7 februari 2023

Contentkalender: Deze posts doen het goed op Valentijnsdag

Iedere marketeer download voor het begin van het nieuwe jaar een contentkalender. Daar staat dan uiteraard ook altijd Valentijnsdag op. 14 februari is de dag van de liefde. Maar hoe kun je ieder jaar iets origineels bedenken?

Dankzij social media monitoring kun je zien welke berichten over Valentijnsdag de afgelopen jaren veel mensen hebben bereikt. Uiteraard zie je daar veel winacties tussen staan, dat kan iedere lokale ondernemer doen. Maar hieronder een aantal berichten met een andere insteek, die eerder goed aan sloegen online. Sommigen hiervan waren zo origineel dat ze ook de landelijke of regionale media haalden.

Hoe verder van tevoren je nadenkt over dit soort dagen en wat je er mee wilt doen, hoe beter je dit online kunt presenteren. Hieronder een aantal geslaagde voorbeelden.

Roze winkelmandjes met Valentijnsdag

Ieder jaar is dit een hit, vaak begint het bij de regionale media en pakken ook landelijke media als het AD dit op. Hoe eenvoudig is het om je winkelmandje voor een dag (of week) te vervangen? Veel mensen zullen dit een leuk initiatief vinden op social media en zo kom je op de radar bij anderen. Of maak er een persbericht van:

Bedenk iets ludieks voor je klanten op Valentijnsdag

Dat het meest romantische uitje niet bij de McDonald’s is weet iedereen hopelijk wel. Juist daarom is het grappig als je dat wel aan kunt bieden. Je tovert bij de gedachte dat jouw winkel juist niet romantisch is, toch eenvoudig een lach op iemands gezicht:

Laat zien hoe jouw product mensen kan verrassen

Een heel simpel voorbeeld dat ook nog eens een inspiratie kan zijn voor mensen om ook echt te doen is deze van Appelsientje:

Geef iets kleins weg wat bij je merk past

Ok, winacties zijn vaak plat. Maar als je iets kleins weggeeft wat bij je merk past en bij Valentijnsdag kan het wel aanslaan zoals hier. Dat de winnaar dan niet op de foto wilde en er een medewerker bij is gaan staan maakt het nog authentieker volgens mij.

Verras iemand en maak er een mooie video bij

Je moet er iets meer budget voor hebben, maar je kunt mensen ook verrassen op Valentijnsdag met iets wat bij je merk past. Als je daar dan ook een mooie video bij laat maken, kun je die weer delen op social.

Denk ook aan de alleenstaanden

Sommige mensen verlangen naar de liefde en kunnen het niet vinden. Ook daar kun je iets mee, dit reisbureau GoGo plaatste deze door en dit leverde hen relatief veel interacties op. Hier kun je ook iets bedenken voor je eigen merk met een knipoog.

Gebouw in kleuren van de regenboog

Je kunt ook een gebouw in de kleuren van de liefde kleuren, dat levert mooie plaatjes op die weer interessant zijn voor regionale media:

Haak in op de toekomstige ex

En wil je 19.000 likes op een bericht? Ga dan op de onromantische tour..

Zoek mensen die de dag kleur geven

Je kunt ook samenwerken met iemand die er een feestje van maakt. De man in deze video kun je zomaar in je dorp hebben wonen, misschien kun je daar een leuke samenwerking mee verzinnen:

Haak in op de rest van het jaar

Heb je een product of dienst waarbij geliefden vaak samen zijn, dan kun je er ook zo op inhaken:

Deze voorbeelden zijn gekozen omdat uit cijfers blijkt dat deze berichten relatief veel interacties kregen ten opzichte van een normaal bericht op die pagina.

Wil je dat ik ook voor jouw merk in een onderwerp en de cijfers duik? Stuur me een mail via jaapvanzessen [at] gmail.com.

En wil je vaker dit soort berichten lezen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief die je ieder weekend ontvangt:

Dit blog verscheen ook op Frankwatching.