Deze week was ik weer bij NH Media om mee te kijken naar de digitale groei en bereid ik me voor om volgende week mee te kijken naar hoe jongerenplatform Brainwash van Omroep Human meer mensen zou kunnen bereiken.
Voortaan al op zondag lezen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief:
The Athletic past app aan voor jou
Sinds de start van deze nieuwsbrief, heb ik een abonnement van 50 cent per week op de New York Times. Bij dat abonnement krijg je ook toegang tot extra’s, zoals de sportsite The Athletic. Deze site schrijft veel uitgebreide sportverhalen, maar richt zich op meerdere sporten, landen en competities. Met dat in het achterhoofd is het boeiend om te zien hoe zij je als nieuwe lezer verplichten te kiezen wat je wilt lezen. Hier kun je zien welke stappen je doorloopt als je de app voor het eerst opent (de zogenaamde ‘onboarding’). Zonder te kiezen welke sporten, competities en clubs je wilt volgen kun je simpelweg niet verder. Hierboven zie je dat ik voor CL en Premier League heb gekozen en weinig interesse heb in Amerikaanse sporten of Formule 1. Door die keuze krijg ik een aan mij aangepaste pagina te zien:
In sport is het volledig geaccepteerd dat je als Europeaan niets weet (of hoeft te weten) van honkbal, basketbal of ijshockey. Hierover lees je ook heel weinig op de Nederlandse sportsites. Maar het voelt als gebruiker bijvoorbeeld ook erg lekker dat je gewoon al het Formule 1-nieuws kunt uitsluiten. Bij sport kan dit makkelijker dan bij gewoon nieuws, maar het model van een volledig gepersonaliseerde website zal veel mensen aanspreken.
De afgelopen jaren sprak ik met veel nieuwsgebruikers- en makers en de meeste mensen gruwelen van de gedachte dat bepaald nieuws niet getoond wordt en er geen mens meer bepaald wat het belangrijkste nieuws van dat moment is. Toen ik in februari in de NRC aangaf dat ik denk dat personalisatie van nieuwssites de toekomst heeft, kreeg ik meerdere mailtjes binnen van lezers die dit vreselijk zouden vinden en vonden dat ik hiermee mensen in een filterbubbel dwong. Ik ben van mening dat als je meer goede artikelen hebt dan plekken op je homepage, dit wel de beste oplossing is.
Op een vriendelijke manier zie je ook dat The Atheltic op het moment van de onboarding al vraagt of je pushnotificaties wilt, welke podcasts je wilt volgen en welke nieuwsbrieven (veel varianten) je wilt ontvangen. Dit alles zodat ze je zonder tussenkomst van Google of Facebook zelf kunnen benaderen om terug te komen op hun site.
Met bovenstaand voorbeeld in het achterhoofd, ook al is het een sportsite, zie ik de nieuwssite van de toekomst snel veranderen. Neem vooral zelf eens een kijkje op deze site.
ChatGPT werkt met actuele informatie
Vanaf deze week kunnen betaalde gebruikers van Chat GPT gebruik maken van ‘browsen’. Hierdoor kun je actuele vragen stellen en krijg je het (een poging tot het) juiste antwoord, waar ChatGPT tot vorige week alleen informatie had t/m september 2021. Zo kun je nu vragen wat de 5 belangrijkste onderwerpen waren in mijn vorige nieuwsbrief en krijg je antwoord, zoals je hierboven in de afbeelding kunt zien.
Je moet dit wel activeren via instellingen, in deze video zie je wat je daarvoor moet doen.
Ook kun je sinds deze week gebruik maken van plugins in ChatGPT. Hierdoor kun je apps koppelen aan ChatGPT. Zo kun je veel zaken van Gmail koppelen via de plugin van Zapier, deze ga ik als eerste testen straks. Deze app staat ook bij de 10 meest populaire plugins, waar op dit moment vooral reis- en restaurantplugins staan. De komende weken zal ik mijn ervaringen delen in deze nieuwsbrief. Op YouTube verschijnen inmiddels al de eerste reviews en tutorials, kijk hier een review van hoe je er gebruik van kunt maken.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Minister Wiersma heeft liefst 19 communicatiemedewerkers die voortdurend exposure moeten organiseren. En dat is relatief heel veel. Hij wil elke dag op social aanwezig zijn, maar heeft niet heel veel volgers. Veel ophef over het aantal, die mensen doen natuurlijk meer dan alleen social, maar toch onderstreept de journalist dat hoe het opgeschreven is klopt.
- Dinsdagavond organiseerde de NOS een publieksavond voor geïnteresseerde kijkers en luisteraars in Zwolle. De NRC schreef er dit verslag over. De nieuwe hoofdredacteur Giselle van Cann heeft er een speerpunt van gemaakt: meer contact met het publiek. ‘Wij bepalen met de redactie dagelijks wat we het belangrijkste nieuws vinden’, zegt ze na afloop, dus vind ik ook dat we ons gezicht moeten laten zien in de samenleving. Niet om ervoor te zorgen dat mensen die het oneens zijn, van gedachten veranderen, en ook niet als onderdeel van een pr-campagne. Maar zodat ons publiek een mens ziet, in plaats van een logo en een grijs gebouw.” Het discours over media – niet alleen over de NOS – verhardt, ziet ze.
- Scholieren ploeterden deze week op het examen Nederlands. Hoog tijd om ook ChatGPT zo’n VWO-examen te laten maken, vond Marc van Oostendorp, hoogleraar moderne talen en culturen aan de Radboud Universiteit. Spoiler alert: ChatGPT is nipt gezakt.
- Google gaat e-mailaccounts waar 2 jaar niet op is ingelogd verwijderen. Goed om even te checken of je nog wat slapende accounts hebt, voor ze verwijderd worden dus.
- Bright.nl is terug als eigen website, ze zijn door PXR (van VI, VGPblog, VoetbalPrimeur en Babybytes) overgenomen van RTL. In het eigen bericht lees je vooral dat ze blij zijn niet meer onder de techsectie van RTL te vallen en weer een eigen eigen homepage hebben en dat ze nu weer nieuwsbrieven kunnen gaan starten.
- Nieuwsuur brengt deze maand op YouTube een interessante serie genaamd ‘De wereld in 2100’. De wereldbevolking kampt met een bevolkingsexplosie zoals nooit tevoren. Volgens de VN zijn we in het jaar 2100 met 10 miljard mensen. Welke gevolgen heeft dat voor migratie, klimaat en onderlinge machtsverhoudingen? En waar liggen de megasteden van de toekomst? Typisch een onderwerp dat op dagbasis geen nieuws wordt, maar volgens data wel enorme impact heeft op ons allemaal. De serie wordt ook op TikTok aangeboden, de eerste en tweede aflevering zijn nu te bekijken op YouTube. De serie is ook al in zijn geheel vooruit te kijken op NPO Start.
- Als je een boek uitbrengt, wil je natuurlijk zoveel mogelijk aandacht hiervoor. Op LinkedIn zag ik oud-collega en chef van Mezza, Sara van Gorp, een paar interessante tips delen. Interessant als je ooit PR rond je boek wilt en benieuwd bent hoe keuzes op de redactie gemaakt worden. De video werd gemaakt tijdens een VIDM Medialunch. Iedereen kan wekelijks bij zo’n Medialunch aanschuiven en vragen over publiciteit stellen.
- De BBC start een factcheckredactie met 60 (!) personen genaamd BBC Verify. Zoals Renzo Veenstra (hoofdredacteur Omroep Brabant) in het mediaforum zei: ‘Dat zijn net zoveel mensen als onze hele redactie.’
- De Republikeinse gouverneur van Montana heeft woensdag een wet ondertekend die TikTok in de staat verbiedt per 1 januari 2024. Montana is de eerste Amerikaanse staat die de populaire app van korte video’s aan banden legt.
- RTL Nieuws startte deze week onder leiding van opiniepeiler en presentator Gijs Rademaker een eigen panel: het ‘RTL Nieuwspanel’. Met het panel wil RTL iedereen een stem geven in artikelen, nieuwsprogramma’s en aan de talkshowtafels. Iedereen vanaf 18 jaar kan zich vanaf nu aanmelden. ‘Vaak komen vooral de uiterste meningen aan bod, maar de meeste mensen zijn niet zo fel. Wat mensen in het land vinden van actuele kwesties en in welke verhoudingen, dát gaan we toevoegen.’
- Meta (bedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp) werkt keihard aan een alternatief voor Twitter dat ze deze zomer gaan lanceren. Het heeft voorlopig codenaam Barcelona en de eerste screenshots duiken nu op. Twitter maakt rare sprongen onder Elon Musk, dus de timing is goed. Maar, eerder lukte het Zuckerberg ook niet een goed TikTok-alternatief te bieden, dus het is de vraag of dit aan gaat slaan.
- Meta gaf ontwikkelaars van third party developers de mogelijkheid waardoor Instagram Stories ingepland kunnen gaan worden. Even afwachten welke tools dit zijn en hoe snel dit geïntroduceerd wordt, maar dit lijkt goed nieuws voor veel social media managers.
- Gebruikers Whatsapp kunnen vanaf nu chatgesprekken beveiligen. Er zal een map komen waar je alleen met een extra wachtwoord of gezichtsherkenning bij kunt.
Op naar 500 abonnees
De nieuwsbrief gaat richting de 500 abonnees, als je deze nieuwsbrief wilt supporten stuur het dan eens door naar iemand voor wie dit ook interessant is. Inschrijven kan via deze link.
Woensdagochtend zit ik weer in het mediaforum, leuk als je luistert en heb je nog een tip voor een mediamoment, mail het me voor woensdagochtend.
Support deze nieuwsbrief en schrijf je gratis in, zo ontvang je deze iedere zondag in je mail:
Thanks en tot volgende week!