8 juni 2015

Nieuw blog op Marketingfacts

Vorige week plaatste ik op het Buzzapture blog  een handleiding hoe je eenvoudig een Facebook evenementenpagina aan kan maken. Maar waarom zou je eigenlijk tijd besteden aan het maken van een evenementenpagina? In een nieuw Marketingfacts blog laat ik de voordelen van een pagina zien.

Pumadag

Maandag 8 juni ben ik gastspreker op de #Pumadag voor online marketeers van theaters en schouwburgen. In mijn presentatie geef ik antwoord op de vraag hoe en waarom juist de evenementenbranche kan profiteren van de mogelijkheden die social media biedt. Als bezoeker en actief socialmediagebruiker wordt ik vooral via Facebook-evenementen op nieuwe feestjes, festivals een voorstellingen gewezen en het valt me op de meeste schouwburgen hier geen gebruik van maken. Omdat ik misschien teveel vanuit mijn gekleurde socialmediabril kijk, vroeg ik drie experts naar hun ervaring met Facebook-evenementen.

Zijn Facebook-evenementen de beste manier om je doelgroep te bereiken?

Joyce Roskamp is freelance projectmanager van onder meer festival Grasnapolsky in Radio Kootwijk en volgens haar is een Facebook-evenement de beste manier om je doelgroep te bereiken: “Voor alle evenementen die ik organiseer, maak ik een Facebook-evenement aan. Uitnodigingen voor het evenement doe ik per persoon, afgewogen tegen interesses en locatie. Dat kost tijd maar levert veel op. Voor grotere evenementen zijn we aan het experimenteren met sponsored events.”

Ook Bow Evers, freelance online marketeer van onder andere festival deBeschaving in Utrecht, onderschrijft het belang van een Facebook-evenement. “Met Facebook-evenementen genereer ik momentum, maak ik voor geïnteresseerden inzichtelijk wie er nog meer geïnteresseerd zijn in het desbetreffende event en zorg ik voor een stroom voorpret-verhogende updates.” Bow ziet een Facebook-evenement als onderdeel van een breder pakket aan socialmedia-inzet, de Facebook page-posts verwijzen er soms naar door maar daarnaast dragen tweets en beelden op Instagram ook bij aan de voorpret voor het event.

Welke content op een evenementenpagina levert de meeste interactie op?

“Als er wat te halen valt voor de bezoekers, zoals een winactie. Daarnaast de nieuwswaardige items als bekendmaking van je datum en het programma van het evenement. En als laatste de content van ‘schaarste’. Als je (bijna) uitverkocht bent. Dit geeft het gevoel van ‘shit, daar wil ik ook bij zijn/horen’ en levert dus veel interactie op.”, aldus Joyce Roskamp. Bow Evers vult aan: “Facebook kent tegenwoordig een hoge relevantie toe aan video’s die op Facebook (en dus niet op YouTube) zijn geüpload, daarnaast werken slim vormgegeven plaatjes ook goed.”

Heb je tips voor kleine evenementen die meer bekendheid willen via social media?

Joyce: “Maak je berichten persoonlijk. Op social media krijg je meer bekendheid als je persoonlijk, betrokken en oprecht bent. Alleen maar reclame zenden heeft geen zin. Social media heet social omdat het sociale aspect ‘gunnen’ een belangrijke rol speelt.” Bow Evers: “Maak een bit.ly-link van je Facebook event met daarin een herkenbare titel (bijvoorbeeld http://bit.ly/beschaving2015), en post deze link onder relevante statusupdates. Link vanaf je website door naar het Facebook-event, bijvoorbeeld op de ticket-pagina (“En vergeet niet jezelf op ‘aanwezig’ te zetten op ons Facebook event”). Zet slimme betaalde Facebook-advertenties in om het event onder de aandacht te brengen van 1) je Facebook-vrienden 2) je websitebezoers door middel van een tracking pixel 3) je nieuwsbrief abonnees door middel van custom audience 4) vrienden van de mensen die aanwezig zijn.”

Influencers inzetten om event te promoten

Er zijn ook Nederlandse bedrijven die zich puur richten op de promotie van events op social media. Romy van Rooy heeft een eigen bedrijf (Promy) opgestart om events op social media te promoten via influencers. Voornaamste doel is het zichtbaar maken van events onder de doelgroep, die veelal bestaat uit uitgaanspubliek in Nederland. Dit doen de ambassadeurs door het event te delen op hun tijdlijn, vrienden uit te nodigen en gericht mensen persoonlijke berichten te sturen om ze uit te nodigen voor het event waarvan ze de Facebookpage, locatie of artiesten liken. De influentials bevinden zich nu nog vooral in haar vriendengroepen of zijn vrienden van vrienden en/of collega’s. Zij hebben vaak veel volgers op hun social media kanalen en bereiken dus veel potentiële gasten. Ook nieuwe influencers kunnen zich aanmelden, het feit dat er bedrijven in deze markt duiken, laat de potentie van de mogelijkheden zien.

1. Free publicity

Als mensen op Facebook zeggen bij een evenement aanwezig te zijn, wordt dit in de ’ticker’ op Facebook getoond. Veel vrienden zien dus dat een Facebook vriend naar de voorstelling gaat, mensen die voor het meerendeel vermoedelijk in dezelfde regio wonen en in dezelfde doelgroep vallen.

voordeel facebook evenement

2. Communiceer nieuwe informatie

Mensen die aangeven naar een evenement te gaan, krijgen standaard een pop-up van alle wijzigingen en berichten op de evenementpagina. Hierdoor kun je bezoekers via Facebook als eerste informeren over bijvoorbeeld:

  • Programmawijzigingen
  • Veranderende aanvangstijden
  • Eventuele wegwerkzaamheden
  • Parkeermogelijkheden
  • Wifi code

facebook event

 3. Biedt extra content

Als mensen op Facebook zeggen naar een evenement te gaan zien veel vrienden dat voorbijkomen in de timeline. Als ze daarna nog eens een like geven aan content op de pagina zien veel vrienden wéér voorbijkomen dat je iets van het evenement leuk vindt. Een extra mogelijkheid om free publicity te krijgen onder vrienden van mensen die naar het evenement gaan: de perfecte doelgroep. Voorbeelden van extra content zijn:

  • Foto’s (van voorstelling of bijvoorbeeld van repetitie)
  • Video’s (trailers, interviews etc.)
  • Interviews (met acteurs over het event in andere media)
  • Recensies (deel recensies over het evenement)

Dia04

4. Extra contactmoment na afloop van evenement

Naast de mogelijkheden om voorafgaand aan het event buzz te creeren rond het evenement op Facebook, is kort na afloop ook een ideaal moment om content te delen. Als mensen een leuke avond hebben gehad en ze zien een foto van de acteurs in de schouwburg waar zij waren met teksten als ‘bedankt’, is de kans erg groot dat mensen dit liken of een recensie geven. Vaak positief en als het negatief zou zijn ook goed om te lezen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld tweets of instagram berichten onder de aandacht brengen, zodat bezoekers de schouwburg ook daar gaan volgen.

Dia05

5. Attendeer bezoekers op voorstellingen in nieuw seizoen 

Een ander groot voordeel van het maken van evenementen is dat je bezoekers kunt attenderen op nieuwe voorstellingen. Komt dezelfde cabaretier of toneelgroep opnieuw naar het theater? Laat het dan weten aan de bezoekers die er de vorige keer bij waren. Zo breng je een nieuwe voorstelling onder de allerbeste doelgroep die je kunt wensen weer gratis onder de aandacht inclusief de mogelijkheid om tickets te kopen en ook het nieuwe evenement te liken.

Dia06

6. Direct in agenda van bezoekers 

Op de evenementenagenda op Facebook wordt het event automatisch toegevoegd. Ook zijn veel digitale agenda’s verbonden met Facebook en wordt het event automatisch daar ook aan toegevoegd.

Dia07

7. Automatisch herinnering via pop-up 

Standaard krijgt iedereen die op Facebook aangeeft een evenement te bezoeken op de dag van het evenement een pop-up als reminder.

Dia08

8. Verzamel alle berichten dankzij hashtags

Facebook heeft net als Twitter de hashtags omarmt. Als je een # gebruikt kan iedereen die doorklikt op de hashtag zoeken naar andere uitingen met die hashtag. Zo faciliteer je dat mensen die naar hetzelfde event gaan elkaars berichten en foto’s kunnen vinden. Als iemand je pagina niet volgt, kan je bericht toch naar boven komen als mensen op de hashtag zoeken. In april 2015 wijzigde Facebook de manier waarop gezocht kan worden drastisch, waardoor dit eigenlijk de enige manier is om mensen die je pagina niet volgen tóch te bereiken.

Dia09

9. Bouw spanning naar event op

Als je een event hebt waar veel mensen naar toe komen, kan het leuk zijn een countdown te plaatsen waar je iedere dag aftelt tot de dag van het event. Dit kun je doen door een (omslag-)foto te delen, een infographic te maken of je hebt een digitale kalendertool die je hierbij kan helpen.

Dia10

10. Promoot je event onder nieuwe doelgroep

Facebook is de nieuwe mond-tot-mondreclame. Mensen horen en zien van elkaar wat ze doen en als mensen positief zijn, is dat reclame voor je event. Het allerbeste is het als mensen uit zichzelf aangeven bij een event te zijn op Facebook. Maar soms komen mensen niet uit zichzelf in aanraking met je bericht. Je kunt er voor kiezen om je event te promoten. Dit kan al vanaf een paar euro per dag en kun je gericht doen onder de vrienden van je fans of een veel gerichtere doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens of van fans van andere pagina’s. Je betaald per klik. Het is goed een bedrag voor Facebook ads te reserveren in je marketingbudget.

Dia11

11. Val op bij verwante evenementen

Je events worden als ‘verwante evenementen’ getoond bij andere evenementen. Je kent vast de voorbeelden van retailers wel waarin je ziet staan ‘mensen die dit kochten, kochten ook…’. Hierin wordt jouw event nu automatisch meegenomen. Hierdoor val je ook op bij mensen die via deze manier in de doelgroep vallen.

Dia12

12. Laat bezoekers inchecken bij je officiële pagina

Iedereen kan een eigen Facebook pagina of –

Dia13

Nadeel: niet iedereen koopt een kaartje

Een nadeel aan iemand die zegt te gaan op Facebook is natuurlijk dat niet te checken is of deze persoon echt een kaartje heeft gekocht en langskomt. Hét voorbeeld van een uit de hand gelopen Facebook evenement is natuurlijk Project X in Haren. Daar was echter geen ticketsysteem en dat hebben evenementen natuurlijk wel. Als je via Social media echt 100% zeker wilt zijn dat er alleen mensen zeggen te komen die een ticket hebben werkt een geïntegreerd ticketsysteem zoals Eventbrite beter.

Contact

Als je gedurende het jaar maar enkele evenementen organiseert, is het nog eenvoudiger om een pagina aan te maken. Alleen zal er in korte tijd veel meer gezegd worden tijdens een evenement. In dat geval is het vooral belangrijk de belangrijkste berichten te filteren, omdat je geen tijd hebt alle berichten te checken. Daarover schreef ik in januari dit blog waarin ik laat zien hoe je met de monitoringstool van Buzzcapture je snel de belangrijkste informatie van media, bezoekers, sponsors, tv-kijkers én medewerkers verzamelen en in korte tijd samen met de belangrijkste informatie over het evenement inzichtelijk maken.

Heb je interesse of vragen over facebook evenementpagina’s, neem dan contact op met Davy Guijt, bel (020) 320 0377 of stuur je gegevens naar davy@buzzcapture.com.

Op maandag 8 juni presenteer ik op de #Pumadag voor online marketeers van theaters en schouwburgen. Hier ga ik het onder andere hebben over het creëren van free publicity dankzij social media.

Dit blog verscheen op 8 juni ook op Marketingfacts en het Buzzcapture blog.

Jaap van Zessen | @jaapvanzessen