Na een paar rustigere weken met veel voorbereidingen, zijn nu de drukke weken aangebroken. Deze week had ik twee inspiratiesessies bij de ANWB over trends en innovatie. Verder gaf ik een presentatie bij het KIM-Debat in Beeld & Geluid Hilversum waar ik daarna ook deelnam aan het panel met Jessica Villerius (documentairemaker) en Sander Heijne (VN) onder leiding van Roos Moggré om te praten over hoe je goede journalistieke verhalen onder de aandacht kunt brengen. Daarna ging ik door naar de uitreiking van de Mercurs waar ik bij de uitreiking van ‘Belofte van het jaar‘ op het podium iets mocht voorlezen.
Mocht je me naast deze nieuwsbrief ook doordeweeks willen volgen, volg me dan op Instagram voor updates in mijn stories waar ik een beetje laat zien waar ik mee bezig ben.
Zo reed ik woensdag naar de studio van BNR Nieuwsradio om bij BNR Digitaal in de uitzending te praten met Ben van der Burg, Joe van Burik en Daniël Mol Dit is ook terug te luisteren als podcast. Verder belde Chris van Mersbergen voor een interview in het AD en de regionale kranten, dat verscheen in de papieren versie en natuurlijk ook online. Beide interviews gingen over BlueSky, waarover hieronder meer.
Heb je geen zin om over BlueSky te lezen, scroll dan direct door naar onderaan de nieuwsbrief, neem nog een koffie en volgende week lees je weer over andere dingen 🙂
Alles wat je moet weten over BlueSky
Vorige week las je in deze nieuwsbrief dat ik al een jaar lang veel potentie zie in BlueSky, maar de gebruikersaantallen te laag blijven. En er kan veel veranderen in een week, want plots is er ineens het momentum voor BlueSky. Ik ga je proberen uit te leggen waarom en wat je er over moet weten.
Waarom Twitter nu anders is dan 10 jaar geleden
Twitter heeft een grote rol gespeeld in mijn carrière en netwerkopbouw, waardoor ik mijn boodschap kon delen met duizenden volgers. Het platform bood vroeger slimme tools (zoals Buzzcapture waar ik werkte) en duidelijke regels, maar onder Elon Musk veranderde dit drastisch: moderatie verdween, blauwe vinkjes werden commercieel en creatieve tools verloren toegang. Musk’s aanpassingen aan de tijdlijn en de politieke inkleuring maakten Twitter onaantrekkelijker, terwijl het gebruik en de impact in Nederland sterk daalden. Alternatieven zoals BlueSky bieden kansen, maar hebben nog niet genoeg gebruikers om echt concurrerend te zijn, hoewel recente ontwikkelingen zoals de herverkiezing van Trump voor meer activiteit zorgen. Twitter blijft ondanks alles relevant, vooral in tijden van nieuws of crises, zoals de rellen in Amsterdam laten zien.
En toen besteedde het NOS Journaal aandacht aan BlueSky
Toen X na de rellen in Amsterdam weer de meest gedownloade app was, had ik het wel opgegeven. Maar toen verscheen maandagavond plots een item in het NOS Journaal waardoor er wel een groei in het aantal Nederlandse gebruikers kwam. Doordat BlueSky het mogelijk maakt tools te bouwen, heeft Adrianus Twexit.nl gemaakt waarop je kunt zien hoeveel dagelijkse Nederlandse gebruikers er zijn. Daarop is te zien dat sinds het item ook in Nederland het aantal actieve gebruikers verviervoudigd is sinds maandag:
Het is afwachten, maar het momentum is er nu wel echt voor BlueSky. Dat vertelde ik in het AD en op BNR. Anders dan in de periode hiervoor verschijnen er deze week ook veel journalisten op BlueSky, wat de kans op succes significant vergroot. Het mooie is dat deze via ‘starterpacks’ ook te volgen zijn. Zo zie je direct een lijst van journalisten van NRC, de Volkskrant, NOS, het AD, Follow The Money en NU.nl. Via dit soort lijsten kun je weer ouderwets allerlei filters instellen zodat je nieuws volgt of seintjes krijgt. En dat noemen mensen dan ook ‘het oude Twitter’. Aangevuld met het argument dat het er liever is dan op X, zoals Eus in het Journaal vertelt.
Gevaar voor bubbelvorming is grootste kritiek op BlueSky
Deze week las je in alle media over BlueSky. Waar NRC en Volkskrant er heel zichtbaar zijn en het AD in een jaar tijd al 50.000 berichten heeft geplaatst, valt op dat de Telegraaf er nog niet actief aan het posten. De Telegraaf laat Joey Scheufler aan het woord, eigenaar van een TikTok-agency. Hij zegt in de krant: ‘Bluesky is een soort theekransje, waar mensen tegen andere zeggen dat het goed is dat ze er zijn, waarin ze elkaar kunnen liken. Het aantal gebruikers is fragmentarisch en dat zal niet snel veranderen.’ In dat laatste kan hij uiteraard volledig gelijk krijgen. Ook bij EenVandaag kreeg hij het woord en daar zegt hij over mensen op BlueSky ‘Ze willen alleen maar applaus krijgen van ‘dat doe je goed.’
Ik vind het een heel slechte take, omdat je dan mensen die doodsbedreigingen krijgen neerzet als aanstellers. Dan zie je de metamorfose niet, want het ging 15 jaar lang prima op Twitter, dus het probleem ligt niet bij de mensen die weglopen omdat ze geen zin hebben in haat. Bijzondere keuze om in een artikel niet de mensen die haat ondervinden aan het woord te laten, maar de eigenaar van een agency voor TikTok-influencers. TikTok is een compleet ander platform dat pas sinds 2020 bestaat.
Wat bedrijven of organisaties nu met BlueSky moeten
Als er een nieuw social media-kanaal komt, moet ik altijd terugdenken aan bovenstaande post van het satirische De Speld. De social media collega is al megadruk en nu komt er weer iemand aan het bureau vragen waarom je nog niet op BlueSky zit. Nou voor hen is er goed nieuws, want (net als op X) kun je gewoon automatisch je bericht plaatsen zonder dat je er omkijken naar hebt. Als je een RSS-feed hebt (en dat hebben alle sites) kun je automatisch berichten plaatsen. Dit kan ook op X, al kiezen de meeste media (om voor mij onduidelijke redenen) ervoor dit handmatig te doen.
Hoe eenvoudig het is om artikelen automatisch te plaatsen bewijst Jeroen van der Plank die op BlueSky actief is als @Plankie.nl. Hij maakte automatische feeds aan voor een groot aantal media en stelt deze gratis beschikbaar om over te nemen. Zo droeg hij deze week het account van de NOS met bijna 20.000 volgers over aan de redactie.
Ik vroeg hem waarom hij deze service biedt:
‘De enige manier waarop een social media platform kan slagen is als het gesteund wordt door de media en mensen het nieuws er van kunnen volgen. Ik zag de potentie van Bluesky een jaar geleden, maar ik weet dat bedrijven niet naar een klein platform gaan. Vandaar had ik de stoute schoenen aangetrokken om zelf alvast media accounts aan te maken en automatisch te vullen met hun content. Nu Bluesky nog een klein snelgroeiend platform is met een hoge aanwezigheid van interactie, krijg je als bedrijf veel goodwill door aanwezig te zijn en het platform te omarmen. Elke kleine stap die je nu als bedrijf kan maken, is een grote voor Bluesky.’
Opvallend is dat Jeroen nog geen verzoek heeft gehad van RTL Nieuws en NU.nl. Dus als jullie dit lezen: je kunt je melden bij @Plankie. In nieuwsbrief #77 leg ik uit hoe je via tools als dlvr.it een koppeling kunt maken zodat artikelen ook standaard op BlueSky geplaatst worden. In het slechtste geval zet je het nu op en komt het platform niet van de grond en in het beste geval bouw je nu alvast een vaste groep volgers op die op die manier jouw nieuws volgen. Ook als journalist kun je dit soort feeds automatisch instellen bij de meeste sites. Dus het argument dat je geen tijd hebt voor dit platform kan in ieder geval niet opgaan.
Omroep Flevoland heeft als eerste een BlueSky share-button
En Omroep Flevoland gaat de boeken in als eerste nieuwssite met een deelknop voor BlueSky (zie de Vlinder hierboven) zodat je artikel direct daar kunt delen.
En mocht je toch aan de slag gaan: Als je wilt laten zien dat het een officieel account is en bsky.social uit je gebruikersnaam slopen, pak dan deze handleiding erbij die ik vorig jaar schreef.
Dan sluit ik natuurlijk af met mijn account waar je mij kunt volgen: @jaapvanzessen.nl.
Ik hoop dat je tussen de regels door leest dat ik ook niet kan voorspellen hoe het gaan aflopen met BlueSky. Blijf deze nieuwsbrief volgen, dan zorg ik af en toe voor een update.
Eindelijk statistieken voor WhatsApp-kanalen
Op het WhatsApp-kanaal van Whatsapp (hoe meta), las ik dat er eindelijk kanaalstatistieken zijn voor WhatsApp-kanalen. Deze waren in het eerste kwartaal van 2024 al aangekondigd, maar zijn deze week live gegaan. Accounts met meer dan 100 volgers kunnen nu zien waar hun volgers vandaan komen en de groei. Volgens mij kun je dit nog niet per bericht zien. Maar dit heb ik nog niet kunnen testen, omdat mijn kanaal pas 77 volgers heeft. Direct een goede reden om ook die hier even te pluggen, via dit kanaal deel ik ook nieuws zoals ik hier in de nieuwsbrief doe.
Lees hier hoe je zelf zo’n kanaal kunt aanmaken en lees hier waarom ik denk dat het goed is om een kanaal te starten.
Andere kijk- en luistertips
- Twee weken geleden braken er rellen uit in Amsterdam die de politiek, de maatschappij en de media op scherp hebben gezet. Op 8 november, de ochtend erna, hadden redacties de taak om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van wat er was gebeurd. In een terugblik met zeven hoofdredacteuren bespreekt Villamedia de berichtgeving rondom die gewelddadige nacht in Amsterdam.
- Telegraaf sprak als eerste met Bender, de 16-jarige YouTuber die wel verslag deed van de rellen in Amsterdam. Bender is de kleinzoon van de overleden Veronica-oprichter Rob Out.
- Vanaf nu spreekt Gemini Live ook Nederlands. Met Gemini Live kun je vloeiende, natuurlijke gesprekken voeren, haast alsof je Gemini aan de telefoon hebt. Je vindt Gemini Live op Android-telefoons en over enkele weken ook op iPhones via de nieuwe Gemini iOS-app. Het is gratis, een abonnement op Gemini Advanced is dus geen vereiste.
Tips altijd welkom
De reacties die ik binnenkrijg over mijn nieuwsbrief gaan vaak over dat het leuk is te lezen wat Nederlandse organisaties doen. Dat is leuk om te horen, maar ik spot het natuurlijk niet allemaal zelf. Zie jij iets opvallends of werk je ergens en doe je iets tofs? Laat het me weten. Dan kan ik het weer delen en zo deel je het met meer dan 1.000 mensen die ook met dit onderwerp bezig zijn en veelal in het vak werken.
Deze nieuwsbrief gaat voorzichtig richting de 100e editie, hier kun je de eerdere 87 nieuwsbrieven teruglezen. Denk je dat deze voor andere mensen leuk kan zijn, steun de gratis nieuwsbrief en stuur het door!
Dat kan ook via deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.