5 december 2024

#90: Volkskrant vertrokken van X, zo werken SEO-redacteuren bij DPG en voetballer Almere City breekt podcastrecord

Het was een leuke en drukke week. Maandag was ik bij RTV Utrecht en donderdag gaf ik een training aan journalisten van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Verder speelde ik liefst drie keer padel en dit weekend is mijn vrouw Hanneke weer in de ochtend op tv te zien bij Hart van Nederland en probeer ik tussendoor alle gedichten voor Sinterklaas af te maken (met een klein beetje hulp van ChatGPT).

Dankzij mijn oud-studiegenoot Jeroen Wolper heb ik op mijn eigen site (net als Omroep Flevoland) nu ook een deelknop voor BlueSky gekregen. Dank ook via deze route. Jeroen heeft mijn website gebouwd en kan snel handelen bij dit soort verzoeken. Het lukte me nog niet om deze week de knop in deze nieuwsbrief toe te voegen, dat volgt hopelijk snel als ik iets meer tijd heb.

Musk wil op X af van doorplaatsen artikelen

X is aan het veranderen en een deel van de gebruikers zoekt een alternatief, zo kon je vorige week lezen in deze nieuwsbrief. Deze week stuurde baas Elon Musk een bericht dat hij het niet waardeert als je in een tweet direct een linkje deelt. Wat alle nieuwsmedia al jarenlang doen, is niet hoe Musk het wil zien. Volgens sommige gebruikers is dit ook al jaren terug te zien in de cijfers. Dit lijkt mij voldoende reden om te heroverwegen of het nog wel zinvol is om tijd te besteden aan het handmatig plaatsen op X. Het is net als op BlueSky ook mogelijk om een automatische RSS-feed te gebruiken zodat artikelen wel worden geplaatst, maar de redactie de tijd anders kan besteden.

Volkskrant en Tubantia vertrokken van X

Deze week vertrok De Volkskrant met stille trom van X waar het al sinds 2007 actief was. Het account met 843.000 volgers ging ‘op slot’ en er is al enkele dagen geen nieuw bericht meer geplaatst. De Volkskrant lijkt hiermee het voorbeeld van The Guardian en KRO-NCRV te volgen. Hoewel het aantal volgers aanzienlijk is, is een groot deel hiervan een bot of mensen die in de afgelopen 15 jaar ooit een account hebben gemaakt en nooit meer zijn teruggekeerd. Volgers vergelijken met bijvoorbeeld BlueSky geeft dan ook geen goed beeld. Het aantal mensen dat via X op de website komt en die groep is in vijf jaar gehalveerd, geeft dat in mijn ogen wel. Van alle bezoekers via X komt bij de gemiddelde Nederlandse site inmiddels minder dan 0,5% via X. Ook Tubantia stopte deze week: ‘De parade van nepnieuws en desinformatie die op X voorbij trekt, het digitale riool dat het soms is, dat alles heeft het open X-gesprek met onze lezers en volgers al lang onmogelijk gemaakt.

En traditionele media hebben een gidsende rol, zo bleek wel uit de viervoudiging van het aantal BlueSky gebruikers na een item in het NOS Journaal. Jarenlang hebben media het publiek en journalisten juist aangemoedigd X te gaan gebruiken en nu voelt het voor veel mensen als een onveilige plek vol online haat. Dit was ook de reden dat Özcan Akyol op zoek is naar een alternatief voor X, zo vertelde hij in het Journaal. Columnist Sander Schimmelpenninck maakte een docuserie over het onderwerp en voor hem was het een reden te stoppen met X. Ook de mannen van Vandaag Inside spreken regelmatig uit niet te begrijpen wat mensen drijft om in discussie te gaan op social media.

De media hebben als gids dus een belangrijke rol om alternatieven te bieden. Toch laten sommige media deze kans lopen. Want ondanks alle signalen van journalisten en andere media worden toch experts aan het woord gelaten die het vertrek van X onbegrijpelijk vinden. Vorige week mocht een ondernemer met een eigen TikTok-agency (dat toch echt iets volledig anders is dan X) in de Telegraaf en bij EenVandaag zeggen dat de X-verlaters alleen maar gelijkgestemden om zich heen wensen: ‘Ze willen alleen maar applaus krijgen, van ‘dat doe je goed.’ Een bizarre uitspraak van iemand die als enige expert in het artikel wordt opgevoerd, vond ook Tim Hofman. Hij zegt: ‘Dus het is een groter probleem dat we een beetje aardig voor elkaar zijn, dan dat we ons daar laten uitkafferen, intimideren en bedreigen door losgeslagen neofascisten?’ Het bericht van Hofman kreeg 1.200 likes, een aantal dat ik nog nergens anders gezien heb. Toch werd hij ook deze week opnieuw als expert gebeld. Ondanks dat op het gerenommeerde tech-platform The Verge BlueSky als beste X-alternatief is genoemd, was in het AD te lezen dat zijn mening nog niet was veranderd: ‘BlueSky biedt niks nieuws en je komt er vooral gelijkgestemden tegen. Het gevaar is dat het hierdoor saai wordt.’ Waarvan akte.

Wereldwijd steeg het aantal accounts op BlueSky deze week van 20 naar 23 miljoen.

In de Volkskrant is te lezen dat de privacy van de gebruikers nog niet genoeg op orde is. Al met al is er veel reuring en is het afwachten hoe het er volgende week weer voor staat, dat lees je natuurlijk in deze nieuwsbrief. Mocht je in de tussentijd actief zijn op BlueSky is het account Koppen verklapt leuk om te volgen. Dat is een Nederlandse variant van het account ‘Saved you a click’ dat om je een klik te besparen antwoord geeft op de vraag waar een kop geen antwoord op geeft. Oud-journalist Vincent Wever legt op Villamedia uit waarom hij dit gestart is.

Zo helpen SEO-redacteuren op de DPG Media-redacties

In deze nieuwsbrief haal ik vaak mijn oud-collega Sophie Winkels aan. Zij is SEO-redacteur bij DPG en geeft redacties advies hoe je in kunt spelen op het snel stijgende verkeer via Google. Het leuke vind ik dat ze hier ook regelmatig over vertelt. Zo was ze al eens te horen bij de SEO-cast om te vertellen waarom het goed is een goed SEO-beleid te hebben. Deze week deelde ze in de podcast van Jerrel Arkes samen met collega Julian Aijal hoe het nu gaat.

De tips die gegeven worden: Gebruik Google Trends iedere dag, maak een gestructureerd plan voor grote nieuwsgebeurtenissen, kies relevante tussenkoppen en gebruik linkjes in het artikel en activeer de ‘live-knop’ op Google want dit zorgt voor aanzienlijk meer verkeer.

Nieuwe podcast met Eredivisie-voetballer breekt records FC Afkicken

FC Afkicken is een productiehuis dat sinds 2016 vernieuwend is met eigen voetbalshows, docu’s en dagelijkse podcasts op YouTube. Ik kijk en luister graag naar hun producties (waar ik ook een aantal keer te gast was). FC Afkicken produceert ook een unieke Cor Potcast waarin actieve voetballers iedere week praten over hun belevenissen. Daarnaast lanceerden ze afgelopen zomer tijdens het EK een nieuwe voetbaltalkshow met de mannen van Broederliefde: Matchday.

Sinds deze maand hebben ze een nieuwe podcast gelanceerd met een Eredivisie-speler die nu alle records breekt. De podcast draait om Thom Haye. Haye is middenvelder van Almere City en heeft binnen twee weken al 100.000 abonnees opgebouwd op zijn nieuwe YouTube-kanaal The Haye Way. De tweede aflevering is al meer dan een half miljoen keer bekeken. Zijn succes heeft hij te danken aan het feit dat hij sinds dit jaar international is geworden van Indonesië, dat zich nu probeert te kwalificeren voor het WK. De fans uit dit land blijken massaal de podcast te luisteren.

Ik vroeg Neal Petersen, co-host van ‘The Haye Way’ en oprichter van FC Afkicken, of hij kon uitleggen waarom hij dit maakt:

‘We zijn al een jaar bezig met dit project en we weten van de Cor Potcast wat het kan doen als actieve spelers een podcast hebben en daarin een uniek kijkje achter de schermen durven te geven. De hele strategie achter ‘The Haye Way’ is wel dat het meer dan een podcast gaat worden. Los van de wekelijkse podcast gaan we ook andere video’s met Thom produceren, denk dan bijvoorbeeld docu’s, short form content en behind the scenes rondom zijn interlands. Extra mooi detail is dat we deze productie maken met een team, voor en achter de camera, dat een familiare binding heeft met Indonesië.

Het succes heeft ervoor gezorgd dat we nu samenwerken met een agency in Indonesië. De vraag van merken om een samenwerking is namelijk enorm. Hopelijk kunnen we op korte termijn de eerste deals bekend maken.’

100.000e volger voor Hart van Nederland op WhatsApp

Deze week verwelkomde Hart van Nederland haar 100.000e volger op hun WhatsApp-kanaal. Na Dumpert en ESPN behaalt ook HvN deze mijlpaal. Exact een jaar geleden vertelde chef online Carmen Dorlo over hun aanpak in deze nieuwsbrief waarin meerdere nieuwsmerken aan het woord kwamen. Een jaar later zijn er 80.000 volgers bijgekomen en vroeg ik Carmen om een update:

Ik ben er ontzettend trots op hoe het social team dit voor elkaar heeft gekregen. Dat ons WhatsAppkanaal zo blijft groeien, is voor ons alleen maar een bevestiging dat we goed luisteren naar de behoeftes van onze volgers. We gebruiken het kanaal vooral voor het ‘pushbericht-effect’ dat we op dit moment missen, omdat we geen app hebben. Breaking news delen we snel in het kanaal, en daarnaast delen we ook dagelijks een handjevol andere (servicegerichte) nieuws- en weerberichten.

Per artikel krijgen we tientallen reacties (in de vorm van emoji dan), inmiddels heeft het kanaal bijna een half miljoen kliks opgeleverd. De artikelen die de meeste kliks opleverden, gingen over Joost Klein (volgens mij heeft elk nieuwsmedium een erg drukke meimaand gehad door dit nieuws), serviceartikelen over het noorderlicht, het nipah-virus en veranderingen per 1 juli.

De focus van het kanaal is niet kliks naar de website genereren, maar vooral mensen wijzen op belangrijk nieuws, echte Hart van Nederland-verhalen en door input te vragen door meerkeuzevragen te stellen. Nog leuker zou het zijn als mensen ook echt kunnen reageren, dan kan het platform nog veel interactiever worden.’

Andere kijk- en luistertips

  • Rewind is een nieuw label van Omroep Human dat zich specifiek richt op een jonge doelgroep. Deze week lanceerde het een nieuwe serie waarin het op zoek gaat naar wie achter het populaire nieuwskanaal Cestmocro zit. Na aflevering 1 weten we het antwoord nog niet, maar het is duidelijk dat er veel tijd gestoken is in de productie.
  • Het Rijksmuseum heeft een nieuwe zoekmachine gelanceerd, aangedreven door AI, waarmee je de collectie van 800.000 werken op verrassende manieren kunt doorzoeken. Filter op kleur, thema, locatie of zelfs geluid
  • Australië is het eerste land waar sociale media voor jongeren onder de 16 jaar worden verboden. ‘We hebben geluisterd naar de wanhoopskreten van ouders met kinderen die lijden onder sociale media.’
  • Op een middelbare school in Ossendrecht staat tegenwoordig naast de docent ook een AI-onderwijsassistente, is te zien bij NOS Stories. De hologram genaamd Lexie moet de leraren ondersteunen en vooral de leerlingen helpen bij vragen.
  • Omroep Brabant vaart op Threads een unieke koers. Op LinkedIn wordt uitgelegd waarom ze voor een luchtige toon kiezen en hoe de ‘stagiaire’ die het account beheerd met de naam Brabie is ontstaan. ‘We bereiken jongeren die we normaal niet zouden bereiken. Zelfs als Threads op termijn niet blijft bestaan, hebben we nu een manier gevonden om ons als een herkenbare, toegankelijke omroep neer te zetten.’
  • De jaarlijkse Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media werd gepubliceerd. Uit het rapport blijkt de verschuiving in mediagebruik naar internationale platformen een risico te vormen voor geïnformeerdheid van burgers. Ook valt in de trendlijn op dat het gebruik van online nieuws stabiliseert.

  • 75% van de linkjes die mensen op sociale media delen, hebben ze het artikel helemaal niet gelezen. Zo blijkt uit deze wetenschappelijke analyse van Facebookposts.
  • De gemeente Helmond heeft in september een bedrag van 93.000 euro overgemaakt aan onbekenden. De gemeente trapte in een nep-aanmaning die via de mail binnenkwam.
  • Voormalig zendermanager van Radio 1, Klaske Tameling, is de nieuwe directeur van Omroep Flevoland.

Bijna 1.100 abonnees

Een paar weken geleden ging de nieuwsbrief voor het eerst naar 1.000 adressen en nu is de grens van 1.100 alweer bijna bereikt. Fijn dat jullie deze nieuwsbrief ook doorsturen naar mensen voor wie het interessant kan zijn. Ook alle input en mails helpen bij het samenstellen. Heb je nog een onderwerp dat je graag eens voorbij zou zien komen, laat het me even weten!

Deze nieuwsbrief gaat voorzichtig richting de 100e editie, hier kun je de eerdere 87 nieuwsbrieven teruglezen.

Tot de volgende!