
Deze week was ik bij Rijnmond, RTV Noord en RTV Drenthe. Het is leuk om op redacties door het hele land te komen. Ondertussen kwam de derde aflevering van de podcast van Hanneke uit (te luisteren op Spotify en iTunes) en staat de podcast nog steeds deze hele week in de top 10 van Apple Podcasts.
En verder komen er leuke en drukke weken aan, maar hieronder eerst nog wat me deze week opviel.
DPG pakt delen van accounts nu actief aan
Plots verscheen er een melding op mijn AD.nl account: ‘Dit account is actief op meer dan het maximaal toegestane aantal van 5 webbrowsers!’ Met de waarschuwing: deel je wachtwoord niet met anderen.
Bij mij in huis ben ik ingelogd met meerdere telefoons, laptops en tablets en ik heb mijn wachtwoord ook wel gedeeld met anderen die even een artikel wilden lezen. Technisch was het altijd moeilijk om dit aan te pakken en daarom kon je in theorie met 1 inlog met heel veel mensen tegelijk lezen. Netflix is het delen van accounts vorig jaar actief gaan aanpakken, wat leidde tot een flinke toename in het aantal afgesloten abonnementen. Dit doet Netflix zelfs op basis van IP-adres. Als je op het account van je ouders wilt meeliften dan moet je wel iedere maand een keer daar thuis geweest zijn (fijn dat ouders hun kinderen zo vaker zien).
Ook Spotify pakt dit actief aan op deze manier en in Nederland ken ik de melding eigenlijk alleen van Tijdschrift.nl. Toen ik daar op het 8e apparaat wilde inloggen werd de hoofdgebruiker gevraagd om aan te geven wie er dan uitgelogd moest worden en wanneer de verschillende apparaten voor het laatst waren ingelogd. Aangezien Tijdschrift.nl ook een DPG-titel is, vermoed ik dat dit bij de andere mediatitels ook zo gaat werken. Dat is vermoedelijk effectiever dan de regel te hanteren dat er 5 mensen tegelijk actief moeten zijn.
Ik weet zeker dat dit flink meer abonnees zal opleveren. Want wanneer je al een paar jaar gewend bent om alles van Premium te kunnen lezen van alle titels, weet je wat je mist en zal de gedachte denk ik snel zijn ‘ach, ik heb al die jaren gratis gelezen, ik ga nu wel betalen.’
Vorige week schreef ik al dat een goede marketeer meer abonnementen verkoopt dan de beste journalist. Bijvoorbeeld door een partnership te sluiten tussen Lidl en Bild. In dit geval kun je er wel vanuit gaan dat de IT-afdeling door deze ingreep datzelfde effect zal hebben. Wanneer mensen echt hun wachtwoord moeten gaan wijzigen, zal er een flinke piek in het aantal abonnementen volgen. Toch lekker met de sportzomer voor de deur.
Ken je meer van dit soort voorbeelden uit binnen- of buitenland? Stuur me vooral een bericht want dit raakt het snijvlak van nieuws, marketing en data en dat is precies waar deze nieuwsbrief over gaat.
OpenAI laat je eigen documentaire maken in iedere taal
Op het Viva-Tech congres in Parijs gaf OpenAI alvast een klein voorproefje van wat ze binnenkort gaan lanceren met Sora. Op basis van een prompt (opdracht) van 4 zinnen, komt er een korte documentaire over Parijs in 1890 uit, inclusief voice-over. En die voice-over kan ook omgezet worden naar Frans of Japans, zoals hij hierboven laat zien.
Dit is nog in ontwikkeling en zal binnenkort live gaan. Straks kan iedereen dus documentaires maken. Ik zit hier echt met open mond naar te kijken en wilde dat even met jullie delen.
Nu kun je ook geluidseffecten maken met ElevenLabs
Dat je iedere stem in elke taal alles kunt laten zeggen via Eleven Labs, wisten we al. Sinds deze week kun je ook geluidseffecten laten maken door de tool. ‘Het geluid van een dichtslaande deur’ en het is er. Dit ligt natuurlijk in lijn met de documentaire die ik hierboven benoem. AI kan na tekst en video, dus ook geluidseffecten maken.
Serie: Hoe gaan opleidingen journalistiek om met veranderingen?
Hoewel ik vroeger journalist wilde worden, maakte ik een paar andere keuzes onderweg. Toen ik op latere leeftijd alsnog een master Communicatiewetenschap ben gaan doen, kwam ik via een media-analyse bedrijf (Buzzcapture) alsnog op de redactievloer tussen journalisten te werken.
Op die vloer heeft de meerderheid journalistiek gestudeerd, maar vaak ook in een andere tijd. Nadat in de jaren ‘00 het nieuws online kwam, verschenen er in de jaren ‘10 video’s en podcast en was er veel data om te analyseren. En nu in de jaren ‘20 is er ook nog AI. Ik vraag me regelmatig af wat dit met de studie journalistiek doet. Want tussen de mensen die bij TV, radio of de krant willen werken zullen ook studenten zijn die influencer, podcastmaker of data-analist willen worden. En ik merkte in mijn tijd als chef ook dat het heel fijn is om continu instroom te hebben van studenten die een stage willen volgen, maar ik kreeg ook vraag waar je dan studenten kunt vinden. Daarom start ik met een reeks interviews met mensen die bij de opleidingen werken. Vandaag trapt docent journalistieke vernieuwing Douwe Schaaf van de journalistiek opleiding van de CHE Ede af.
In welke nieuwe ontwikkelingen hebben leerlingen de meeste interesse?
’Best een moeilijke vraag. In de breedte zou je misschien (maar voorzichtig) kunnen zeggen dat studenten met andere motieven journalistiek gaan studeren. Daar is ook wereldwijd onderzoek naar gedaan enkele jaren geleden: studenten hebben een minder helder beeld van wat journalistiek is en het belang van het vak en gaan het vaker studeren vanuit bredere motieven zoals: creatief bezig willen zijn, iets met media en iets maatschappelijks.
We merken dus dat we veel meer en steviger moeten bespreken wat de functie van journalistiek is en dat studenten ook minder brede maatschappelijke kennis hebben als ze binnenkomen. Studenten zijn zich als mediaconsumenten lang niet altijd bewust welke kansen, risico’s en dilemma’s er spelen rondom nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Bij ons merken we wel dat als we ze warm krijgen voor goede, betrokken journalistiek, dat de honger naar kennis, interessante vakken en uitdaging er wel komt en dat het ons lukt om meer als mediaproducenten te gaan denken en verantwoorde keuzes te maken. Overigens doen wij dat in een veelheid van vormen en platforms; van de klassieke platforms, tot nieuwe (online) media tot vormen van live journalism die juist weer dichtbij, offline en technologie-arm zijn. Ook daar is goede belangstelling voor.
Welke werkplekken en type stages in communicatie en media zijn nu het meest populair?
‘De laatste jaren is het aantal stages met een sterke online invulling wel toegenomen. Voor mediaorganisaties brengen jonge studenten een waardevolle belevingswereld, creatieve inbreng en kennis van nieuwe platformen mee waar ze graag gebruik van maken. We merken daarnaast dat de muren tussen journalistieke en andere media-/communicatieorganisaties en -functies lager is geworden. Studenten journalistiek willen dus ook heel vaak bij contentbedrijven, communicatieafdelingen, NGO’s etc. aan de slag, terwijl wij als opleiding graag willen dat studenten in ieder geval één keer echt in de journalistiek bezig zijn geweest. We noemen dat ‘smal opleiden, breed uitstromen’. Verder merken we dat studeren meer concurrentie heeft van andere delen van het leven, zoals sociaal leven, bijbaan, hobby’s etc. Dat leidt ook tot wensen van meer flexibel en soms ook individueler studeren (dat zie je ook terug in flexibilisering van het brede hoger onderwijs).
Wat wij als opleiding graag willen is dat studenten ook onderzoek of een vernieuwingsproject kunnen doen op een stageplek over een actueel vraagstuk op de redactie. Daar zijn journalistieke werkplekken nog weleens terughoudend in. Enerzijds begrijpelijk door de druk en hectiek in het vak, maar anderzijds weten ze niet wat ze missen. We hebben gelukkig veel goede verhalen van stageplekken die veel meer hebben gekregen dan alleen een stagiair die werk verzet, maar ook door een concreet innovatie-, onderzoeks- of journalistiek project de redactie een stuk verder heeft geholpen. Journalistieke werkgevers zouden daar veel opener in kunnen staan.
Hoe kun je een leuke stage het beste onder de aandacht brengen bij jullie?
‘Qua stage aanbieden zou ik werkgevers aanraden om de drempels te verlagen. Geen sollicitatiegesprekken of procedures, maar liever een kop koffie, informeel en behulpzaam. Benader de student direct als een collega met wie je graag wilt werken, dat past beter bij deze generatie denk ik, En durf daarbinnen natuurlijk wel helder te zijn over verwachtingen, wensen etc.
Stel dat mediamerken een mooie stageplek hebben voor jullie studenten, waar mogen ze die aanbieden?
Mail onze collega Marja van der Velde emjvdvelde@che.nl!
Andere kijk- en luistertips
- In april interviewden CNN-journalisten in het geheim de Haïtiaanse gangster Vitel’homme Innocent, die op de lijst van FBI Most Wanted staat. De journalisten werden naar zijn huis geleid en uiteraard weet de Politie niet waar dit huis is. Bellingcat onderzoeker Benjamin Strick kon dankzij zijn OSINT-skills op basis van de beelden wel zien waar het huis moest staan. In dit blog legt hij uit hoe hij dit kon zien.
- RUMAG is failliet. Het merk dat online heel groot werd (miljoen volgers op Insta) en van wie de teksten vaak werden gedeeld, zet er een punt achter. Omdat ze overal een punt achter zetten, was dat de beste kop die ik deze week las. RUMAG kwam onder vuur te liggen toen Arjen Lubach in 2020 aantoonde dat ze de teksten vaak van anderen overnemen. Alweer een online merk dat niet overleeft.
Ook altijd interessant om te zien hoe de crisiscommunicatie ging: Een week eerder kondigde RUMAG-presentator Rene Watzema op zijn [insta](https://www.instagram.com/p/C7UKqriIR_m/) nog aan ‘dat hij een spannende stap ging zetten’ door RUMAG te verlaten. Zijn insta-post waarin hij zegt ‘veel risico te nemen’ leverde weer reacties van BN’ers (Soundos: Veilige keuzes maken is voor sukkels. You got this!) op, wat weer aanleiding voor [wat artikelen](https://grazia.nl/artikel/607726/end-of-an-era-rene-watzema-vertrekt-bij-rumag). Achteraf bleek er dus niet zoveel keuze te zijn.
- Een paar weken geleden las je hier dat Google enorm gaat veranderen. Dit zal leiden tot veel meer verkeer via Google richting je site. In de podcast Decoder van The Verge hoor je hoe kleinere sites nu al veel last hebben van de veranderingen. Zo staan er veel Reddit-resultaten (waar Google mee samenwerkt) boven hun blogs en merken ze dat grote nieuwssites expres over onderwerpen gaan schrijven waar zij veel verkeer mee binnenhaalden. Zo verliezen de kleinere sites die zich specialiseren in een bepaald onderwerp hun online bereik, omdat grotere websites ook ineens met artikelen als ‘dit zijn de beste airfryers’ komen. Een aantal ‘slachtoffers’ vertellen erover in de podcast.
- In de docu ‘Wat is het waard?’ hoor je de persoonlijke verhalen van journalisten die met doodsbedreigingen, intimidatie en stalking te maken krijgen, zeker ook via social media. Sander Schimmelpenninck, Paul Vugts en Tara Lewis delen hun ervaringen.
- Deze week bleef het rustig rond beschuldigingen van een vrouw bij de Volkskrant. De krant die overigens niet bij naam genoemd wordt op Instagram door de artiest, vanwege angst voor de juridische gevolgen.
- Woensdag werd bekend dat de zaak rond Jeroen Rietbergen toch geseponeerd werd vanwege gebrek aan bewijs.
- Luistertip is een podcast van A Media Operator met Axios-oprichter Jim VandeHei. Axios is een nieuwsorganisatie die zich richt op kort en krachtig nieuws, bekend als ‘smart brevity’. Ze bieden diepgaande, beknopte verslaggeving over onderwerpen zoals politiek, technologie, en economie, met als doel lezers snel en efficiënt te informeren.
- Een kop wordt nog al eens aangepast online, bijvoorbeeld na een koppentest. Deze wijzigingen worden door automatische twitterfeeds ook bijgehouden. Zo werd bij de NOS de kop «’Mesaanval op extreemrechtse activist in Mannheim’» na 20 minuten gewijzigd naar «Gewonden bij mesaanval op anti-islamactivist in Mannheim».
- Over koppen gesproken: Villamedia interviewde oud-journalist Vincent Wever. over zijn BlueSky-account ‘Koppen verklapt’ in zijn strijd tegen clickbait. Het is de Nederlandse variant van ‘Saved you a click’. ‘De Telegraaf-koppen spelen meer in op de emotie. Maar veel clickbait komt ook van de kwaliteitskranten, de kranten van DPG Media spannen wel de kroon.’
Deze week een jaar geleden
Een jaar geleden las je in nieuwsbrief #19 hoe AD.nl en de regionale titels dankzij een samenwerking met Voetbal.nl van iedere amateurwedstrijd bij de senioren een wedstrijdverslag kan brengen. Dit doen ze nog steeds, bekijk hier als voorbeeld gemeente Westerwolde.
Ook liet ik zien hoe je bij The Verge tussen reacties kan sorteren op ‘nieuwste’, ‘oudste’ of reacties met de meeste antwoorden of de meeste likes. In Nederland zie je vaak nog alleen een chronologische lijst van reacties.
Deel je nieuws!
Na een druk weekje gelukkig toch weer wat te delen in deze nieuwsbrief. Zie je iets of heb je zelf iets leuks om te delen: stuur het me door!
Deze nieuwsbrief verstuur ik elke week gratis en met veel plezier, lees je het graag wijs mensen dan eens op deze inschrijfpagina voor de nieuwsbrief of geef af en toe een like op mijn LinkedIn om het onder de aandacht te brengen bij anderen. Zo kan ik dit ook blijven doen.
Tot volgende week!