
Deze nieuwsbrief ploft voor het eerst op de digitale deurmat van meer dan 1.000 abonnees. Een mooi jubileum in de 84e editie. Welkom aan iedereen, alle eerdere nieuwsbrieven zijn hier terug te lezen en bedankt aan de lezers die deze nieuwsbrief doorsturen naar mensen voor wie het ook interessant kan zijn.
Deze week was ik bij Rijnmond, op schoolreisje mee naar prachtig kasteel De Haar en maakte ik me klaar voor drukke weken die gaan komen.
Waarom je wél 3 FTE op social content zou moeten zetten
Vorige week deelde ik een uniek inkijkje in de bezoekcijfers van Nederlandse nieuws websites. Daarbij zei ik dat het niet rendabel is om 3 FTE vrij te maken voor nieuws voor jongeren op Instagram. Hiermee bedoelde ik vooral: Ik zie nog geen rendabele voorbeelden. En gelukkig meldde Mitchell Minnaard zich bij mij met een betoog waarom het juist wel goed is. Minnaard is Media Manager van Tour de Tietema en legt zijn visie uit:
‘Het kan in mijn overtuiging als je een goede social media strategie hebt, die moet beginnen bij een goede merkstrategie en dan uit kan monden in partnerdeals. Om het even te vergelijken met wat wij doen bij Tour de Tietema: de oprichters Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester startten in 2019 een YouTube-kanaal, waarop ze op geheel eigen wijze verslag deden van de Tour de France. Later gingen ze zelf challenges aan op de fiets. Inmiddels staat er een organisatie met een mediabedrijf en wielerploeg (TDT-Unibet) van in totaal ongeveer 70 werknemers, en dat allemaal opgebouwd via social media.’
‘Mijn overtuiging is dat ook traditionele media hun mediawaarde online beter kunnen vermarkten. Dat de column van Angela de Jong door TENA Lady wordt gesponsord, zie ik ook nog niet zo snel gebeuren, maar podcasts van het AD worden al wél voorafgegaan door reclames van Vattenfall en CZ. In de krant, op tv, de website en app en nu ook in podcasts wordt adverteren normaal gevonden. Maar kijk de socials van vrijwel alle traditionele mediamerken er maar op na: op social media nog niet. Waarom zou je een merk níét aan een rubriek op je socials kunnen verbinden?’
Lees hier het hele pleidooi van Mitchell Minnaard hoe je via social media je merk sterker kunt maken.
Wat media kunnen leren van de Presave-functie van Spotify
Ik was groot fan van de rapformatie Opgezwolle. De groep is sinds 2009 uit elkaar en rapper Sticks is zelfstandig verder gegaan. Dus een vriend van me stuurde me zijn nieuwe single door en toen ik hier op klikte in Spotify zag ik de knop ‘Presave het aankomende album’ staan. Het duurt nog een ruime maand, maar door deze optie aan te bieden, krijg ik t.z.t. vanzelf een herinnering en ga ik luisteren. Dan kan het ook direct uit mijn hoofd en hoef ik er niet meer aan te denken. Top service. Instagram biedt deze mogelijkheid ook, maar in Spotify kan ik straks met 1 knop beginnen te luisteren. Deze functie van Presaven is in ontwikkeling en nog niet volledig uitgerold, meldt Spotify.
Dit is wel het type marketing waar ik heel erg blij van word. Je gaat mensen die op jouw product zitten te wachten een herinnering waarvan ze zelf aangeven deze te willen ontvangen. De meeste poppodia snappen dit inmiddels ook, als ik 6 jaar geleden naar Patrick Watson ben geweest in Tivoli en hij komt nu weer, dan krijg ik een mail met een directe link dat ik weer kaarten kan bestellen. Top service en heel hoge kans dat ik ga bestellen. Een muziekrecensent zou dit ook kunnen aanbieden: ‘Volgende week ga ik luisteren naar.. , wil je een seintje wanneer het online staat?’
Want hoe lekker zou het zijn als dit ook in nieuwsapp aangeboden wordt? Bij sites met meer dan 10 artikelen per dag, is de kans best groot dat ik nieuws mis als ik er niet aan herinnerd wordt. En eerlijk is eerlijk: Er zijn steeds meer onderwerpen die je kunt volgen, maar een lekker werkende service heb ik nog niet echt gezien. En het zou wel werken, want de omloop van artikelen is te hoog.
Voorbeelden hoe dit voor mij zou kunnen werken:
- We weten dat je de uitslag van de wedstrijd niet wilt weten, wil je een seintje als de samenvatting klaar staat?
- Je leest iedere donderdag de rubriek Transfer Thursday, zullen we een automatisch mailtje sturen als de nieuwe weer online staat?
- Je leest graag artikelen over je wijk in Utrecht, zullen we een lijst klaar zetten met artikelen over de wijk als deze 2x beter dan gemiddeld gelezen zijn dan andere artikelen over Utrecht? Etc.
Twee weken geleden las je al dat de nieuwe app van NY Times personalisatie als speerpunt heeft en deze dingen gaan we de komende jaren dus ongetwijfeld ook terug zien in Nederland.
In nabije toekomst zie je steeds vaker verzamelingen van merk
Even een vraag op de vroege zondagmorgen: Stel dat je alle podcasts van een bepaald merk wilt vinden op Spotify, lukt je dat?
Het antwoord is nu nog nee. En dat is best vreemd, maar die functie is er nog niet. In iTunes heb je die functie wel. Als ik alle podcasts van New York Times zoek, dan vind ik 35 podcasts mooi gebundeld terug op dit kanaal. En hoewel iedereen zo’n kanaal gratis kan aanmaken, hebben Nederlandse media geen van allen een kanaal waar al hun podcasts zijn verzameld. Dus gratis tip: Ik zou dit altijd doen en hier vind je de handleiding hoe je het kunt doen.
Bundelingen ook op YouTube
YouTube maakt zo’n zelfde beweging. Het videoplatform van Google ziet dat steeds meer mensen YouTube op TV gaan kijken en daarom lanceren ze in 2025 seizoenen en series. Ook al maak je veel verschillende type video’s als merk, zo kun je toch alles op één kanaal blijven zetten. Twee weken geleden adviseerden experts al om ondanks verschillende inhoud, toch één kanaal aan te houden.
Op dit moment worden playlists aangeboden, maar dit zullen dus steeds meer shows en afleveringen gaan worden.
Andere kijk- en luistertips
- Studenten journalistiek uit Tilburg deden een experiment om te laten zien hoe makkelijk je met AI nieuws kunt maken. Ze werden op het idee gebracht door de ingezonden brieven van Alexander Klöpping in het AD en de Telegraaf een paar weken terug. Dit keer besloten ze AI een brandbrief te laten schrijven namens ‘medewerkers van The Voice’ die zich uitspraken tegen een terugkeer van het programma. Ze wilden zien hoe media op deze anonieme brief zouden reageren. Vervolgens ontstond er iets interessants: In de AD Media Podcast werd de brief besproken, maar wel met de vermelding dat ‘de brief gaat rond in Hilversum, maar het AD heeft deze nog niet gepubliceerd, omdat het vooralsnog niet verifieerbaar is.’ Er werd bij gezegd dat dit een lesje journalistiek was om uit te leggen waarom het niet in de krant stond. Daar werd in de podcast De Communicado’s en de podcast POM (van Klöpping) vervolgens weer schande van gesproken. Zij stellen dat je één merk bent en de drempel voor het brengen van nieuws hetzelfde zou moeten zijn voor een podcast als voor een krant van dezelfde titel. Uiteindelijk zochten de studenten contact met Klöpping om aan te geven dat zij de brief door AI hadden laten schrijven en dat ze benieuwd waren wat hij van deze actie vond. Hij vond het een heel goede zaak dat op deze manier werd aangetoond wat je met AI kunt doen en moedigde aan vooral door te gaan met deze expermi
- Spotify brengt luisterboeken uit in Nederland. Premium-abonnees krijgen toegang tot 15.000 Nederlandstalige boeken.
- Deze week werd bekend dat TikTok zijn voltallige Nederlandse moderatorteam heeft ontslagen en wordt vervangen door AI.
- ABC heeft onderzocht hoe generative AI kan helpen bij het sneller genereren van effectieve podcasttitels en beschrijvingen door middel van nauwkeurig ontworpen prompts. De resultaten toonden aan dat AI nuttig kan zijn als creatieve assistent.
- Als je nu tv kijkt en je buren kijken hetzelfde programma, kán het zo zijn dat jij andere reclames te zien krijgt. Sinds afgelopen maandag passen de commerciële zenders van RTL en Talpa de reclames aan naar degene die kijkt. In dit item op Radio 1 wordt uitgelegd hoe het werkt.
- Als je een Adobe Creative Cloud-abonnement hebt, kun je voortaan videobeelden genereren met behulp van AI. Zo zijn beeldfragmenten automatisch te verlengen of zijn gaten in de tijdlijn van video’s met AI-beelden op te vullen. Terwijl OpenAI een paar maanden geleden al liet zien dit te kunnen, werkt het voor gebruikers nu nog niet en bij Adobe dus wel.
- Tijdens het ‘We Robot’-evenement van Tesla onthulde topman Elon Musk de Cybercab. Het is een totaal nieuw Tesla-voertuig dat specifiek is gebouwd zonder stuur en pedalen. Het bedrijf laat ook meer van de humanoïde robot Optimus zien.
Tips meer dan welkom
Het blijft leuk reacties te krijgen op deze nieuwsbrief, in mijn werk is het belangrijk op de hoogte te blijven en deze nieuwsbrief dwingt me dat elke week te doen. Als dat vervolgens gewaardeerd wordt motiveert het weer. Dus erg leuk dat deze naar steeds meer mensen gaat. Inmiddels dus naar meer dan 1.000 adressen die zichzelf geabonneerd hebben (niemand is automatisch aangemeld). Denk je dat deze voor andere mensen leuk kan zijn, steun de gratis nieuwsbrief en stuur het door!
Dat kan ook via deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot volgende week!