In deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks opvallende zaken op het snijvlak van marketing, data en (online) media.
Support deze gratis nieuwsbrief en schrijf je in:
De komende maanden ga ik bij een aantal nieuwsmedia een opdracht doen, deze week gaf ik inspiratiesessies aan organisaties die veel met media te maken krijgen. Zo gaf ik een mediatraining en inspiratiesessie aan een groep basisschooldirecteuren en mocht ik een inspiratiesessie geven aan de communicatieafdeling van de Politie over omgevingsanalyses.
Volgende week staan er leuke dingen gepland waar ik me op ga voorbereiden, dus snel door naar wat deze weel opviel:
Liveblog in NY Times-app
Sinds ik deze nieuwsbrief ben gestart heb ik me geabonneerd op de New York Times. Dit kost me slecht 50 cent per week in het eerste jaar, wat echt enorm weinig is. Omdat ze een wereldwijde markt bedienen maakt heel veel kleine bedragen toch een groot bedrag natuurlijk en dat is in het Nederlandse taalgebied al een stuk lastiger.
Misschien heb je de app al jaren en is dit altijd al de norm, maar mij viel deze week op welke mooie opties zij in het liveblog van de app hebben staan. Hierboven zie je een aantal screenshots die ik maakte in het liveblog over de geheime documenten die gelekt zouden zijn door een medewerker. In de documenten stond geheime informatie over de oorlog in Oekraïne en het opvallende was dat deze via gameplatform Discord de wereld in zijn gebracht. Ik laat het nieuws even zitten en zoom in op het liveblog.
Als je het liveblog opent zie je in de app bovenaan allemaal andere artikelen staan in tabs. Naast updates kun je klikken op ‘New Batch released’. Dit is het nieuws waarom het liveblog is gestart, voor het geval je dit wilt bij lezen. In het volgende tabblad lees je waarom het zo bijzonder is en zijn er nog een paar van dit soort tabbladen die rekening houden met het verschil in kennis dat je over dit dossier kunt hebben.
Ook biedt de app heel prominent aan dat je pushberichten kunt ontvangen bij nieuwe updates. Dit kan NU.nl in Nederland ook goed aanbieden, maar bij andere media is het aanzetten van een pushbericht op 1 onderwerp nog niet altijd mogelijk.
Vervolgens start het liveblog met ‘Here’s what we know about the inquiry into the leaked documents. Alle verslaggevers die aan het liveblog bijdragen staan met naam genoemd en kun je aanklikken voor meer informatie.
Bij de updates die daaronder starten zie je bij iedere update een foto van de auteur en wat de expertise van de journalist is (National security of Pentagon). Zo bouw je vertrouwen op dat iemand die de update geeft ook veel kennis heeft op dat gebied. In de update aan de rechterkant zie je ook dat een verslaggever een extra toevoeging heeft op zijn eigen update. Ze kiezen er ook niet om tweets te embedden, maar maken daar updates van in hun eigen omgeving.
Ook zie je geweldige video’s en foto’s van diverse formaten terug in de app. New York Times heeft het budget om dit te doen, dus het logisch dat dit niet direct na te bouwen is. Ik ben geen normale consument, maar het voelde voor mij wel even of ik door een fantastisch museum liep waar alles heel goed geregeld was en ik nieuwe dingen ontdekte en daarom deel ik het even op deze plek.
Wanneer betaal je voor een podcast?
Op Villamedia was deze week een interview te lezen met Tim de Gier podcastpionier en head of content van Podimo. Op Villamedia kon je de eerste 24u een artikel gratis lezen en staat het nu achter een inlogmuur. Het is daardoor nog steeds gratis, maar je moet er wel even voor inloggen en dat is in dit geval zeker een aanrader.
Tim geeft aan dat hij van Podimo geen cijfers mag delen over het aantal gebruikers, net zoals Netflix dat ook nooit doet. Ook geeft hij antwoord op de vraag: Hoeveel podcasts moet een luisteraar onmisbaar vinden om abonnee te worden? Het antwoord is: twee. Hoewel er niet naar gevraagd wordt, neem ik aan dat dit doorlopend twee moeten zijn. Er zijn prachtige podcasts die na 8 afleveringen ‘klaar’ zijn en dan kun je deze bingen. In dat geval red je het met een proefabonnement en pleit het er eigenlijk voor om alleen podcasts te maken voor abonnees als je met vaste frequentie nieuwe afleveringen van maakt.
Ook geeft hij aan dat journalisten in een podcast vaak niet goed werken: ‘Bij Dag en Nacht Media gingen we steeds meer beseffen dat je beter schrijvers, tv-makers en bloggers een podcast kunt geven dan ervaren journalisten. Je moet je hoofd op het hakblok durven leggen. Ook zeggen wat je zelf van een onderwerp vindt, en niet alleen maar een emmer informatie leeggooien.’
Andere lees- en kijktips van deze week
- NRC heeft de layout van de nieuwsbrieven aangepast. Hier is het nieuwe template te zien. Het valt ook op dat NRC heel veel verschillende nieuwsbrieven heeft. Als je niet afhankelijk wilt zijn van techbedrijven en mensen ook niet wilt overvoeren met nieuws, moet je zoveel mogelijk segmenteren. In deze podcast van de Bladendokter leg ik daar over uit waarom zoveel mogelijk kanalen maken voor nieuwsbrieven en op social volgens mij goed werkt.
- Elon Musk heeft aangegeven op 20 april blauwe vinkjes te gaan verwijderen voor niet betalende mensen, zoals ik ben. Als je wel gaat betalen krijg je de optie om tweets van 10.000 tekens te gaan maken.
- Het rommelt op Twitter en Substack lanceerde deze week een concurrent met de naam Substack Notes. Het is het platform dat tot nu toe het meest op Twitter zelf lijkt qua look en feel wat mij betreft en ik ben er sinds deze week ook te volgen via dit account.
- Helaas is deze podcast met de Substack CEO niet hoopgevend als je denkt dat Substack Notes een platform gaat worden waar je geen haat meer tegen komt. Hij verwijst alleen naar algemene kreten die niet mogen en durft geen stelling te nemen tegen racistische teksten. Een slechte start om het beste alternatief te worden waar mensen op hopen.
- Elon Musk gaf deze week een tv-interview bij de BBC van bijna een uur. Over het ontslaan van veel medewerkers, misinformatie en het labelen van partijen als BBC. Het interview maakt hem niet sympathieker wat mij betreft en is hier volledig terug te zien. Fijne service van de BBC is dat ze het ook in 90 seconden samen hebben gevat op beeld en ook in tekst, inclusief ‘de 5 key quotes’ volgens de BBC.
- Het grote techplatform Wired schreef deze week over Bodegraven. Volgens complotdenkers zijn daar kinderen misbruikt en vermoord en dat leidde tot bizarre taferelen op de begraafplaats. Uiteindelijk heeft het OM nu celstraffen geeist tegen de hoofdrolspelers. Het is compleet waanzinnig hoe de complotten die online startten het leven van mensen op zijn kop zet. Hier staan alle artikelen van het AD gebundeld.
- Een discussie die veel media en bedrijven hebben: moeten we mensen met u of jij aanschrijven op onze site? Als je wilt weten hoe andere bedrijven dat doen kun je dat tegenwoordig ook heel simpel aan ChatGPT vragen. Hier kun je er meer over lezen, maar ik verklap alvast dat het antwoord ‘jij’. is.
- Bij veel nieuwsmedia loopt het verkeer via Facebook terug. Follow the Money deelde deze week dat zij het meeste verkeer tegenwoordig via LinkedIn binnen krijgen. LinkedIn zelf overigens adviseert dagelijks een bericht te plaatsen.
- Vorige week las je in de nieuwsbrief dat Alexander Klopping dacht dat NU.nl door ChatGPT ten dode opgeschreven zou zijn. In een interview met NRC reageert DPG-CEO Roddenhof hierop: ‘Alexander moet zijn geld verdienen door heel veel media heel vaak dood te verklaren – anders kom je niet in de talkshows. Het is zijn verdienmodel. Ik mag hem heel graag, maar volgens mij bestaan wij nog, en of het idee van Blendle werkt, moet ik nog zien.’
- En tenslotte nog even de BOOS-aflevering van deze week over hoe PvdA omgaat met klachten over grensoverschrijdend gedrag. Een aflevering van ruim 50 minuten en een mooie vorm van in beeld brengen van je zoektocht als journalist.
Spread the news
Dit was ‘m weer voor deze week. Vind je dit een fijne nieuwsbrief? Stuur dan vooral deze link eens door naar mensen die het misschien ook wel leuk vinden en nog niet kennen en schrijf je hieronder in:
Thanks en tot volgende week!