Blog op Marketingfacts: Contentkalender 2014

Als dank voor de samenwerking verstuurde Buzzcapture de papieren Contentkalender 2014 naar klanten. Vervolgens schreef ik een stukje over het nut van een contentkalender en plaatste dit samen met de kalender zelf op Marketingfacts. Lees hier het blog dat op 24 december werd geplaatst.

Als merk inspelen op actuele zaken op social media vergt creativiteit, flexibiliteit en vooral capaciteit. Vaak worden door een gebrek aan tijd leuke en originele posts niet geplaatst, omdat niemand direct tijd beschikbaar heeft een post te schrijven met een passende visualisatie. Daarom begint een succesvolle contentstrategie volgens veel online strategen met een contentkalender. Omdat nu al bekend is welke dagen in 2014 sowieso nieuws gaan opleveren, kun je alvast veel werk vooruit plannen. Heb jij al nagedacht of je als merk een post wilt plaatsen over de Olympische Winterspelen, het WK Voetbal of de Gemeenteraadsverkiezingen 2014? Deze contentkalender 2014 helpt je op weg.

Realtime marketing

Zoals global marketing professor Rohit Bhargava al deelde tijdens het Congres Facebook Marketing, is een belangrijke pijler voor een goede contentstrategie het gebruik maken van voorspelbare momenten. Volgens het verslag dat op Marketingfacts verscheen, is een contentkalender essentieel om doelgerichte content te creëren rondom bepaalde gebeurtenissen. Het is belangrijk dat deze content gerealiseerd wordt vanuit de merkgedachte en dat deze – in veel gevallen – productgerelateerd is. Zo kan een biermerk goed inspelen op de veranderende seizoenen, een sponsor op het komende WK en een horlogemerk op het ingaan van de wintertijd. Een ideaal moment om daar nu alvast over na te denken, voor het nieuwe jaar begint.

Waan van de dag

De loodgieter repareert het dak wanneer de zon schijnt en een communitymanager maakt alvast content als het (relatief) rustiger is. Hierdoor hoef je niet al het werk aan de kant te schuiven als er plots iets gebeurt waar je als merk iets mee wilt doen. Veel feestdagen, evenementen en festiviteiten staan al gepland en je kunt nu alvast inplannen wanneer je hier iets over wilt plaatsen. Soms is de datum nog niet definitief, maar dat er in 2014 weer een rokjesdag, hittegolf of gouden medaille komt in Nederland is aannemelijk. Het is aan te raden nu alvast na te denken of je hier als merk iets mee wilt of kunt doen. Met diverse tools is het mogelijk posts vooraf in te plannen, zodat de kalender wordt opgevolgd. Zo is het werk van een community manager minder ad hoc en word je minder geleefd door de waan van de dag.

Nieuws binnen nu en een paar jaar

De NOS had ongetwijfeld al enkele jaren een video klaar liggen om te draaien bij de aankondiging van de abdicatie van koningin Beatrix. Maar ook diverse (andere) merken leken vooraf al te hebben nagedacht over dit nieuws. Want iedere Nederlander wist dat dit moment een keer zou plaatsvinden en terwijl de persconferentie om 17u in de middag plaatsvond, haakten diverse merken dezelfde avond nog in op het aftreden dat om 19u wereldkundig werd. Door vooraf na te denken of je als merk of product iets met dit nieuws wilt doen, zorgt de redactionele planning ervoor dat de content in lijn blijft met de contentstrategie die is vastgesteld.

Om een handje te helpen stuurde Buzzcapture al haar klanten alvast deze contentkalender om nu alvast na te denken over de content in 2014. Doe er je voordeel mee!

Wil je een papieren versie van deze kalender ontvangen? We geven er 25 weg, dus stuur je adresgegevens naar mij via mail.

 

Deel dit artikel

Over Jaap 204 Artikelen
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*