Leuk dat je deze nieuwsbrief online leest! Mocht je het nu leuk vinden te lezen, support de brief dan en schrijf je hieronder in en ontvang deze iedere zondag in je mail:
Online medialandschap van Nederland
De komende tijd ga ik advies geven over het online monitoren van nieuws in Nederland voor een aantal partijen. Daarom wilde ik een database aan gaan leggen van alle nieuwsbronnen per gemeente. Na mijn oproep op Twitter kreeg ik veel aanvullingen toegestuurd (dank!). Gelukkig meldde Yael de Haan zich om te zeggen dat de Hogeschool Utrecht dit in 2020 al in kaart heeft gebracht. Je ziet het op de kaart hierboven. Hoe donkerder de kleur op de kaart, des te meer online nieuwssites er zijn in die gemeente. Den Haag en Rotterdam kleuren hierbij het donkerst. En als je op een gemeente op het derde tabblad klikt zie je alle namen en websites vermeld. Erg handig en bovendien leuk om eens door te scrollen welke sites over een bepaalde gemeente schrijven! Misschien kende je het allang, maar voor mij was dit overzicht nieuw en handig als je jezelf wilt vergelijken met andere media.
Het lijkt me interessant dit overzicht ook te gaan maken voor influencers die zich sterk associeren met een stad of dorp. Als je dat op een kaart plot kun je snel inzichtelijk maken welke mensen bereik hebben in een bepaalde gemeente. Vroeger kon je dat via tools als SocialBro, in 2016 bracht ik de accounts met meeste volgers op Twitter van de 10 grootste steden in kaart. Ik zou het graag updaten en ook voor andere kanalen gaan doen, leuk project voor een rustig moment. Heb je er een goed idee over? (Mail me even! Vanaf deze week werkt info@jaapvanzessen.nl ook trouwens!)
Onderzoek Volkskrant naar NOS Sport
Vrijdag kwamen misstanden bij NOS Sport aan het licht. Er is heel veel mis in de organisatie en als je een frisse wind wilt laten waaien moet je veel nieuwe mensen aannemen en dat zal er ook niet in zitten. Dapper hoe mensen hun nek uitsteken om de cultuur wel te veranderen en dit gaat op termijn ook zeker helpen dankzij hun verhaal.
Omdat deze nieuwsbrief over media, data en marketing gaat wil ik ook even inzoomen op de presentatie van de verhalen online. Vrijdag verscheen de column van Marijn de Vries op NRC.nl. Zij vertelde hoe ze foute praat van een mannelijke collega over vrouwen aankaartte. Dit had enorm veel impact en het sloeg op social media in als een bom en werd massaal gedeeld. Op dit moment is de column gratis te lezen nadat je bent ingelogd op de site. Dit zullen (tien)duizenden mensen gedaan hebben die voortaan ingelogd lezen op de site en dat is een belangrijke doelstelling voor marketing. Ook al brachten andere nieuwssites de column in samenvatting als nieuws, ik denk dat veel mensen toch het hele verhaal wilden lezen bij NRC. De tekst van de column is online wat je krijgt, zonder extra video’s, podcasts of verleidingen om je bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief van haar columns. Er is ook geen linkje in de tekst naar andere artikelen of een dossier over het onderwerp zodat je actuele onderwerpen kunt lezen. Google waardeert zo’n dossier wel en het is fijn voor de lezer. En wat NU.nl mooi kan bieden: een aanmeldknop voor pushberichten bij nieuwe artikelen over het onderwerp. Na de column van Marijn zijn er wel twee artikelen op de site van NRC verschenen en op zaterdag schrijft Youp van ‘t Hek in zijn column over het onderwerp. Ook hier staan geen linkjes of verwijzingen naar de column van Marijn. Youp deelt iedere zaterdagochtend een screenshot van zijn column op Twitter, waardoor zijn doelgroep daar gratis kan lezen en niet op de site van NRC hoeft te komen en daarmee geef je het gratis weg op Twitter en hoeven mensen alleen voor die column geen abonnement te hebben of in te loggen.
Opvallend is dat het bericht op Facebook bij Marijn zelf meer reacties krijgt dan bij NRC, waar ook een (te?) uitgebreide tekst boven de link staat. Op Twitter is de tweet van Marijn zelf 1,2 miljoen keer getoond. Tweet van NRC zelf (tien minuten eerder geplaatst) is 175k keer getoond en krijgt ook wat negatieve reacties over er in de tekst staat dat ze ‘een vervelende ervaring had met een collega’, wat mensen een understatement noemen. Op Insta krijgt de post 2.400 likes bij NRC, op LinkedIn krijgt het bericht bijna 200 likes.
Of NRC veel tijd om er online iets moois van te maken weet ik niet, bij Volkskrant was dit wel het geval gelet op de grootte van het verhaal met een kijkje achter de schermen. Het verhaal is exclusief voor abonnees, het verhaal is al twee dagen best gelezen op de site en dus zal het flink wat nieuwe abonnementen hebben opgeleverd. Dat andere media het nieuws overnemen is alleen maar goed, want zo uitgebreid als de Volkskrant het brengt kan niemand het samenvatten in een gratis artikel. Ook hier draait het om de tekst, aangevuld met enkele korte bio’s en wat foto’s. Maar geen lezer zal daar teleurgesteld over zijn en onderaan het artikel wordt mensen gevraagd te mailen als ze ook een verhaal hebben meegemaakt. Dat levert weer nieuwe verhalen op, wel is het opvallend dat nergens een ‘volg dit onderwerp en schrijf je in voor onze nieuwsbrief’-achtige verwijzingen staan. Of bijvoorbeeld een link naar het DWDD-verhaal van enkele maanden geleden. Als veel mensen het lezen kun je het ook als etalage gebruiken voor wat je nog meer voor moois te bieden hebt, over dit onderwerp via bijvoorbeeld podcasts of een reactiemogelijkheid op de site.
Opvallend: Op Facebook bij de Volkskrant kreeg het bericht maar 29 likes onder het bericht, ook in de herkansing maar 23 likes. Op geen enkele Nederlandse pagina komen er meer dan 1.000 interacties op binnen en dat is erg weinig voor zulk groot nieuws. Misschien heeft het te maken met publicatie op vrijdagavond, RTL haalt er in ieder geval nog wel ruim 750, maar het is relatief erg laag. Op Insta krijgt de post 1.600 likes. Volkskrant plaatste zondagavond een bericht op LinkedIn, geen van beide titels plaatste een bericht op TikTok.
Andere lees- en kijktips van deze week
- Deze week een opvallende voorpagina van Dagblad van het Noorden met een oproep om moord op vrouwen femicide te noemen. In Nederland wordt elke acht dagen een vrouw vermoord door een gewelddadige (ex-)partner. Ik vind het goed als een krant via (een groot deel van) de voorpagina een thema aankaart.
- Deze week luisterde ik met veel plezier naar een podcast met Frank Meeuwsen. Hij schrijft al ruim 20 jaar over bloggen en alles wat daarna in Nederland werd uitgerold. In deze aflevering vertelt hij fan te zijn van Obsidian en legt hij uit waarom hij gestopt is met Twitter.
- Bijna iedere dag luister ik naar podcast Weer een dag van Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman. Vaak tovert het een glimlach op mijn gezicht. Ze publiceerden iedere ochtend om 6u een nieuwe podcast en verplaatsen dit tijdstip nu naar 10u in de ochtend. Logisch, omdat iedere ochtend (of laat in de avond ervoor) opnemen veel vraagt en dit ze iets meer lucht geeft. Benieuwd of het ook terug te zien is straks in de luistercijfers
- Onder een goed gelezen artikel op AD.nl viel me op dat mijn oud-collega’s mensen opriepen om hun naam door te geven voor een wedstrijdverslag via Voetbal.nl. Daar is te lezen dat later dit seizoen (voor juni 2023 dus) er een nieuwe functionaliteit beschikbaar komt op Voetbal.nl waarbij automatisch wedstrijdverslagen gemaakt gaan worden en ‘jij kan ook in dit verslag komen met jouw prestaties.’ Een interessante toevoeging aan het bestaande aanbod, ik benieuwd naar de eerste verslagen straks.
- Deze week las ik op Twitter waar de afkorting Kliko vandaan komt. Als je dit net als ik niet wist en je wilt even leuk weetje hebben als je de buurman tegenkomt bij het wegbrengen: Het komt van Klinkenberg en Koster (bedenkers van de afvalcontainer). Jaja, leerzame nieuwsbrief!
Tot volgende week!
Leuk als je mensen laat weten dat de nieuwsbrief bestaat en geef me vooral tips over wat jou opvalt in de media of feedback op wat je meer of minder wilt lezen of tip me een artikel. En ik heb al een paar mensen gesproken die deze nieuwsbrief wel lezen via social, maar zich nog niet geabonneerd hebben. Als je deze nieuwsbrief wilt supporten, schrijf je dan toch even in. Thanks!