12 juli 2014

Makkelijk scoren met Twitterrecords op het WK voetbal (Marketingfacts)

Vlak voor de WK-finale schreef ik een blog over de nieuwsberichten rond Twitterrecords tijdens het WK voetbal. Lees hier het blog.

 

 

Het WK nadert zijn climax. Wereldwijd worden allerlei Twitterrecords verbroken en na afloop van een wedstrijd lezen we vaak hoeveel tweets er verstuurd zijn met de juiste hashtag. Zo werd de wedstrijd Brazilië – Duitsland van gisteren met ruim 35 miljoen tweets de meest besproken single sports game ooit op Twitter – mede dankzij de opvallende score uiteraard. Hoewel ik me er zelf ook vaak schuldig aan maak, is een analyse op basis van het aantal tweets natuurlijk makkelijk scoren. Of is juichen om een nieuw Twitterrecord, om in het jargon te blijven, scorebordjournalistiek? Er zijn namelijk veel meer data om te analyseren.

Twitterende spelers indicatie populariteit

Uit een analyse die ik maakte, blijkt bij het WK voetbal 46 procent van de spelers een account te hebben op Twitter. Het aantal Twitterende voetballers per land blijkt een representatief beeld te geven van de Twitterpopulatie in een land, het aantal accounts binnen de selectie komt overeen met de Twitterpenetratie die PeerReach vorig jaar publiceerde.

Lees hier verder op Marketingfacts