Deze week had ik een bijeenkomt met de jury van de Mercurs Awards, Dit jaar maak ik onderdeel uit van de jury voor de prijzen die op 19 november worden uitgereikt.
Verder meerdere afspraken en telefoontjes, een popquiz in Tivoli en tijd om onderstaande dingen voor jullie te cureren.
Omroep Brabant testte of ‘link in comments’ op Facebook werkt
Bij veel nieuwsmedia neemt het aantal kliks via Facebook naar de eigen site af. Facebook zou mensen liever niet wegsturen van de site en berichten zonder url meer waarderen. Althans, dat is een veelgehoorde hypothese.
Dus testte Omroep Brabant deze door twee weken lang geen linkjes meer te delen in berichten op Facebook en deze alleen als ‘comment’ te pinnen bij ieder bericht (zoals je hierboven in de afbeelding ziet). Door deze test kun je goed antwoord geven op de vraag of dit een oplossing is om toch meer verkeer door te sturen. En na deze test luidt het antwoord heel helder: ‘Nee, dit is niet het geval.’
Ik vind het heel goed dat deze hypothese getest wordt en dat deze resultaten ook gedeeld mogen worden. Janneke Bosch van Omroep Brabant licht het toe: ‘We zien geen verbetering, integendeel. In de periode van ruim twee weken dat we de links in de comments deelden, is het aantal kliks enorm gedaald. Bijna gehalveerd zelfs, we zagen een daling van 46% ten opzichte van de nulmeting die we hadden gedaan. En van groei in Facebookbereik was tegelijkertijd geen sprake.
De conclusie was dan ook: dit werkt niet. We gaan dus terug naar de originele werkwijze van links die we direct in de post delen.’
5 tips van voormalig podcast manager bij Spotify
Steven Kok was tot recent podcast manager bij Spotify in Nederland. Hij is sinds deze zomer begonnen als zelfstandig content- en podcaststrateeg. Hij weet dus als geen ander wat een podcast nodig heeft om te kunnen opvallen in de hitlijsten. Voor deze nieuwsbrief vroeg ik Steven of hij tips wilde geven hoe je een betere podcast kunt maken.
‘Het lukt lang niet elke podcast om de beoogde doelgroep te vinden of om
de luisteraarsaantallen te realiseren waar de makers op hopen. Daarom heb ik hier vier essentiële tips op een rijtje gezet voor podcasts in 2024.’
Tip 1: Trek je luisteraars aan
Eerste indrukken zijn cruciaal, zeker in een medium waar het onderscheid tussen kaf en koren niet altijd duidelijk is. Zorg dat je artwork, podcast-titel en afleveringstitels kraakhelder zijn. Wanneer een potentiële luisteraar door een podcast-app scrollt, moet jouw podcast tussen vergelijkbare shows direct de aandacht trekken en duidelijk maken waar de show over gaat.
Tip 2: Maak podcasts het startpunt van een brede contentstrategie
Gebruik de inhoud van je podcast als basis voor artikelen, nieuwsbrieven, video’s en social media posts. Een goed interview kan de inspiratie zijn voor meerdere artikelen, die allemaal weer naar de podcast verwijzen. Zo creëer je een samenhangend en boeiend mediaverhaal rond je onderwerpen en bereik je je doelgroep via verschillende kanalen.
Tip 3: Ga voor videopodcasts
Mede dankzij Gen-Z en de advertentiestrategieën van YouTube en Spotify zijn podcasts steeds vaker ook als video te bekijken. De jongere generatie verwacht content in zowel audio- als videoformaat. Binnenkort zullen de meeste chatcasts dan ook videopodcasts zijn. Maak je content toekomstbestendig door je podcast ook op video vast te leggen. Videopodcasts bieden bovendien de mogelijkheid om fragmenten te delen, je bereik te vergroten en multi-platform te distribueren.
Tip 4: Analyseer je data grondig
Begrip van je podcast-analytics is essentieel, vooral voor merken die meerdere podcasts produceren. Deze informatie helpt je te begrijpen hoe je podcast wordt geconsumeerd en waar verbeteringen mogelijk zijn. Beperk je niet tot de standaard analytics van je hosting partij of Spotify, maar duik zelf in de cijfers.
Onderzoek bijvoorbeeld welke onderwerpen goed presteren, hoe je podcast-publiek verschilt van je social media volgers, en hoe je doelgroep zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Deze inzichten kunnen doorslaggevend zijn voor het succes van je podcast.
Meer tips deelt Steven via zijn LinkedIn-pagina.
Duitse krant FAZ geeft New York Times abonnement cadeau
De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) biedt een bijzonder abonnement aan. Bij een FAZ+ abonnement krijg je nu een jaar lang gratis toegang tot The New York Times.
Het abonnement kost de eerste 5 maanden slechts 5 euro per maand en biedt dus tijdens de Amerikaanse verkiezingen ook toegang tot de app van de Amerikaanse krant die geen onderdeel is van hetzelfde concern. Het lijkt er op dat het abonnement een minimale duur heeft van een jaar en na de eerste 5 maanden kost het 2,95 EUR per week.
Opnieuw een voorbeeld dat partnerships in Duitsland veel actiever worden gesloten dan hier in Nederland. Zo krijg je als je 200 euro per maand boodschappen doet bij de Lidl een Bild+ abonnement en heeft Bild ook een samenwerking met Amazon. FAZ is een ander concern dan Bild.
Niet altijd fijn om te beseffen, maar wel waar: De redactie kan nog zo hard werken, uit de data zal vermoedelijk blijken dat voor dergelijke extra’s meer abonnementen worden afgesloten dan voor het beste journalistieke verhaal van 2024.
Duitse krant aangeboden op ereader
Omdat ik de op de site van FAZ aan het rondklikken was, kwam ik daar ook tegen dat zij de krant sinds een jaar op zondag aanbieden op de ereader. Veel mensen hebben een voorkeur voor een ereader boven een tablet en FAZ biedt hen dus deze optie.
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb deze optie voor de ereader bij Nederlandse media nog niet gezien. Zelf zou ik ook overstappen naar de ereader als deze wordt aangeboden.
Op de site van INMA las ik vorige week een artikel over een revival van de e-paper (digitale versie van de krant). Bij de Daily Mail zien ze een hoge betrokkenheid van lezers die deze versie lezen en daardoor zijn deze lezers hen letterlijk meer waard.
Andere kijk- en luistertips
- Oud-minister en top-wetenschapper Robbert Dijkgraaf voorspelt in New Science dat we later in de geschiedenis terug zullen blikken op 2024 als een bijzonder spannend moment in de geschiedenis, waarin machines steeds meer taken van mensen overnemen. Hij benadrukt dat nu de tijd is waarin AI op gelijke hoogte komt met menselijke capaciteiten in bepaalde taken, zoals het herkennen van patronen, maar dat dit ook een moment van reflectie en voorzichtigheid is.
- RTL Nederland heeft onderzoek gedaan naar haatcomments op de eigen sociale media, onder meer op het Instagram-account van RTL Nieuws. Opvallend: bijna een derde van alle haatreacties komt van slechts één procent van alle online-haat-reageerders. Vooral mensen van kleur en queer vrouwen kregen flink te maken met haat. En niet verrassend, maar toch om triest van te worden: Van alle ruim 210.000 geplaatste comments, was bijna één op de tien haatdragend.
- YouTube, dat al domineert in de VS qua kijktijd op tv, gaat zijn app in 2025 vernieuwen om meer op Netflix te lijken, waardoor makers series en afleveringen kunnen creëren. Als je nu alle video’s ‘op 1 hoop’ gooit is het dus raadzaam om alvast te gaan denken in onderwerpen en bundelingen per seizoen.
- Er is een document gelekt voor de onboarding (in dienst treden bij) het YouTube-kanaal van Mr. Beast. In dit 36-pagina tellend document krijg je een fascinerend inzicht in wat er nodig is om een succesvolle, virale YouTube-operatie te runnen. Het is een leerzaam document om te zien welke eisen iemand stelt aan een video, maar ook welke informatie wordt gedeeld met nieuwe medewerkers. Het roept ook de vraag op: Heb je zelf zo’n document waarin je stelt wat de YouTube-strategie is?
- Wat als Gen-Z het script schrijft van een short video voor bijvoorbeeld TikTok? Deze vraag was deze week een hype en kregen veel reacties. Ik moest bij het zien van deze video’s toch glimlachen. Cringe en als ze een beetje goed gemonteerd zijn ook leuk om te kijken. In de Nederlandse media zag ik dat ook Rijnmond, Libelle en RTV Drenthe meededen. Ik heb deze video’s gebundeld in dit blog. Heb je een andere gezien? Stuur het me door, dan voeg ik het toe.
- Het verhaal dat ik dit weekend het meest voorbij zag komen op social media, was van de Volkskrant en ging over Wim Hof. Knap en goed journalistiek werk over dat ‘de ice man’ zijn zeer donkere kanten. Mijn werk is dan vervolgens om de vraag te stellen: Als je lang aan een mooi verhaal hebt gewerkt, heb je er dan ook alles aan gedaan om het bij zoveel mogelijk mensen te bezorgen? Op mijn Instagram-timeline zag ik diverse screenshots gedeeld worden door minstens 5 mensen die ik volg. Iedereen tipte het artikel. Wat bij mij de vraag op riep: waarom verwijzen ze niet naar de Volkskrant op instagram? Het antwoord was simpel. Op zaterdagavond om 20.20u was er nog geen story of post geplaatst door @Volkskrant en daarmee is niet de volle potentie benut van een verhaal dat wel veel besproken is en gelezen zal worden. Als je het mij vraagt. Inmiddels is er op de Telegraaf wel een column verschenen over Wim Hof, dat overigens alleen in tekst en niet in een linkje naar de Volkskrant verwijst. Los van dat het collegiaal zou zijn en veel chiquer om een link toe te voegen naar een verhaal waar je een hele column aan ophangt, is het ook nog eens verstandig voor SEO (/google news) om wel een link toe te voegen.
Samen weten we meer
Er wordt zoveel gemaakt en geïnnoveerd dat ik ook niet alles zie. Heb je een leuke innovatie die je wilt delen of gezien hebt: Stuur het me door!
Deze nieuwsbrief gaat inmiddels naar ruim 950 abonnees die veelal werken in de nieuwsmedia, marketing of iets met data doen. Ken je mensen voor wie dit interessant is? Wij ze eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot volgende week!