Wie is de Mol deelnemer laten sporen achter op social media

Dit blog plaatste ik op 2 januari op het blog van Buzzcapture. De hele dag heb ik mogen werken aan de social media analyse, omdat ik hoopte dat de deelnemers van Wie is de Mol sporen achtergelaten hebben op social media. En dit bleek het geval, waardoor ik de eerste afvaller goed voorspelde. 

Het populaire KRO tv-programma Wie is de Mol? start weer op 2 januari. Een goede reden voor Buzzcapture om de sporen van de kandidaten op social media na te gaan. Door hiernaar te kijken kwam Buzzcapture erachter dat de opnamen moeten hebben plaatsgevonden tussen 13 mei en 6 juni 2013. Veel kandidaten bleven stil in deze periode en een ander Twitterde vanaf 20 mei weer zo vaak dat uit zijn Twittergedrag kan worden geconcludeerd dat hij niet de winnaar of ‘de mol’ zelf zal zijn. Check deze presentatie naar onze zoektocht:

De opnamedatum

Zes van de tien kandidaten hebben een Twitteraccount en vijf kandidaten zijn actief op Facebook. Door naar deze activiteiten te kijken spoor je direct de vermoedelijke datum op:

Brand Monitor Deelnemers WIDM Twitter 02012014

De activiteiten op social media van de deelnemers lag opvallend laag deze periode en uit onderzoek blijken de opnamen voor Wie is de Mol de reden te zijn. Jan-Willem Roodbeen was ‘op vakantie’ en werd deze weken vervangen in zijn radioshow op Radio 2 en Sofie van den Enk ontbrak bij PSRadio op 3FM. Dit moet de periode geweest zijn dat de opnamen plaatsvonden. Daarom keek Buzzcapture naar het Twittergedrag in deze periode, omdat er op Facebook en Instagram weinig activiteit was waar te nemen:

@MauriceLede was eerder thuis

Hieruit blijkt dat Maurice Lede (presentator van Het Klokhuis) vanaf 13-5 keurig niet meer twitterde en vanaf 20 mei weer actief werd. Dit waren duidelijk geen geplande berichten, zoals bij @SofievandenEnk wel het geval lijkt te zijn. Maurice was al weer in Nederland, terwijl andere kandidaten nog op het strand lagen. Het is daarnaast opvallend dat Maurice niet gevolgd wordt door Sofie en Jan-Willem Roodbeen, terwijl zij wel de andere kandidaten volgen. Als je vier weken met elkaar in een spel zit en je andere kandidaten gaat volgen, is dit op zijn minst verdacht te noemen. Met deze twee argumenten durven wij de stelling aan dat Maurice Lede zichzelf uitschakelt als mol door zijn Twittergedrag.

Twee kandidaten lagen op 5 juni nog in de zon en het heeft er alle schijn van dat dit niet de Nederlandse zon was, Freek Bartels:

Foto door freekbartels

En ook Tygo twittert bij thuiskomst een foto van het (naar nu blijkt) strand in Hong Kong, al kan deze natuurlijk wel eerder geplaatst zijn:

Twitter   TygoGernandt1  Was even aan de andere kant ...

Het is mooi dat het wissen van sporen moeilijk blijkt op social media. Veel kandidaten hebben zich aan de regels gehouden, maar achteraf recherche spelen op social media kan dankzij tools als Buzzcapture snel en lijkt een deelnemer al uit te sluiten: Helaas, Maurice Lede. Twitter zegt dat jij de Mol in ieder geval niet bent.

Heb je opmerkingen of tips, laat het me zeker weten, want we zoeken graag mee!

Jaap van Zessen (@jaapvanzessen)

Deel dit artikel

Over Jaap 204 Artikelen
Social Media analist bij het Algemeen Dagblad (AD.nl) met passie voor dataonderzoek. Werkte voor veel bedrijven als dataonderzoeker bij Buzzcapture en Social Embassy. Gastspreker en trainer op gebied van social media analyses.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*