouTube-kanaal was zeer homofoob en beledigend in de tram in Den Haag. Door ophef te veroorzaken en heel lelijk te doen tegen mensen kun je dus geld verdienen via advertenties op YouTube. Dat is niet te verbieden, al werd de treitervlogger deze week wel aangehouden voor iets anders wat hij ook heeft gedaan: opruiing tot een terroristisch misdrijf. Door ophef te veroorzaken, gaan nieuwssites schrijven over deze ophef en wordt het podium voor de pester nog groter. Een ingewikkeld dilemma.
- Een interessant financieel inzicht in De Volkskrant vorige week: Wie verdient wat aan de verkoop van een boek? ‘In Nederland kan een schrijver nauwelijks van de pen leven’ In het eerste artikel in een reeks, geeft schrijver Jean-Marc van Tol inzage in de cijfers van zijn historische roman Buat.
- Google laat gebruikers van haar AI-chatbot Gemini hun eigen AI-assistenten maken, genaamd ‘Gems’. Zo wil het bedrijf de concurrentie aangaan met Custom GPT’s van ChatGPT. Ik hoop hier snel mee te gaan testen, want zo kun je nu gmail inzetten binnen ChatGPT en zal mijn bevindingen snel met je delen.
- Instagram maakt het mogelijk om bij Stories reacties te plaatsen die ook zichtbaar zijn voor andere gebruikers. Op dit moment kunnen gebruikers alleen reageren op Stories via privéberichten. Net als de Stories zelf verdwijnen reacties na 24 uur. Je kunt alleen reageren op stories als degene die plaatst dit ook wil en als beide accounts elkaar volgen.
Feedback is meer dan welkom
Heb je tips: Stuur het me door!
En ik meld hier altijd trots dat er een stijging in het aantal abonnees is, maar na de wekenlange zomerstop heb ik nog nooit zoveel uitschrijvingen gehad als vorige week. Ook wel goed om eens te delen, maar mocht je een mening hebben over deze nieuwsbrief of teveel dingen lezen die je niet interesseert, schroom niet me dit even te mailen. Want dat is feedback die ik anders niet binnen krijg en voor mij is het erg fijn om te weten wat je wel en zeker ook niet graag over leest.
Deze nieuwsbrief gaat inmiddels naar ruim 950 abonnees die veelal werken in de nieuwsmedia, marketing of iets met data doen. Ken je mensen voor wie dit interessant is? Wij ze eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot volgende week!