Deze week was ik in Oost-Souburg op de redactie van Omroep Zeeland en gaf ik een inspiratiesessie bij de Regionale Ontwikkelings Maatschappijen Nederland (ROM).
Verder bereidde ik een drukke komende week voor. Zo geef ik dinsdag een presentatie bij het KIM-Debat in Beeld & Geluid Hilversum en zul je me ook zien als jurylid bij de uitreiking van de Mercurs. Ook werd deze week bekend dat ik dit jaar plaats neem in de jury van de Regiohelden Awards.
Eindelijk een goede zoekmachine op nieuwssite dankzij AI
Deze week lanceerde The Washington Post haar eigen zoekmachine. En deze is voor iedereen gratis te gebruiken. En als je dit doet merk je hoe rijk het archief online is en hoe lekker het is als je een goed antwoord krijgt op je vraag. Veel beter dan de chronologische zoekfunctie die de meeste sites nu nog hebben. Wanneer je een archief combineert met AI en de functionaliteiten van NotebookLM krijg je dus dit.
Ik denk dat binnen nu en een jaar alle media de functie kunnen inbouwen en de meesten zullen dit vermoedelijk vooral aanbieden als betaalde functie voor betalende gebruikers. In Nederland is op dit moment eigenlijk alleen het archief van het Reformatorisch Dagblad echt goed doorzoekbaar via de site Digibron.
Birgit Haukes bouwde eigen TikTok-account en moedigt iedere journalist aan hetzelfde te doen
Journalist Birgit Haukes heeft zelfstandig haar TikTok-account @Birgit.Marie opgebouwd en heeft nu op dit account ruim 175.000 volgers. Birgit werkt daarnaast ook op de social redactie van NU.nl en combineert dit met haar eigen Engelstalige account. In Nederland zijn er maar weinig journalisten op eigen titel actief op TikTok en al helemaal niet met het volgersaantal van Birgit. Daarom ben ik heel blij dat ik haar een paar vragen mag stellen over hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen en of zij andere journalisten aanmoedigt om ook TikTok te gaan gebruiken.
Wat doe je met je account op TikTok?
‘Ik begon met mijn account toen ik werkte in de koningshuisverslaggeving. Ik wilde oefenen met editen en maakte daarom filmpjes over moderne royals. Ik ben mijn content snel gaan combineren met mijn passie: vrouwengeschiedenis. Omdat ik eigenlijk helemaal geen monarchist ben en de afgelopen jaren de behoefte groeide voor meer diepgang, focus ik me sinds kort vooral daarop.’
Waarom doe je het en wat is je doel?
‘Het overgrote deel van het klassieke geschiedenisverhaal is opgeschreven door witte mannen: oorlogen en vorsten. Maar onze maatschappij is al vanaf dag één 50% vrouw. ‘What gets counted, counts’, zeggen ze in het datafeminisme. Wist je dat er een miljoen vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Rode Leger vochten (Alexievich, 2017)? Heb je weleens van het huisvrouwensyndroom gehoord? En steeds meer onderzoek laat zien dat prehistorische vrouwen niet alleen verzamelden, maar ook jaagden. Die feiten schaden stereotypes zoals ‘de vrouw is van nature een verzorger’. Ik combineer dat wel graag met luchtige content over gekke Engelse koningen die affaires hadden met hun bloedeigen zus.’
Hoop of denk je er ooit geld mee te verdienen?
‘TikTok betaalt (Nederlandse!) makers niet voor views. We verdienen alleen geld met samenwerkingen of het verkopen van onze eigen producten.
Ik krijg constant mailtjes van merken. 9,5 van de 10 keer zeg ik nee. Meestal omdat ik niet denk dat het bij mijn merk past. Op mijn platform bied ik mijn volgers verhalen en kennis. Dat betekent dat ze mij niet om ‘mij’ volgen, en dus ook geen HelloFresh abonnement of ‘mijn favoriete eyeliner’ van me gaan aannemen. Ik ben interessant voor bedrijven die in mijn niche proberen te komen. Denk: filmreviews, podcasts, musea (een mailtje van de National Gallery in Londen was wel een hoogtepunt). Daarnaast krijg ik heel, heel, heel veel boeken opgestuurd. Ik hou bij samenwerkingen altijd mijn lange termijn ambities in mijn achterhoofd (ik hoop bijvoorbeeld ooit een boek uit te brengen). Ik heb weleens over merch nagedacht, of een Patreon-account. Eigenlijk ben ik gek dat ik dat soort dingen niet doe, maar ik vind het snel onoprecht. Ik zeg ook altijd nee tegen verzoekjes tegen betaling en ‘giften’.’
Kun je uitleggen waarom Engels de voertaal is?
‘Drie jaar geleden volgde ik andere (Engelstalige) geschiedenis accounts en dan dacht ik: “Dat kan ik ook”. Ik heb nooit overwogen om Nederlandstalige content te maken, dat is voor mijn niche gewoon niet praktisch. Dit maakt samenwerkingen trouwens wel lastiger: de National Gallery was minder enthousiast toen ze erachter kwamen dat ik niet op mijn vrije zaterdag even langs kon komen.’
Wat werkt qua nieuws wel en niet op TikTok?
Alles werkt als je het voor elkaar krijgt om het geïnteresseerde publiek te bereiken. Ik heb honderdduizenden views gehaald met video’s over het slavernijverleden van de Oranjes. Het stoort me dat mensen denken dat de jeugd alleen op TikTok zit voor memes. Ze zien het platform juist als een plek waar ze een breder beeld voorgeschoteld krijgen. NowThisImpact heeft niet voor niks 3,9 miljoen volgers.
Wat zijn volgens jou goede accounts om nieuws te volgen?
Ik ken geen individuele journalisten die dit zelfstandig doen helaas. Wat betreft nieuwsaccounts doen we het in Nederland een stuk minder goed dan onze collega’s in het buitenland. NU.nl en de NOS zijn goed actief. Als het aankomt op individuele journalisten dan vind ik bijvoorbeeld Max Foster heel goed.
Denk je dat iedere journalist op TikTok zou moeten?
‘Niet iedere journalist, wel alle journalistiek. Ik zie dagelijks hoe oprecht en secuur mijn collega’s te werk gaan. Daarom voelt h∂et dalende vertrouwen heel onterecht. Het feit is alleen wel dat de nieuwsvoorziening (en de wereld) met de komst van sociale media onomkeerbaar is veranderd. Het argwanende publiek gelooft ons niet meer automatisch op ons woord. Daar kunnen we over blijven praten, of we kunnen accepteren dat we onze oprechtheid moeten bewijzen.
Ik verwacht niet dat 50-plussers get-ready-with-me’s gaan maken, maar er heerst naast wantrouwen ook vooral onbegrip. Waarom noemen wij de oorlog in Gaza geen genocide? Leg jongeren dat uit en beweeg naar hen toe, op hun terrein. Leanna Byrne plaatst korte filmpjes waarin ze bijvoorbeeld laat zien hoe ze omgaat met Breaking News. Dat zij op die manier het publiek een kijkje achter de schermen geeft, vind ik prachtig. Het humaniseert journalisten, waardoor het veel moeilijker wordt om ons weg te zetten als slaven van de deep state.
Daarnaast vind ik aanwezigheid op social media ook gewoon onze journalistieke plicht. Fake news bedreigt onze democratie en persvrijheid. We moeten.’
Vorige week las je in deze nieuwsbrief al hoe de Nederlandse journalist Jeroen nu als YouTuber de wereld rond reist. Ik vind het knap als journalisten op eigen titel tijd stoppen in een account en op een andere manier nieuws willen brengen dan de traditionele. Ken je meer van dit soort voorbeelden? Stuur me een berichtje, want ik deel deze inspirerende verhalen graag.
Bij nieuws trekken Nederlands toch nog steeds (of weer) naar X
Elon Musk twitterde dinsdag trots dat X in de appstore in Nederland de nummer 1 positie in de categorie nieuws heeft veroverd. Elon Musk is de baas van X en aankomend president Trump wil dat hij een zogenoemd ministerie van Overheidsefficiëntie gaat leiden.
In de week dat de Engelse krant The Guardian stopt met Twitter omdat Musk deze macht gekregen, volgen veel Nederlanders toch het nieuws via X. Vermoedelijk speelt de situatie in Amsterdam een belangrijke rol. Want op geen enkel ander platform is nieuws zo goed doorzoekbaar en open als op X. Dit is ook de reden dat veel journalisten nog wel op X actief zijn. Er is simpelweg nog geen groot alternatief, want bijvoorbeeld op Threads hadden veel gebruikers een niet-chronologische tijdlijn. Op NiemanLab was hier een goede analyse van te lezen.
Uiteindelijk is er dus nog steeds geen goed alternatief van X dat dezelfde mogelijkheden heeft. En dezelfde baas van X koos duidelijk de kant van de republikeinen in de aanloop naar de verkiezingen en zette zijn eigen tweets in iedere timeline bovenaan. Veel mensen openen voor de zekerheid ook een account op BlueSky. Mij kun je hier ook volgen, al lijkt ook BlueSky niet de vervanger te zijn die ik er vorig jaar in potentie wel in zag. Als organisatie zou ik er wel altijd een account maken en via een RSS-feed automatisch berichten op plaatsen. En als je dat dan doet, lees hier hoe je je accountnaam kunt aanpassen.
Zo verdien je toch geld aan een podcast
Aan het einde van de aflevering van de podcast Kieft,Jansen,Egmond, Gijp hoorde ik deze week een promotiepraatje zoals ik dat niet vaak had gehoord. Inmiddels is bekend dat je met een podcast geld kunt verdienen door het theater of via merchandise. En ook hoor je steeds vaker een advertentie waar geld aan wordt verdiend. Of bij VI maken ze een bonus podcast voor abonnees. Maar in deze podcast hoor je dat gasten vanaf volgende week bij Fletcher een lunch kunnen krijgen, aanwezig kunnen zijn bij de opname en bovendien kans maken op een bal. Daarnaast is op YouTube in het intro goed te zien dat het bij Fletcher wordt opgenomen. Zo combineer je marketing en sales denk ik op een heel natuurlijke manier met je podcast zonder dat het irritant wordt voor luisteraars. Sterker nog, ze komen bij de sponsor langs. Misschien hebben anderen dit al lang, maar ik vond het goed bedacht.
Deze week werd ook de Dick Voormekaar-podcast opgenomen bij een Michelinrestaurant. Het bood de makers een gratis 7-gangendiner en zij kregen er een aantal hele goede vermeldingen voor terug. (Ik zat deze week veel in de auto en had behoefte aan wat vermaak 🙂 ).
Andere kijk- en luistertips
- Talpa heeft een deal gesloten met HBO Max. De serie Medisch Centrum West wordt op het streamingplatform aangeboden. Volgens Talpa is dit zodat deze iconische serie ‘bij iedereen terechtkomt.’
- Een mooie follow-up op de Insta van Rijnmond naar aanleiding van reacties op een video. Een oude schoolvriend had een video op Insta gezien bij Rijnmond dat zijn klasgenoot nu dakloos is. Daarom nam hij contact op met de redactie en hij ging kleren en spullen kopen voor de man. De video is nu ruim 600.000 keer getoond.
- Google is in acht landen een proef gestart om geen nieuwssites meer te vertonen in de zoekresultaten. Dit doen ze ‘slechts’ bij 1% van de gebruikers als ‘experiment’. Maar volgens deze Deense media is 1% nog steeds een enorme hoeveelheid en zijn ze er niet blij mee. Belangenvereniging NME stelt dat vooral het feit dat er geen transparantie is en geen communicatie is geweest erg zorgelijk bij dit ‘experiment’.
- Vorige week las je hoe de 16-jarige Bender met zijn YouTube-reportage iedereen te snel af was. Dus deze week een profiel in de Volkskrant, want niemand uit de directe omgeving wilde meewerken aan het artikel.
- Opvallend nieuws: Gert-Jaap Hoekman stopt na een jaar weer als hoofdredacteur bij NOS Sport.
- “Kunnen we het Instagram-kanaal Cestmocro niet verwijderen?” Dat opperde de BBB deze week, na dagen van geweld en onrust in Amsterdam. Opmerkelijk omdat politiek wil bepalen wat gepubliceerd mag worden. En extra opmerkelijk omdat Cestmocro zelf geen nieuws maakt en eigenlijk alleen curator is. Bovendien is niet bekend wie er achter het account met een miljoen volgers zit. Er werken geen journalisten en het account maakt ook geen eigen nieuws, het zet alleen nieuws van anderen door. Het laat maar zien: Je kunt dus een groot nieuwsaccount beheren, zonder zelf nieuws te maken. Toch is het voor veel jongeren wel hun primaire nieuwsbron. Hierdoor lag het account al eerder onder een vergrootglas omdat het ook een schaduwkant heeft. Caroline van der Plas doelt vermoedelijk met name op de reacties onder de berichten, die niet gemodereerd worden. Maar geen enkele mediapartij cureert alle reacties (wanneer het er meer dan 1.000 per dag zijn), dus deze verregaande maatregel zal de BBB beter moeten onderbouwen.
- In de Eredivisie van Argentinië maakte een grote YouTuber deze week 1 minuut zijn opwachting. Het is alsof Enzo Knol 1 minuut zou invallen bij Sparta, bijvoorbeeld. Veel mensen waren er vanuit sportief oogpunt boos over.
- NU.nl sloot de reactiemogelijkheid via NUjij bij artikelen over alles wat zich afspeelde in Amsterdam. Hoofdredacteur Lindsay Mossink roept in een blog op het netjes te houden en legt de 7 regels om te reageren nog eens uit.
- Newsweek is volgens dit artikel van Press Gazette het snelste groeiende Engelstalige nieuwsplatform. In het artikel wordt uitgelegd over welke onderwerpen de site schrijft en hoe belangrijk de rol van Google is in de groei. Verder zetten ze actief in op Reddit om daar een jongere doelgroep te bereiken en ze vragen te stellen of te benaderen voor artikelen.
Tot volgende week
Deze nieuwsbrief gaat voorzichtig richting de 100e editie, hier kun je de eerdere 86 nieuwsbrieven teruglezen. Denk je dat deze voor andere mensen leuk kan zijn, steun de gratis nieuwsbrief en stuur het door!
Dat kan ook via deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot de volgende!