15 september 2024

#79: Uniek verslag Apple-event, LiveScore heeft goal-alert en AI-nieuwslezer gaat niet meer weg

Deze week was ik bij Omroep Brabant om te praten over podcaststrategie, verder dronk ik een aantal koffie en werkte ik door aan de grotere opdracht voor einde van het jaar.

En dit viel deze week op in de online nieuwsmedia die ik volg:

Zo deed The Verge verslag van Apple-event

Maandagavond deed het Amerikaanse The Verge live verslag van het Apple-event waarbij nieuwe producten werden aangekondigd (die niet heel revolutionair zijn). Ik volgde het liveblog en daar was de livestream te zien. Maar wat opvallend was: (hoofd-)redacteuren gaven korte updates in het blog.

Eigenlijk waren ze dus aan het Twitteren, maar dan niet op X, maar op hun eigen site en app. Waar je dus exclusief die updates kon volgen. Naam, tijdstip, profielfoto erbij en gaan. Ik checkte nog even op Twitter of het daar ook geplaatst werd, maar dat was niet het geval. Misschien gaan we dit binnenkort ook wel zien op plekken waar in Nederland nu live verslag wordt gedaan via X. Denk aan rechtbankverslagen of sportwedstrijden.

LiveScore toonde goals Eredivisie direct in de app

Tot mijn verrassing toonde de app LiveScore sinds de start van dit seizoen ook de doelpunten in de Eredivisie tijdens de wedstrijd. Ook wordt er in een voorbeschouwing beeld van vorige week getoond. Allemaal in een staand formaat (vertical) video, zie de afbeelding hierboven. En net toen ik de tekst af had van dit bericht, zag ik op zaterdag dat het vanaf de goals van deze speelronde er niet in staan. Daar zal wel een juridische reden voor zijn.

Ik weet dat de rechten om goals te tonen tijdens de wedstrijd gigantisch duur zijn en dat de rechten goed beschermd worden. ESPN heeft deze rechten nu zelf via een Goal Alert. Tijdens het EK werden de beelden van de wedstrijden ook in de app van Livescore getoond en nu tijdens de Eredivisie dus opnieuw. Fijn voor mij als gebruiker, opvallend met het oog op de rechten van de beelden.

Na proef zet RTV Drenthe nieuwslezer nu elk weekend in

Op Villamedia is te lezen dat de proef met de AI-nieuwslezer bij Radio Drenthe zo succesvol is geweest, dat deze nu in alle weekenden blijft lezen. Tegen Villamedia zegt eindredacteur Martin van der Veen: ‘We hebben vanuit onze redactie en bij ons publiek geen negatieve reacties gehad. We hebben besloten Bart in dienst te nemen, en hij zal weekendbulletins blijven lezen als er geen lezende redacteur op de redactie aanwezig is.’

De stemmen van AI worden steeds beter. Nu ben ik toevallig getrouwd met een nieuwslezer, dus deze ontwikkeling blijf ik nauwgezet volgen. Bij landelijke radiostations is de nieuwslezer tevens de redacteur. En aangezien er toch iemand het bulletin moet schrijven, kan diegene het natuurlijk net zo goed lezen op de radio. Maar op plekken waar een extra redacteur aanwezig is en de nieuwslezer alleen de lezer is zal dit experiment toch met meer interesse worden gevolgd.

Andere kijk- en luistertips

  • Beatrice de Graaf, Stefan Paas en John Cleese maakten deze week bekend te stoppen met Twitter/X. Op ND.nl een artikel waarin Paas aan het woord komt en 8 redenen geeft waarom hij gestopt is: ‘Je raakt verwikkeld in discussies waar je in het dagelijks leven geen seconde aan zou besteden. Op een gegeven moment slaat de balans door.’
  • NU.nl rapporteerde dat de tevredenheid over het seksleven in Nederland sterk was gedaald, maar de cijfers van Rutgers waren onjuist.In een hoofdredactioneel commentaar is te lezen dat de redactie geleerd heeft dat ze altijd kritisch moeten zijn en transparant over fouten moeten communiceren.
  • Artikel op Volkskrant.nl: Zeven jaar lang verdiende de Amerikaan Michael Smith miljoenen dollars aan royalty’s door AI-gegenereerde liedjes miljarden keren te streamen met nepaccounts. Hij wordt nu aangeklaagd voor fraude en witwassen, voor beide aanklachten kan hij afzonderlijk 20 jaar cel krijgen.
  • De NOS startte deze week met het NOS Journaal in Makkelijke Taal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Dit journaal is rustiger en gebruikt eenvoudigere woorden, zodat het beter te volgen is. De items zijn ook terug te kijken op een YouTube-kanaal, dat al ruim 25.000 abonnees heeft. Vermoedelijk was dit al een bestaand kanaal, al kan ik niet achterhalen welk account van naam is gewijzigd. Opvallend: Op het kanaal zijn tot nu toe nog geen ‘shorts’ geplaatst, alleen video’s van ten minste 8 minuten.
  • Hoe houdbaar is de papieren krant en waar ligt het kantelpunt? Villamedia vroeg het uitgeverijen DPG Media, Mediahuis en Erdee Media Groep, uitgever van het Reformatorisch Dagblad.
  • Op het WhatsApp-kanaal van VI.nl met 58.000 volgers zag ik plots twee advertenties voorbij komen. Dit was de eerste keer dat dit voorbij kwam via WhatsApp en daarom checkte ik even wat voor campagne dit is bij Floris Koekenbier, manager e-commerce bij PXR: ‘Dit was, voor zover wij weten, de eerste WhatsApp-campagne in Nederland. Ons sales house Next Day Advertising heeft voor ShoeFresh, naast een advertorial in de seizoengids van VI en een print response campagne in een reguliere VI, vijf plaatsingen in het WhatsApp-kanaal van Voetbal International verzorgd. Exacte cijfers ontbreken nog, maar zowel wij als ShoeFresh zijn tevreden over deze eerste inzetten.’

Kom maar door met tips!

Zie je iets interessants: Stuur het me door!

En leg de lat echt niet te hoog, tip me gewoon en dan kijk ik gewoon of ik er iets mee kan doen. Dank alvast!

Deze nieuwsbrief gaat inmiddels naar ruim 950 abonnees die veelal werken in de nieuwsmedia, marketing of iets met data doen. Ken je mensen voor wie dit interessant is? Wij ze eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.

Tot volgende week!