Over Jaap

Wie ben ik?

Vanaf 1 februari 2023 ben ik zelfstandig ondernemer als digitaal strateeg. Sinds dat moment schrijf ik ook een wekelijkse nieuwsbrief.

Bijna 7 jaar was ik Chef digitaal bij AD.nl. In die periode hielp ik de site digitaal groeien en zorgden we dat de eigen verhalen van 1.200 journalisten in de vorm van artikelen, video’s en podcast bij zoveel mogelijk mensen werden bezorgd. In die periode groeide het AD van #4 site van Nederland naar de grootste site.

Een belangrijk onderdeel van die groei was de inzet van distributiekanalen en het beter online positioneren van de verschillende redacties en bekende gezichten van het AD zoals Angela de Jong en Özcan Akyol.

In de media

Sinds 2020 ben ik vast panellid in het mediaforum van Spraakmakers op Radio 1, met een focus op de online berichtgeving.

Verder was ik vaste gast bij Goed Nieuws Vandaag (SBS6),  stond ik af en toe aan de desk bij RTL Boulevard en zat ik aan tafel bij Humberto Tan in RTL Late Night. Om over mijn werk te vertellen was ik onder andere te gast in de podcasts De Technoloog van BNR en in de Bladendokter van Carolien Vader.

Presentaties, trainingen en diensten

In de afgelopen tien jaar heb ik meer dan 250 presentaties gegeven aan redacties, communicatie- en marketingafdelingen.

Tijdens deze presentatie geef ik een kijkje achter de schermen bij de redactie, vertel ik hoe je met data online kunt groeien, deel ik de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI of vertel ik waarom het ene bericht wel nieuws wordt en het andere niet.

Vanuit mijn ervaring ben ik vaak gastspreker en trainer op gebied van (social) media analyses en de digitale transformatie van traditioneel krantenmerk naar online nieuwssite.

Verder werkte ik sinds 2023 als consultant voor meerdere opdrachtgevers, zoals de regionale omroepen, RTL Nieuws, Talpa en BDU Media.

Studie

Na mijn studie Communicatiewetenschap aan de VU werkte ik van 2012 tot 2016 als social media-analist bij Buzzcapture en hielp ik bedrijven bij het inrichten van newsrooms en het maken van media-analyses.

Wil je meer weten?

Neem dan vooral contact op, ik drink graag koffie om de mogelijkheden te bekijken.