15 december 2024

#92: DPG komt met Wrapped 2024, eindelijk inzicht in live Google-verkeer en stage op afdeling social mag niet

Het zijn heerlijke werkweken. Veel mensen zijn allerlei dingen aan het afronden en zelf heb ik na komende week ook even kerstvakantie. Deze week was ik bij Omroep Gelderland in Arnhem,

DPG-merken komen met eigen Wrapped 2024

Na het succes van Spotify Wrapped (vorig jaar noemde ik het al de beste content marketing ooit) zie je steeds meer merken deze formule kopiëren. Sporters zien hun prestaties via een overzicht op Strava en zelfs de Rabobank geeft een samenvatting van je financiële jaar (zo weet ik nu dat ik 750 euro meer aan boodschappen heb uitgegeven dit jaar). Vorige week schreef ik dat het wachten is tot nieuwsmerken dit gaan doen en toen kreeg ik te horen dat de DPG-merken dit komende week gaan lanceren. Uit een demo is bovenstaand screenshot gemaakt.

Ik vroeg Tom de Graaff (Lead Onboarding & Engagement) wat hij er over kon vertellen

‘Voor de merken AD, BN de Stem, BD, ED, PZC, De Stentor, de Gelderlander, Tubantia, Trouw, Parool, de Volkskrant, Libelle, Flair, Margriet, HLN, de Morgen en Humo gaan we een overzicht aanbieden. De uitdaging met deze campagne was om het in hun eigen huisstijl voor elkaar te krijgen met bij iedere titel ook weer een eigen ervaring eraan toe te voegen.’

Wat gaan jullie doen?

‘Vanuit elke titel willen we het eindejaar samen met de lezer/abonnee feestelijk afsluiten door middel van een gepersonaliseerde tool, dit om ook een overzicht in het gebruik van onze producten te geven. Engagement is een belangrijke KPI voor onze terugkerende lezers, met deze campagne zoeken we interactie en connectie met de lezer. We tonen onze waardering voor hen als trouwe lezer en abonnee.De tool bevat uiteindelijk een wauw-factor waardoor de lezer/abonnee zijn ervaring kan delen.’

Mij viel op dat jullie ook vragen om een verjaardag en postcode tijdens het overzicht, is dat om de database compleet te maken?

Ja, een belangrijk onderdeel van onze KPI’s is om de profielen van gebruikers zo compleet mogelijk te hebben. Dit levert voor ons meer waarde op en we kunnen op die manier beter inspelen op de lezers behoeften. Voor personalisatie is het een vereiste om meer en een betere productervaring te kunnen bieden.’

Hoe kunnen gebruikers dit komende week zien?

Woensdag is de lancering. Lezers krijgen een mail, we gaan pushen en er zal heel veel zichtbaarheid zijn in de kranten, magazines en op de sites. We verwijzen dan naar een pagina waar ze dit kunnen bekijken’

Eindelijk actueel inzicht in Google-verkeer naar je site

Deze week introduceerde Google Search Console een handige functie. Je kunt namelijk inzicht krijgen in welke artikelen de afgelopen 24 uur veel verkeer opleveren via Google. Daarbij wordt ook onderscheid gemaakt tussen zoekvragen via Google en Google Discover. Deze functie was er al wel, maar dan liep deze data altijd minstens een dag achter. Zo kon je eigenlijk nooit direct inspelen op veranderend zoekverkeer.

Leuk, maar wat kun je hier dan mee?

Als je nu ziet dat een oud artikel plots weer goed gevonden wordt, zou dat voor mij reden zijn zo snel mogelijk te kijken of het artikel nog actueel is en/of er een nieuwe versie gemaakt moet worden. Het verkeer via Google is inmiddels groter dan dat via social media, dus als je hier goed op inspeelt kan dit veel extra bezoekers opleveren.

NOS nieuwsmerk met meeste volgers op BlueSky

Van alle nieuwsmerken in Nederland heeft de NOS de meeste volgers op BlueSky: ruim 25.000. Volkskrant en NRC volgen op afstand en Follow The Money is het vierde nieuwsmerk in de lijst. De lijst wordt bijgehouden door Jos van Essen, wordt dagelijks geupdate en is te bekijken via deze link. Als er merken zijn die ervaringen willen delen hoor ik dat graag voor een volgend verhaal.

Stage op afdeling social niet journalistiek genoeg voor Windesheim

Bovenstaande mail ontving Denise Bouwmeester, Chef Online, vanuit haar functie bij Rijnmond. Dit verbaasde haar zo dat ze dit deelde op LinkedIn en haar bericht leverde veel reacties op. Op de opleiding Journalistiek op Hogeschool Windesheim werd gezegd dat de rol van ‘redacteur social’ niet journalistiek genoeg is. Dit is de uitleg van de student en niet van school zelf, maar het is wel opvallend. Uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat social media de belangrijkste vorm is om nieuws te consumeren. Dus is er ook behoefte aan mensen die weten hoe die boodschap onder de aandacht te krijgen in een vorm die past bij het kanaal. Ik heb afgelopen jaar alle social strategieën van de regionale omroepen bekeken en die van Rijnmond is uniek in haar soort (check vooral hun Instagram-pagina en je ziet dat het geen reguliere nieuwsfeed is). Ik vroeg Denise hoe ze naar de reacties kijkt die ze gekregen heeft:

Heel bijzonder hoeveel deze post heeft losgemaakt bij een groot publiek! Veel studenten en oud-studenten deelden in de comments hun ervaringen met het gebrek aan toekomstgerichtheid bij journalistieke opleidingen door heel Nederland. Ook collega’s in het journalistieke veld en mensen die zich binnen andere sectoren bezighouden met social media gaven aan te herkennen dat de rol van social media ontzettend wordt onderschat. Dat onderstreept nog eens hoe breed dit probleem is. Met de master Media & Journalistiek van de Erasmus Universiteit werk ik sinds dit collegejaar samen aan het dichten van de kloof tussen theorie en praktijk, waar ook videoverslaggeving voor social media een onderdeel van is. Ik sta er erg voor open om ook met andere journalistieke opleidingen mee te denken over hoe ze social media duurzaam en toekomstgericht kunnen opnemen in het curriculum.

Andere kijk- en luistertips

  • Google lanceerde  Gemini 2.0 dat de komende tijd uitgerold gaat worden. Ze noemen dit zelf het begin van een nieuw tijdperk en als je naar de mogelijkheden in de video’s kijkt die het biedt kun je niet anders dan dat bevestigen. De mogelijkheden zijn ongekend, zie hier de video waarin iemand reizend door Londen laat zien wat je onderweg te weten kunt komen. Ook kondigde Google de quantumchip Willow die revolutionair snel is. Dit kan zeker in de gezondheidszorg veel sneller bijzonderheden detecteren. Door de snelheid kunnen hackers ook veel sneller je computer kraken.
  • Zo gaat 2025 het jaar worden waarin AI ook de besturing van je laptop gaat overnemen. OpenAI kondigde aan begin 2025 Operator te gaan lanceren. Dit is zo’n systeem dat computers autonoom kan bedienen en taken zelfstandig kan uitvoeren. Ook Sora (om tekst in video te veranderen) is eindelijk live gegaan, maar nog niet in de EU.
  • Een ander voorbeeld van een computer die je scherm overneemt is Recall van Microsoft. Dit neemt je scherm op van je laptop. Zo kun je daar dus achteraf vragen over stellen. Wanneer zag ik ook alweer.. ? Hoe heette..? Alles wat je ziet wordt dus doorzoekbaar. Hier via Recall, maar dit kan ook met een bril die je op zet. Nu mocht een verslaggever van The Verge deze tool testen. Het werkt zeker nog niet top, maar deze tools gaan er in 2025 wel komen.
  • De Groene Amsterdammer zocht uit: Radicaal-rechtse Facebookpagina’s verspreiden nepfoto’s van asielzoekers en migranten naast wervende PVV-slogans. Uit onderzoek blijkt: die pagina’s komen uit Wilders’ fractie zelf, namelijk van Tweede Kamerlid Maikel Boon.
  • BNNVARA lanceert een nieuw programma op streamingplatform Twitch. Host en influencer Shappo0 gaat samen met vier jongeren en een gast elke maandagavond in gesprek over politiek, nieuws en ‘persoonlijk gedoe’. Andere initiatieven op Twitch kregen wel media-aandacht, maar stopten vaak al na een paar maanden. Zo is het kanaal van NosOp3 al een lange tijd stil. Dus ik hoop dat dit initiatief wel langer vol gaat houden.
  • De zorgen in Europa over TikTok groeien, na de ontwrichtende rol die het populaire sociale netwerk heeft gespeeld bij de Roemeense presidentsverkiezingen. Door handig in te spelen op het algoritme van TikTok was een relatief onbekende kandidaat opeens alomtegenwoordig.
  • Simone Krouwer promoveerde met een onderzoek naar de invloed van branded content, een vorm van marketing waarbij reclame als een soort nieuwsbericht wordt gepresenteerd. Medialogica bekijkt in deze aflevering een aantal nieuwswebsites die zich richten op de Europese politiek en veel worden gelezen door beleidsmakers in Brussel. Daar staan een artikelen die gesponsord zijn door belanghebbenden binnen de tabaksindustrie.
  • Via dating-app Tinder zijn de locatie en bewegingen van honderden militairen uit binnen- en buitenland te vinden en te volgen, blijkt uit onderzoek van Follow The Money. Experts noemen dit een bedreiging voor de nationale veiligheid.
  • Een recent onderzoeksrapport over nieuwsconsumptie in Frankrijk schetst een ronduit zorgwekkend beeld. Niet alleen nemen steeds meer Fransen afstand van het dagelijkse nieuws, er lijkt zelfs sprake van een regelrechte ‘nieuwsexodus’. Het rapport laat zien dat het publiek zich in toenemende mate bewust afwendt van gevestigde nieuwsbronnen, zowel online als via televisie en print. Docent van de SvJ, Bert Kok, vat op LinkedIn de bevindingen samen.

Op naar de kerst

Deze week kwamen er weer 30 nieuwe abonnees bij, mocht je nieuw zijn: welkom en hier lees je de eerste 91 nieuwsbrieven. Als freelancer dit jaar geen kerstpakket voor mij, mocht je deze nieuwsbrief graag lezen, stuur het dan eens door naar mensen die dit mogelijk ook interessant vinden.

Zoals je hierboven kunt lezen komen er steeds meer tips binnen en die zijn hartstikke welkom. Heb je nog een onderwerp dat je graag eens voorbij zou zien komen, laat het me even weten!

Tot de volgende!