De week begon met een duik in de Noordzee op de prachtige camping van Staatsbosbeheer in Veere. Daarna rondde ik de opdracht bij RTL Nieuws af, maar helaas werd ik ook voor het eerst in mijn ZZP-bestaan geveld door een flinke keelgriep. Daarom moest ik drie dagen lang mijn agenda schoonvegen, waardoor onder andere een Google Analytics 4-training die ik zou geven uitgesteld moest worden. Uiteindelijk lukte het me gelukkig wel deze nieuwsbrief voor jullie te maken over wat opviel.
Ontvang deze nieuwsbrief als eerste gratis in je mail op zondagochtend, schrijf je nu in:
Nieuw: Wedstrijdverslag van een robot
Als oud amateurvoetballer check ik graag de uitslagen van het amateurvoetbal. Vorige week zag ik voor het eerst wedstrijdverslagen van de auteur ‘Automatisch bericht’ op AD.nl. Het lijkt de start te zijn van geautomatiseerde wedstrijdverslagen op basis van voetbaldata van de KNVB. Onderaan het artikel staat: Wil je jouw naam ook terug kunnen lezen in dit soort verslagen? Geef ons dan toestemming in de app van Voetbal.nl.
Jarenlang werd er al over deze mogelijkheid gesproken en nu lijkt dit in alle rust op de laatste wedstrijddag van de reguliere amateurcompetitie gebracht te zijn op AD.nl. En eerlijk is eerlijk, als je deze verslagen weet te maken op basis van de stand in de competitie en het scoreverloop is dat best knap. Feiten als hoe het in de laatste 5 wedstrijden is gegaan en het hoeveelste gelijke spel van het seizoen dit is, zien er goed uit. Doordat de competitie ten einde is, is het denk ik ook eenvoudiger om fijne statistieken te brengen dan na speelronde 2, maar het is boeiend om te zien. Wel staan er in deze fase nog flink wat schrijffouten in. Hieronder bijvoorbeeld het verslag van de club waar ik zelf ooit in het eerste heb gespeeld, VV Ameide:
Als lezer wil je natuurlijk weten of en wanneer Ameide nacompetitie gaat spelen, het verslag van de mens als verslaggever bevat die informatie wel.
Wanneer spelers hier zelf ook namen invullen en de statistieken gekoppeld kunnen gaan worden, krijg je een heel boeiende database. Zeker op het gebied van feitjes zie ik heel veel kansen. En er komt geen journalist aan te pas, want deze data komt via de KNVB. Ook het lokale weerbericht wordt nu per gemeente als artikel gebracht door de hardwerkende auteur ‘Automatisch bericht’.
Vorige week las je al dat alarmeringen.nl overgenomen is door DPG Media, die techniek is op termijn ook op dit soort berichtgeving toe te passen.
Groei volgers Instagram stagneert
Diederik Broekhuizen is de oprichter van The Best Social en hem was opgevallen dat het aantal volgers op Insta niet meer zo snel groeide. Daarom zocht hij accounts van grote merken in Nederand op en zocht data erbij. Diederik zegt op Twitter ‘interessanter (en waardevoller) blijft het om te kijken hoeveel mensen interacteren met de content van deze accounts. Hier blijkt dat veel grote merken worstelen om boven de 1% uit te komen.’ Daar hoort deze grafiek bij:
Op LinkedIn reageert onder andere de directeur van De Speld dat het natuurlijke plafond ook bereikt kan zijn op Instagram.
Have I Been Pwnd?
‘Ik heb niets te verbergen’, is een vaak gehoorde reactie als je praat over cybersecurity. Maar klopt dat wel? Deze tool op een Australische site laat zien wat hackers allemaal over je (kunnen) weten alleen aan de hand van je mailadres en data van Have I Been Pwned. Het goede hieraan is dat je het in artikel zelf kunt testen en je getoond wordt welke informatie er over je is (leuk om te proberen). Mooie vorm waarin journalistiek gekoppeld wordt aan een tool om te zien welke impact het op jou heeft.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Vorige week las je al dat de uitzending van College Tour met Sigrid Kaag opmerkelijk was en bepaalde het nog steeds de gesprekken in de media. In de zogenaamde follow-ups ging het veel over de anonimiteit op Twitter. Iedereen kan nu alles roepen zonder gevolgen en dat loopt de spuigaten uit. Tweede Kamervoorzitter Bergkamp maakt zich zorgen over bedreigende en gewelddadige tweets die naar Kamerleden worden gestuurd. Ze stuurde deze week een brief aan het hoofd Global Government Affairs van Twitter wijst ze op tweets met video’s en afbeeldingen waarin wordt opgeroepen tot geweld of zelfs moord. “Die berichten zijn in het Nederlandse recht waarschijnlijk strafbaar”, schrijft ze.Ze roept Twitter op hier iets aan te doen en serieuze stappen te nemen. Ze voegt eraan toe dat “om onze vrijheid van meningsuiting te beschermen Twitter voor een veiliger online omgeving moet zorgen”.
- Women Inc. constateerde dat het tijdens de College Tour-uitzending van 45 minuten liefst 15 minuten over de privé-situatie ging. ‘Dit gebeurt in het geval van vrouwen drie keer vaker dan mannen, weten we uit onderzoek.’ schrijven ze op Instagram. Een fijn account om te volgen omdat ze vaker met deze bril naar media kijken en hier terecht kritisch op zijn.
- De kans dat Twitter actie onderneemt op anonieme accounts is overigens klein. Er zijn alleen maar meer signalen dat social media platform geen verantwoordelijkheden nemen voor wat er op het kanaal wordt geplaatst. Zo kondigde Google (eigenaar van YouTube) deze week aan geen video’s meer te verwijderen waarin wordt beweerd dat er fraude is gepleegd tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Met het nieuwe beleid wil YouTube een plek kunnen bieden voor een ‘open discussie en debat’ in aanloop naar de komende verkiezingen in 2024. YouTube:’Hoewel het verwijderen van de video’s ‘sommige desinformatie beperkt’, realiseert YouTube zich ook dat het als ‘onbedoeld’ effect kan hebben dat ‘het uiten van politieke meningen wordt beknot, zonder dat het risico op geweld of andere realistische gevolgen echt wordt verminderd’.
- Sommige mensen plaatsen niet-anoniem ook de meest lelijke dingen. Woensdag dacht Pierre van Hooijdonk twee jongens een plezier te doen door met ze op de foto te gaan, maar 1 van de 2 schreef vervolgens een racistische tekst als bijschrift bij de foto op Instagram. De oud-voetballer liet het er niet bij zitten en exposede de jongen via social media. Op Twitter was te lezen dat mensen zijn baas berichten hebben gestuurd via LinkedIn.
- Op zoek naar vrolijkheid hoef je op Twitter niet bij tabblad ‘Voor jou’ te kijken. Het aanbevelingsalgoritme van Twitter versterkt woede, vijandigheid en polarisatie, laat nieuw onderzoek zien. Zelf probeer ik dit tabblad niet meer te gebruiken.
- Een aantal Canadezen zullen even geen nieuws meer zien op hun Facebook en Instagram. Meta, het bedrijf achter deze platformen, doet dit als reactie op een wetsvoorstel die techgiganten verplicht om sites te betalen als ze een link daarnaartoe delen. Op dit moment moet het voorstel nog goedgekeurd worden door de Senaat, maar het zou zomaar al deze maand van kracht kunnen zijn.
- Op The Verge las ik een artikel hoe de AI-revolutie je browser (en dus ook het lezen van nieuwssites) zal gaan veranderen. Onderaan klikte ik op de reacties en toen viel me op hoe lekker dit er uit ziet. Vooral de mogelijkheid dat je kunt kiezen voor ‘most replied’, ‘most recommended’, ‘newest’ of ‘oldest’ is erg handig. Je kunt dus ook reageren op mensen waardoor ‘threads’ ontstaan en het moedigt ook aan dat mensen een duimpje geven voor een reactie zodat deze vaker getoond wordt:
Iemand wees me er terecht op dat ik stopwoorden (zoals “ook”) gebruikte in mijn nieuwsbrief. Deze keer heeft mijn freelance eindredacteur, ChatGPT, me geholpen om dit te voorkomen. Op basis van de testmail vroeg ik welke woorden ik het meest gebruikte in de tekst en hoe vaak. Dankzij deze fijne eindredacteur lees je hierboven nu niet 12 keer het woord “week”, maar slechts acht keer.
Op naar 500 abonnees!
We laten de boodschap gewoon staan tot er 500 abonnees zijn 🙂 De nieuwsbrief gaat richting de 500 abonnees, als je deze nieuwsbrief wilt supporten stuur het dan eens door naar iemand voor wie dit ook interessant is. Inschrijven kan via hier:
Thanks en tot de volgende week!