9 december 2024

#91: Waarom Cestmocro DPG-merken nooit als bron noemt en zo maak je indrukwekkende Nederlandstalige AI-podcast met presentatoren

Een leuke en volle werkweek. Zo was ik deze week bij RTV Noord, Omrop Fryslân en RTV Drenthe en gaf ik een inspiratiesessie bij de newsroom van Gemeente Amsterdam. Ook Sinterklaas bracht een bezoek en zo zijn het (net als bij jullie waarschijnlijk) drukke weken. Gisteren werden we letterlijk wakker gebeld of mijn vrouw Hanneke voor presentatie van extra uitzendingen van Hart van Nederland naar Hilversum kon i.v.m. de explosie in Den Haag. De hele ochtend was SBS6 als enige landelijke zender de hele dag live. In de apps van NLZiet en Ziggo Go was SBS de hele dag ook het meest bekeken programma.

Voor mij volgen nog twee weken vol afspraken en dan begint de kerstvakantie. In januari ben ik als spreker bij meerdere evenementen om te vertellen over trends in media, hoe je als redactie AI kunt gebruiken en vertel ik hoe data je kan helpen om een verhaal beter gelezen te laten worden. Zoek jij volgend jaar iemand die van buiten de organisatie zo’n verhaal wil houden, stuur me dan zeker een bericht!

Waarom Cestmocro geen DPG-merken als bron gebruikt

Deze week verscheen de tweede aflevering van Human Rewind over Cestmocro, waarin ze proberen te achterhalen wie achter de knoppen zit van dit account met meer dan een miljoen volgers. In deze aflevering werd ook een beeld getoond (zie hierboven) van bronnen die Cestmocro het meest citeert. In dit lijstje viel mij op dat er geen enkel DPG-merk tussen stond. Waar veel merken genoemd staan zie je bijvoorbeeld geen Volkskrant, AD of NU.nl terug. Dat vond ik opvallend en dus checkte ik bij DPG waarom zij weinig geciteerd worden.

DPG Media bevestigt dat zij Cestmocro aangeschreven hebben: ‘Wij hebben Cestmocro eind 2022 aangeschreven en gevraagd te stoppen met het publiceren van onze content omdat er o.a. inbreuk werd gemaakt op ons auteursrecht. Dat verzoek is door Cestmocro ingewilligd en sindsdien nemen ze geen content meer van ons over.’

Dat betekent dat andere media dit ook zouden kunnen doen en dat maakt het een interessante case. Want Cestmocro heeft zelf geen journalisten of mensen die je op de verantwoordelijkheid kunt aanspreken. Zij cureren enkel berichten uit andere media. Hierdoor kan het heel goedkoop, zonder te investeren in journalistiek.

Ze bouwen dus een verdienmodel op basis van een miljoen volgers waarmee ze geld verdienen aan advertenties. Vervolgens kunnen ze ook nog berichten met een eigen invalshoek brengen. Je ziet niet ieder bericht van de NOS of RTL terug, want het account kiest precies die berichten uit andere media die passen bij ‘het merk’ Cestmocro.

Wow! Zo maak je van ieder artikel een Nederlandstalige podcast

In deze nieuwsbrief las je al regelmatig over ElevenLabs. Met deze tool kun je (voor een paar euro per maand) iedere stem alles laten zeggen in iedere taal. Zo liet ik vorig jaar in het mediaforum op Radio 1 de presentatrice (Ghislaine Plag) Spaans praten en hoorde je de Koning zeggen dat hij graag naar de radio luistert. Dit heb je het afgelopen jaar waarschijnlijk wel eens gehoord. Maar deze week lanceerde ElevenLabs een nieuwe mogelijkheid die weer een stap verder gaat.

Je kunt nu in de app ElevenReader ieder artikel of document uploaden en dan wordt daar in een paar minuten een podcast van gemaakt waarin 2 AI-stemmen in het Nederlands (!) bespreken wat jij hebt geupload. Als je op deze link klikt, hoor je hoe mijn nieuwsbrief van vorige week wordt omgeturnd in een podcast. Hier heb ik niets voor hoeven doen, alleen het linkje is gedeeld. Als je gaat luisteren hoor je nog wel een Vlaams/Amerikaans-accent bij de stemmen, maar luister daar even doorheen. Want dit is best revolutionair. Dankzij deze oplossing kun je dus luisteren naar de dingen die jij precies wilt in de tijd die jij hebt. Heb je een reistijd van een half uur naar je werk? Dan kun je dus zeggen: Vat voor mij deze artikelen samen en zorg dat ik in een half uur alle belangrijke dingen heb gehoord. Of: Vat iedere ochtend voor mij samen wat er in mijn favoriete kranten staat. Lees altijd de volledige column voor, vat het lange interview voor me samen, vat het economische nieuws voor me samen en voeg even de uitslag van mijn lokale amateurclub toe. Iedereen kan alles zo instellen als je het zelf wilt.

Op dit moment kun je via GenFM in de app ElevenReader nog niet zelf de tijd of de stem bepalen. Maar dit zal eerder een kwestie zijn van maanden dan jaren. Ik ben hier behoorlijk hyped over in ieder geval. Google Notebook LM had deze funcite al een paar weken, maar daar kon dit alleen nog maar in talen zoals het Engels.

Zo maakt De Slimste Mens zich minder afhankelijk van social media

Als ik bovenstaande berichten voorbij zie komen, klik ik altijd door. Want ik ben wel benieuwd waar ik me dan voor moet registreren. In dit geval leidt de pagina voor De Slimste Mens-nieuwsbrief. En dat vind ik wel een slimme zet. Traditioneel gezien deel je nieuws via een persbericht en gaan sites daar dan (hopelijk) over schrijven. En je deelt het zelf op social media, maar dan moet het algoritme de post maar net laten zien. Door aan te kondigen dat jij zelf de scoop belooft aan de lezers van de nieuwsbrief, geef je een hele goede reden om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. En vanaf dat moment heb je een directe lijn (via mail) met de kijker die je vanaf dat moment al het nieuws kan sturen. Direct in de mailbox en los van een algoritme, ik vind het goed bedacht. Dit artikel werd ook gepromoot op Instagram en zo gebruik je de tech-platformen om eigen bereik op te bouwen.

Last van spam op Facebook? Dit kan een oplossing zijn

De laatste weken kreeg ik van meerdere mensen de vraag hoe de toegenomen Spam op Facebook of Instagram tegengegaan zou kunnen worden. Een oplossing kan zijn dat je de optie aan zet dat mensen alleen op je pagina kunnen reageren als ze jouw pagina al 24 uur volgen. Daarmee sluit je dus alle eenmalige spam uit. En geeft het misschien ook een reden voor mensen die wel normaal willen reageren jou voortaan te volgen en bouw je ook nog bereik op. Lees hier hoe je in kunt stellen dat alleen ‘gevestigde’ vrienden kunnen reageren.

Andere kijk- en luistertips

  • The Verge lanceert een abonnementsmodel om onafhankelijk te blijven in een landschap waar algoritmes en gesponsorde content domineren. In het artikel is te lezen dat een gratis model eigenlijk niet meer rendabel is. Voor $7 per maand of $50 per jaar krijg je minder advertenties, premium content en exclusieve nieuwsbrieven. Hiermee bouwen ze voort op hun trouwe lezersbasis, terwijl een groot deel van de site gratis toegankelijk blijft.
  • Ook DPG Media test in Nederland en België of online bezoekers van de nieuwswebsites van het bedrijf willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Op Radio 1 werd de test iets anders omschreven: ‘Het gaat op kleine schaal testen of gebruikers van nieuwswebsites van DPG willen betalen voor het weigeren van cookies.’
  • DPG Media maakt ook kans op de prijs van ‘grootste privacyschender’, dit was geschreven door de redactie van Tweakers en te lezen op NU.nl. Dit zijn twee merken van DPG, dus transparant is het wel.
  • De Europese Commissie verscherpt het toezicht op TikTok vanwege de rol die het socialemediaplatform speelde rond de presidentsverkiezingen in Roemenië. Mogelijk heeft TikTok de wet overtreden doordat gebruikers tegen betaling campagne voerden op de app. Iets dat niet is toegestaan.
  • Deze week kwam Spotify Wrapped uit, vorig jaar legde ik uit waarom ik dat briljante marketing vind. Je kunt dit ook in de journalistiek toepassen. Bekijk hier het voorbeeld van het Franse L’Equipe dat ik eerder dit jaar deelde en dat ze inzetten om te laten zien wat mensen gelezen hebben.

Welkom nieuwe abonnees

Deze week ging de nieuwsbrief voor het eerst naar 1.100 abonnees. In korte tijd zijn er 100 abonnees bijgekomen. Bedankt aan iedereen die deze nieuwsbrief doorstuurt.

Deze nieuwsbrief is gratis en doordat ik tips van jullie krijg en deze mail ook doorgestuurd wordt naar mensen voor wie het interessant kan zijn, blijft het voor mij de moeite waard te blijven doen. Zo dwing ik mezelf om het nieuws te lezen en actueel te blijven. Heb je nog een onderwerp dat je graag eens voorbij zou zien komen, laat het me even weten!

Deze nieuwsbrief gaat voorzichtig richting de 100e editie, hier kun je de eerdere 90 nieuwsbrieven teruglezen.

Tot de volgende!