Aantal Nederlandse social media gebruikers in 2023

Aantal Nederlandse social media gebruikers van 2005 tot 2023
Ontwikkeling van het aantal Nederlandse social media gebruikers van 2005 tot 2023

Zaterdag publiceerde Newcom weer hun jaarlijks onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Danny Oosterveer vat dit altijd mooi samen op Marketingfacts en sinds een paar jaar brengt AD.nl dit onderzoek ook uitgebreid. Ieder jaar update ik bovenstaande grafiek en natuurlijk valt Hyves op. Tot 2009 was de dansende banaan de grootste van Nederland en iedereen boven de 30 heeft flink wat krabbels gezet.

Jaarlijks update ik de bovenstaande grafiek met cijfers die sinds 2005 gepubliceerd worden. Hieronder de interactieve versie:

Dit jaar zijn de opvallendste veranderingen:

  • Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers. TikTok en Instagram groeien sterk.
  • Het dagelijks gebruik van TikTok en Snapchat stijgt fors. BeReal nestelt zich in de top 10.
  • Krimpende platforms scoren vaak een negatieve NPS en leveren te weinig op. Vooral jongere gebruikers bewegen zich naar ‘leukere platforms’.
  • Onder tieners verliest Instagram terrein. Het momentum onder jongeren ligt bij TikTok, Snapchat en BeReal.
  • Social media worden wederom meer gebruikt dan vorig jaar, vooral door 40-plussers.

Meer van dit soort nieuws? Abonneer je op mijn wekelijkse nieuwsbrief.

Wil je meer bereik opbouwen op je social platformen of wil je social inzetten om verkeer naar je site te trekken? Ik drink graag eens koffie als freelancer: jaapvanzessen [at] gmail.com

Over Jaap 255 Artikelen
Jaap is oprichter van De Digitale Chef en laat merken digitaal groeien. Maandelijks schuift hij aan bij het Mediaforum van Radio 1 als online expert en tot februari 2023 was hij chef Digitaal bij AD.nl.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*