![](https://www.jaapvanzessen.nl/wp-content/uploads/2024/12/c771796a-d71d-62cd-e1d5-1ac61f1c4b7c.png)
Een laatste echte werkweek voor de kerstvakantie met de kinderen is begonnen. Ik was bij Omroep West en Oost en rondde mijn tweede jaar als freelancer af. Ook vierde ik mijn verjaardag (wat klein vanwege alle feestdagen die komen) en begon de kerstvakantie van de kinderen.
Vorige week werd er zelfs nieuws gemaakt in deze nieuwsbrief, want de aankondiging van DPG Wrapped werd maandag besproken in het mediaforum op Radio 1 met deze nieuwsbrief als bron (laatste 3 minuten).
Dit is mijn laatste nieuwsbrief van 2024. Ik had allemaal megalomane plannen met terugblikken en voorspellingen, maar in alle hectiek van het dagelijks leven kom ik daar niet aan toe. Mijn voorspellingen voor 2025 zal ik gewoon in de eerste editie straks delen.
Nieuws op TikTok: Welke Nederlands merk gaat buitenlands succes achterna?
De grootste nieuwsaccounts op TikTok van Frankrijk, Spanje en Italië zijn allemaal van niet-traditionele media. En de overeenkomst is dat ze allemaal nieuws brengen, alleen op een heel andere manier dan je gewend bent en alle drie de accounts lijken best qua inhoud veel op elkaar.
De accounts voldoen aan de wetten van TikTok: Direct to the point in de eerste 3 seconden, veel en snel wisselende shots, maken veel gebruik van effecten, hebben jonge presentatoren, staan vaak voor een greenscreen, splitsen vaak het scherm, gebruiken veel muziek en je hoort geen ‘ehhh’ of stiltes.
En dus is het opvallend dat er nog geen Nederlandse variant is opgestaan om een jonge doelgroep te bedienen. NOS Stories is wel een mooi voorbeeld met bijna een miljoen volgers, maar is van de NOS. Als je naar de lijst met succesvolle buitenlandse accounts kijkt, lijkt er nog wel ruimte te zijn voor een andere grote speler. En dat is niet CestMocro, want zij plaatsen vooral afbeeldingen en geen video’s en willen geen ‘gezicht’ koppelen aan het merk. RTL Nieuws maakt mooie video’s, maar zij richten zich niet op het harde nieuws. Zo zie je daar niets over de explosie in Den Haag terug. Nieuwe initiatieven als Snackpaper plaatsen niet iedere dag en richten zich niet op hard nieuws. Wanneer je zoekt op video’s van de explosie in Den Haag komt Telegraaf als landelijk merk qua aanbod en inhoud het dichtst in de buurt van de grote buitenlandse accounts. Ook Hart van Nederland heeft meerdere video’s, maar lijken vooral gebruik te maken van bestaand beeldmateriaal. Maar geen niet-traditionele partij dus.
Vorige week sprak ik iemand wiens tiener pas in de avond het nieuws meekreeg over de explosie, omdat diegene het niet op TikTok had gezien en daarom vond ik dit wel een goede steekproef. Dit was er één, zelf ben ik de doelgroep niet direct, dus als je andere voorbeelden kent die ik hier over het hoofd zie, laat het me weten.
Tip van Instagram: Meer plaatsen betekent meer bereik
De baas van Instagram, Adam Mosseri gaf deze week antwoord op de vraag: Hoe vaak moet je plaatsen op Instagram? Zijn antwoord: In het algemeen geldt: Hoe vaker je plaatst, hoe groter je totale bereik. Hij voegde daaraan toe dat je wel consequent moet zijn en het tempo vol moet kunnen houden.
Dat klinkt wellicht eenvoudig (en dat is het ook wel), maar toch krijg ik deze vraag best veel. Vaak is de gedachte dat door meer berichten te plaatsen, het algoritme je afstraft als deze berichten niet aanslaan. Maar eigenlijk geldt dus hetzelfde als op Facebook: Des te meer je plaatst, des te groter je totale bereik. En ja, dan daalt je gemiddelde bereik per bericht. Maar onder aan de streep lijkt totaal bereik het altijd te winnen van gemiddeld bereik.
Hoe redactie-analist DvhN verschil maakte in zaak Weiteveen
Een goede redactie-analist maakt het verschil. Dat bewees Alwin Wubs bij Dagblad van het Noorden. Wubs is eigenlijk journalist (‘daartoe ben ik opgeleid en ook als verslaggever begonnen bij de krant’) die zich vanuit de data met journalistieke keuzes bezighoudt.
Na de dubbele moord in Weiteveen publiceerde de redactie razendsnel tien artikelen. De verhalen trokken veel bezoekers, maar de aandachtstijd bleef opvallend laag. Wubs dook in de data en ontdekte waarom: lezers vonden niet wat ze zochten. Op de site van SmartOcto vertelt hij over zijn aanpak.
Zijn oplossing? Een overzichtsartikel: “Dit is wat we tot nu toe weten.” Het resultaat: de aandachtstijd normaliseerde en het artikel leidde tot meer nieuwe abonnementen.
Dit is precies waar een data-analist waarde toevoegt. Niet alleen door cijfers te rapporteren, maar door kritisch te kijken en actie te ondernemen. Welke content werkt? Waar haken lezers af? En hoe kun je dat verbeteren?
Naar eigen zeggen leidde dit tot een significante toename van het aantal verkochte abonnementen. Het succes van Wubs laat zien dat een data-analist niet alleen de journalistiek versterkt, maar ook impact heeft op de bedrijfsvoering. Want betere keuzes op basis van data zorgen voor tevreden lezers én een stijging in abonnementen. Kortom: een data-analist is geen luxe, maar een must.
Andere kijk- en luistertips
- Telegraaf-journalist Wierd Duk is deze week op X gestart met abonnementsposts. Voor 4,48 EUR per maand krijg je bonuscontent als tips en analyses, bonuscontent bij de podcast, linkjes en volgens de omschrijving ‘vooral om een community op te bouwen.’ Naar mijn weten is Duk hiermee één van de eersten die gebruik maakt van deze optie in Nederland.
- ChatGPT is nu ook op WhatsApp te gebruiken: Bright legt uit hoe het werkt
- VPRO tegenlicht moet stoppen per eind 2025
- De zoekfunctie van ChatGPT is nu voor iedereen gratis beschikbaar, betalende gebruikers hadden dit al. Zo is het goed mogelijk dat deze toename ook te zien gaat zijn op je site omdat nu meer mensen via zoeken in ChatGPT op je site komen.
- Het Commissariaat voor de Media heeft met videoplatform Snapchat een gedragscode vastgesteld, dat het Commissariaat hanteert voor toezicht op het platform. Snapchat verplicht zich onder die code om het publiek in het algemeen – en minderjarigen in het bijzonder – te beschermen tegen ongewenste inhoud.
- Ieder jaar verbaas ik me weer hoe de Website van het jaar-verkiezing toch zoveel gratis media-aandacht weet te genereren. Het is knap, want alle sites doen het PR-werk voor de verkiezing waardoor ze een enorm bereik hebben. Sinds dit jaar biedt de verkiezing ook een badge aan als certificering die je op de site kunt plaatsen. Ze hebben veel sites benaderd en pas nadat er interesse wordt getoond, wordt gemeld dat het opnemen van zo’n badge 195 EUR per jaar kost. Ik vind dat dit vooraf niet duidelijk is gemaakt in hun eerste mail en daarom deel ik het hier.
- In de podcast De Machine werd deze week ingezoomd op het verdienmodel van artiesten op Spotify. Interessant inkijkje om te horen welk bedrag artiesten overhouden aan streaming.
- In de fijne podcast Grof Geld ging het deze week over de digitale transformatie van magazines. Daarin spreken Sam van Raalte en Perre van den Brink met VI-hoofdredacteur Freek Jansen en daarin vertelt Freek hoe hij VI heeft zien veranderen van papieren tijdschrift naar mediamerk met meer digitale abonnees dan papieren. De komst van Pieter Zwart heeft hierin een cruciale rol gespeeld. Ook Jean-Paul Rison van Santos Magazine komt aan het woord en legt uit hoe voetbalreizen met lezers een succes zijn voor de titel.
Terugblik en plannen voor 2025
Dit jaar verstuurde ik 43 nieuwsbrieven op zondagochtend om 8 uur. Dit jaar had ik 60 verschillende opdrachten en ik ben heel dankbaar voor iedereen die hierbij heeft geholpen. Dit jaar heb ik meerdere mails gekregen van mensen die me vroegen voor een training, presentatie of inspiratiesessie ‘omdat ze me volgden via de nieuwsbrief’. Dat waardeer ik enorm en is een goede motivatie voor mij om door te gaan en deze voorlopig open te houden voor iedereen. Indirect maken deze mensen de nieuwsbrief ook mogelijk. Het was leuk om op veel verschillende plekken te zijn en allerlei mensen te ontmoeten.
Het type werk dat ik doe en dit jaar deed bestaat uit een paar pijlers. Dit zijn langere trajecten om te begeleiden bij de digitale strategie. Met een data-bril bekijk ik waar groei mogelijk is binnen de missie van het merk. Dat deed ik dit jaar met plezier bij merken van BDU Media, PXR, Erdee Media Groep en Rijnmond waar ik met een vaste frequentie advies gaf. Verder was ik het hele jaar begeleider van de data-redacteuren van de regionale omroepen. Ook was ik maandelijks te horen in het Mediaforum bij Radio 1 (dat onlangs na vijf jaar is gestopt). Ik gaf presentaties over de rol van AI op de redactie of afdeling communicatie bij onder andere de gemeente Amsterdam en het Rijksvastgoedbrijf en maakte een uitgebreide analyse voor de Politie. Ook gaf ik regelmatig presentaties hoe je meer media-aandacht kunt krijgen door een slimme (social) media strategie toe te passen.
De agenda zag er elke week anders uit en dat was ook precies de bedoeling bij de start. Sinds dit jaar is mijn vrouw Hanneke ook freelancer en we hebben drie kinderen thuis. Door deze flexibiliteit konden we allebei de klussen doen terwijl het thuis gewoon doorging. Hanneke las nieuws op 538, Radio 10 en 100%NL en is sinds de zomer ook af en toe op tv bij Hart van Nederland. Verder maakte ze podcast Kind van God die op #1 bij iTunes kwam en heeft ze een project Styleparels waarbij ze duurzame kleding bij kringloopwinkels op de kaart probeert te zetten.
Mocht je deze kerstvakantie nog eens terug willen blikken: hier lees je alle 93 nieuwsbrieven. Lees je deze met plezier, stuur het dan eens door naar mensen die dit mogelijk ook interessant vinden. Ik wens je hele fijne kerstdagen en een mooi en verbindend 2025 toe en ik hoop dat we elkaar ergens tegen gaan komen
Tot in 2025!